Magyar szál a legolvasottabb szlovák lap tulajdonosváltásában

2021.04.23. 11:37

Távozik a Penta befektetői csoport a SME, Szlovákia legolvasottabb napilapjának tulajdonosi köréből, eladta részvényeit. 

A Penta ezt azzal indokolta, hogy nem volt összhang közte, a kiadó vezetősége és a többségi részvénytulajdonos között a stratégia és fejlesztési célokban, ezért amikor vonzó ajánlatot kapott a részvényeire, élt is a lehetőséggel és eladta őket – írja maga a SME

A 39,5 százalékos részesedés egy részét a kiadó, a Petit Press menedzserei vásárolták meg, a legnagyobb részt azonban a Soros Györgyhöz köthető Media Development Fund New York (MDIF) vette meg. 

Az MDIF egyébként a 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt. kisebbségi tulajdonosa is. Az MDIF szál azonban nem új keletű, a kilencvenes években a New York-i alap segítségével hozott létre saját nyomdát a SME – mutat rá az azonnali

A Penta még 2014-ben vásárolta be magát a kiadóba, aminek hatására a SME szerkesztőségének jelentős része felállt, és a főszerkesztővel az élen megalapították a Denník N napilapot – emlékeztet a Paraméter.sk. 

A szerkesztőségi lázadásnak köze volt ahhoz, hogy a Penta egyik tulajdonosa, Jaroslav Haščák szlovák oligarcha érintett a belpolitikai válságot okozó Gorilla-ügyben. Ennek lényege, hogy 

HANGFELVÉTELEK SOKASÁGÁBÓL KIDERÜLT, JÓ TÍZ ÉVEN ÁT A KORMÁNYZÓ – KÜLÖNBÖZŐ PÁRTÁLLÁSÚ – POLITIKUSOK MIND SZLOVÁKIA EGYIK LEGBEFOLYÁSOSABB CÉGBIRODALMÁNAK, A PENTÁNAK A BEFOLYÁSA ALATT ÁLLTAK.

Haščák politikusokkal találkozgatott és csúszópénzekről, korrupciós ügyekről, pártfinanszírozásokról egyeztetett velük.

A Denník N alapítói vélhetően nem akarták, hogy a lapjukat összefüggésbe hozzák Haščák nevével, pedig a lap kiadója sikeresen elhárította, hogy a Penta beleszóljon a SME tartalmába. 

A Penta jelenléte igazán a Kuciak-gyilkosság után vált újra cikivé, miután kiderült, hogy

az ügyben elítélt, a gyilkosság megrendelésével is megvádolt, börtönre ítélt Marián Kočner nagyvállalkozó rendszeres kapcsolatban állt Haščákkal, aki maga is őrizetbe került tavaly decemberben a Gorilla-ügy miatt. 

Alexej Fulmek, a Petit Press, amely Szlovákia második legnagyobb lapkiadója, szerint a Penta távozását nem fogják észrevenni az olvasók, mert eddig sem volt semmilyen hatással a lap tartalmára. Mint mondta, a Penta inkább a kiadó jó hírnevét veszélyeztette, ezért is üdvözölte a tranzakciót, mert szavai szerint a MDIF célja mindig is a média függetlenségének és szabadságának védelme volt. 

A Paraméter kiemeli még, hogy a Petit Press volt még 2014-ben az Új Szó és a Vasárnap kiadója, de idővel átkerültek a News and Media Holdinghoz (NMH), amelynek viszont a Penta a kizárólagos tulajdonosa. Így a Penta távozása a Petit Pressből a két magyar nyelvű lapot nem érinti.



  • Tippek
  • Bankszámla