Diána
12 °C
21 °C

Pegasus-botrány: francia médiumokat perel Marokkó

2021.07.28. 22:08 Módosítva: 2021.07.28. 22:09

Négy keresetet nyújtott be szerdán Marokkó nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás címén olyan francia sajtótermékekkel szemben, amelyek a múlt héten számos ország, köztük Marokkó állítólagos érintettségét tárták fel a Pegasus nevű kémprogrammal összefüggésben.

Olivier Baratelli, a Marokkót képviselő francia ügyvéd tudatta: a Le Monde francia napilapot, a Mediapart francia oknyomozó portált, valamint a Radio France közszolgálati rádiót perlik. 

A Le Monde robbantotta a hírt, hogy

Marokkó is bevásárolt az izraeli kémszoftverből, lehetséges megfigyelési célpontjai között pedig ott volt Emmanuel Macron francia elnök. 

A napilap szerint 2019-ben egy marokkói állambiztonsági szolgálat célkeresztjébe került Édouard Philippe volt miniszterelnök és az akkori kormány további 14 tagja is.

Az említett sajtótermékek mindegyike tagja a Forbidden Stories című francia médiakonzorciumnak, amely leleplezte a lehallgatásokat. Baratelli a múlt héten szintén nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás címén keresetet nyújtott be a Forbidden Stories-zal és az Amnesty International (AI) nemzetközi jogvédő szervezettel szemben – írja az MTI. 

Az első tárgyalás az ügyben októberben lesz, és akár két évig is elhúzódhat az eljárás. 

A közelmúltban 17 médiaszervezet nyilvánosságra hozta a Forbidden Stories által vezetett nyomozás eredményeit, amelyek szerint különböző országok kormányai az NSO Group nevű izraeli kibercég Pegasus nevű programjával újságírók, aktivisták és kormánytisztviselők telefonjait próbálták meg feltörni, vagy törték fel sikeresen megfigyelés céljából. A Forbidden Stories és az AI egy olyan, 50 ezer telefonszámot tartalmazó listát bocsátott oknyomozó újságírók részére, amelyen az NSO ügyfelei által 2016 óta kiválasztott potenciális célpontok szerepeltek.

A botrányból az is kiderült: Magyarország egyike annak a tíz országnak, amelyik megvásárolhatta az NSO nevű izraeli cég kémprogramját. Több mint háromszáz embert figyeltek meg vele, szerepel köztük

  • egy ellenzéki városvezető, Gémesi György gödöllői polgármester,
  • Aszódi Attila, a paksi bővítésért felelős volt államtitkár,
  • négy újságíró, köztük a Direkt36 két munkatársa,
  • Bánáti János, az ügyvédi kamara elnöke és kilenc másik magyar ügyvéd,
  • egy fotós, aki együtt dolgozott egy amerikai újságíróval a Kreml-közeli orosz pénzintézet, a Nemzetközi Beruházási Bank budapesti székhelyéről szóló cikken,
  • a milliárdos vállalkozó, Varga Zoltán, a 24.hu-t is kiadó Central Médiacsoport tulajdonosa,
  • Chikán Attila közgazdász professzor, az első Orbán-kormány gazdasági minisztere, aki Varga Zoltán vendége volt egy 2018-as vacsorán,
  • a G-napig Orbán Viktor fő szövetségesének számító Simicska Lajos egykori Fidesz-pénztárnok fia,
  • valamint a CEU egykori diákja, Adrien Beauduin, akit egy 2018-as kormányellenes tüntetésen vettek őrizetbe.

A Guardian korábban azt írta, hogy a Pegasus magyarországi használatáról Orbán Viktor magyar és Benjámin Netanjáhú akkori izraeli miniszterelnök egyik 2017-es találkozóján születhetett megállapodás. Bár az NSO egyik korábbi alkalmazottja megerősítette, hogy Magyarország ügyfél, maga a cég azt is tagadja, hogy elfogad utasításokat az izraeli kormánytól.

Az Orbán-kormány határozottan cáfolja, hogy Magyarországon törvénytelen adatgyűjtés folyt volna, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a Pegasus-botrányt politikai hisztériának nevezte a múlt hét csütörtöki Kormányinfón.