Vilhelmina
10 °C
21 °C

Felfüggesztették Lengyelországban az egyik fő kormánykritikus csatorna működési engedélyét

2021.07.29. 21:55
A TVN24 esetleges ellehetetlenítése az Egyesült Államokkal is ronthatja az ország viszonyát.

Felfüggesztette Lengyelország műsorszolgáltatási tanácsa a kormánykritikus TVN24 televíziós csatorna működési engedélyének meghosszabbítását, miközben a parlament elé került a lengyel sajtóban gyakorta csak „Lex TVN”-nek nevezett törvényjavaslat, amely korlátozná azoknak a sajtóorgánumok működését Lengyelországban, amelyekben magasabb az elvártnál a külföldi, egészen pontosan az Európai Gazdasági Térségen kívüli tulajdon aránya.

A Euronews idézte Wojciech Tumidalskit, a Press Club Polska újságírószervezet munkatársát, aki szerint a lépéssel a független médiára akar nyomást gyakorolni a lengyel kormány. A törvénytervezetet illetően arról beszélt, elfogadhatatlan, hogy egyetlen gazdasági szereplőre szabnak egy törvényt.

Ez a szereplő ráadásul fontos szerepet játszik a médiapiacon, ez az egyetlen egy független hírforrás, ami kihívást jelent a kormány számára

 – tette hozzá.

Az amerikai Discovery Inc. által tulajdonolt TVN24-et naponta mintegy négy és fél millióan nézik, a cég csaknem ezer embert alkalmaz. Közleményében a csatorna arra emlékeztet, hogy 2015-ben a lengyel nemzeti műsorszolgáltatási tanács még elfogadta az amerikai tőke bevonását, és amíg engedélyük meghosszabbítását nem kérték, nem is merültek fel ezzel kapcsolatban kétségek. Brygida Grysiak a csatorna főszerkesztő-helyettese úgy fogalmazott:

Nem a politikusok miatt vagyunk itt, és nem ők határozzák meg a napi menetrendünket. Van egy olyan érzésünk, hogy fontos pillanathoz érkeztünk, hiszen sok nézőnk számára pótolhatatlan és nélkülözhetetlen az, amit tőlünk kapnak.

A legerősebb kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) felszólította a lengyel parlamentet a műsorszolgáltatási törvénytervezet elfogadására. A Euronews úgy tudja, valószínűleg nem hosszabbítják meg a TVN24 engedélyét addig, amíg meg nem szavazzák az új jogszabályt. Teresa Brykczyńska, a lengyel médiatanács vezetője azt mondta:

A törvényjavaslatnak komoly hátulütői vannak, amelyeket tisztázni kell, mielőtt a Tanács meghosszabbítja az engedélyt.

Az Index korábban több cikkben is foglalkozott az egyre élesebbé váló lengyel bel- és külpolitikai helyzettel, azon belül is a médiatörvény tervezett módosításával. Ryszard Łuczyn, a varsói Poltyka Insight elemzője lapunknak nyilatkozva egyebek között arra hívta fel a figyelmet, hogy ebben a kérdésben a kormánykoalícióban sincs teljes egyetértés: elképzelhető, hogy a Jarosław Gowin kormányfőhelyettes vezette mérsékelt szárny, az Egyetértés (Porozumienie) párt nem biztosítaná támogatásáról a tervet, ami elég ahhoz, hogy ne legyen meg a többség a törvényhozásban. Ewa Marciniak, a Varsói Egyetem tanára pedig úgy vélte, hogy a TVN ügye elsősorban akkor válhat meghatározóvá, ha a koronavírus-járványhelyzet kezelése kudarccal zárul, vagy ha a gazdasági mutatók nem lesznek megfelelőek, s másfelé kell tematizálnia a Morawiecki-kormánynak a közvéleményt.

A televízió jövője tehát nem eldöntött. A TVN-t tulajdonló Discovery Inc. több mint egy éve várja a TVN24 licencének a meghosszabbítását, amely idén szeptember 26-án jár le. Ha a módosításra hivatkozva megtagadják ezt, az a csatorna megszűnését jelenti, márpedig kérdéses, hogy ebben az esetben miként alakulnának Lengyelország egyébként hagyományosan pozitív kapcsolatai az Egyesült Államokkal.

Úgy tudni, az ügy miatt már az amerikai diplomácia is lépéseket tett, bár az továbbra sem világos, hogy a törvény esetleges elfogadása esetén pontosan milyen válaszlépésekre számíthatna Varsó. Az új médiatörvényről augusztusban szavaz a lengyel országgyűlés.