16:00, December 10.
Marokkó 0
Portugália 0
al-Tumama Stadion Negyeddöntő
20:00, December 10.
Anglia 0
Franciaország 0

A gyilkos gázokat kővé dermeszti egy izlandi erőmű

GettyImages-1235138958 (1)
2021.11.09. 05:57
Egy izlandi vulkán lábánál nemrég megnyitott üzem szén-dioxidot szippant ki a levegőből, és azt a természeteshez hasonló, de felgyorsított módszerrel kőzetté alakítja át. Az eljárás némileg csökkenti a globális felmelegedés fő kiváltójának mennyiségét a levegőben.

Az izlandi nyelven energiát jelentő Orca a délnyugat-izlandi Hellisheiði geotermikus erőmű közelében végzi egyelőre szokatlan tevékenységét.

Ez a világ legnagyobb olyan erőműve, amely közvetlen légmegkötési technológiát alkalmaz, mégis a legkevésbé fejlett a szén-dioxid-eltávolítási technológiák közül, amelyeket a fosszilis tüzelőanyagokról való lassú búcsú ellensúlyozásaként hirdetnek.

A Climeworks – egy svájci startupcég, amely izlandi vállalatokkal együttműködve építette meg az üzemet a fővárostól, Reykjavíktól mintegy 30 kilométerre – nem riad vissza a kezdeti nehézségektől.

„Meg kell tanulni járni, mielőtt futni kezdesz” – idézte az AFP Julie Gosalvezt, a vállalat marketinges munkatársát.

A Climeworks az izlandi Carbfixszel működik együtt, amely úttörő szerepet játszott a szén-dioxid föld alatti tárolásában, továbbá az ON Powerrel, egy helyi geotermikus áramszolgáltatóval. A vállalkozás a Carbfix módszerét alkalmazza.

A természetben több százezer évig tartó folyamatot utánozzák, erősen felgyorsítva.

A kollektor előtt elhelyezett ventilátorok beszívják a környezeti levegőt, majd a CO2-től nagyrészt megtisztított levegőt a hátsó ventilátorokon keresztül bocsátják ki.

„A gyűjtőtartályainkban lévő nagyon szelektív szűrőanyag” felfogja a szén-dioxidot – magyarázta az eljárást Lukas Kaufmann.

Sziklává változik

„Amikor a szűrő megtelik, lezárjuk, majd körülbelül 100 Celsius-fokra hevítjük, hogy leválasszuk a tiszta gázt – tette hozzá a projektmenedzser.

A szomszédos technológiai csarnokban végzett kezeléssel a szén-dioxidot megszabadítják a szennyeződésektől, majd a föld alá vezetik egy olyan, három kilométeres távolságra fekvő területre, ahol szürke, iglu alakú kupolák tarkítják a holdszerű tájat.

Az édesvízben feloldott gázt ezután nagy nyomás alatt a bazaltkőzetbe fecskendezik be, 800–2000 méter közötti mélységben.

Az oldat kitölti a kőzet üregeit, és megkezdődik a megszilárdulás folyamata – egy kémiai reakció, amely meszes, fehér kristályokká alakítja a kőzetet, amikor a gáz kapcsolatba kerül a bazaltban lévő kalciummal, magnéziummal és vassal.

A szén-dioxid „sziklásítása” akár két évig is eltarthat.

A Carbfix szerint ez a módszer egyelőre a legbiztonságosabb és legstabilabb módja a szén-dioxid tárolásának.

A káros gáz csak akkor szabadulna ki újra a levegőbe, ha a kőzet nagyon magas hőmérsékletre hevülne fel, mint például egy vulkánkitörés során – mondta Didier Dalmazzone, a párizsi ENSTA mérnöki iskola kémiai laboratóriumának vezetője.

A vulkáni aktivitás szintje azonban Izlandnak ezen a részén alacsonynak számít; az utolsó kitörés 1900 éve volt.

Az Orca erőmű, amelynek megépítése 10-15 millió dollárba került, évente mintegy 4000 tonna szén-dioxidot képes kivonni a levegőből. Ez a mennyiség globális viszonylatban elenyésző, csepp a tengerben. A klímamodellek szerint 2050-ig évente több milliárd tonnát kellene semlegesíteni.

Költséges folyamat

Miközben a világ globális szén-dioxid-koncentrációja 2020-ban új, riasztó rekordot döntött, a teljes levegőnek csak egy töredékét, 0,041 százalékát alkotja.

Az Orcában kétmillió köbméter levegőt kell feldolgoznia ahhoz, hogy egyetlen tonna CO2-t nyerjenek ki. Ez egy költséges folyamat, amely nagy mennyiségű energiát igényel.

Dalmazzone szerint az egyik lehetőség az lenne, ha a levegőben lévő szén-dioxidnak csak a kétharmadát kellene megkötni.

„Ez kevésbé lenne költséges, ugyanakkor elégséges, mivel a cél az, hogy a szén-dioxid egy részét távolítsuk el a levegőből, nem pedig a teljes mennyiséget.”

Izland eszményi helyszín a technológia alkalmazására, mivel bőséges vízkészlete van, az elsődleges energia 70 százaléka pedig természetes, geotermikus forrásokból származik. A módszer ezáltal nem mindenütt életképes.

A Carbfix sós víz befecskendezésének tesztelését tervezi, hogy kiderüljön, adaptálható-e a módszer.

Eközben hamarosan megnyílik egy szén-dioxid-átadó és -tárolóközpont Reykjavík külvárosában.

A Coda Terminal az észak-európai ipari létesítményekben összegyűjtött szén-dioxidot fogja begyűjteni, és tárolásra Izlandra szállítani.

A 2025-re tervezett évi 300 ezer tonna szén-dioxid feldolgozását 2030-ra a tervek szerint megtízszereznék.

(Borítókép:  Arnaldur Halldorsson / Bloomberg / Getty Images)



  • Hírek
  • Hírek