Az ország legnagyobb vasúti katasztrófája éppen 105 éve történt

2021.12.01. 21:42
105 évvel ezelőtt, 1916. december elsején, éjfél után 24 perccel a bécsi királytemetésről Budapest felé közlekedő gyorsvonat a herceghalmi pályaudvar közelében 76 kilométeres sebességgel belecsapódott a Budapest-Graz között közlekedő személyvonatba. Hetven ember a helyszínen meghalt, száznyolcvanan pedig megsérültek, így a tragédiát a magyar történelem legnagyobb vasúti katasztrófájaként tartják számon.

Ferenc József magyar király és osztrák császár 68 évig volt uralkodó, 1867 előtt örökös királyként, majd az 1867-től létező Osztrák-Magyar Monarchiának lett a feje. A sokak számára máig megosztónak tartott király temetésére mégis rengetegen ellátogattak Magyarországról. A temetés napja 1916. november 30-ra esett.

Testét a Habsburgok hagyományos temetkezési helyén, a bécsi kapucinus kolostor Császári kriptájában helyezték végső nyugalomra. Halálhírére nemcsak Magyarországról érkeztek delegációk a temetési szertartásra, hanem a Monarchia minden országából is.

Tragédia tragédiát követ

Miután a temetési szertartás véget ért, a magyar látogatók, akik tiszteletüket tették az egykori uralkodó sírjánál, felszálltak a Bécs-Budapest vonalon közlekedő gyorsvonatra. A vonatot – ami túlzsúfolt volt  – indulás előtt kettéosztották. Mivel Hazay Samu honvédelmi miniszter kocsiját Komáromnál kisorozták, így az eddig hátul közlekedő gyors került előre, amely egyébként Komáromtól kezdve megállás nélkül haladt tovább.

Azonban a herceghalomi állomáson a háromvágányos elosztás alapvetően jól működő fogaskereke megbicsaklott, ugyanis a grazi és a bécsi vonatoknak külön-külön vágányra kellett volna érkezniük. Viszont az állomásfőnök a „siető” gyorsvonatoknak engedve úgy döntött, hogy ugyanarra a vágányra tereli a bécsi vonatot, mint amin eddig a grazi állt. Azonban a grazi személyvonat másik vágányra áthelyezése során az előjelző készüléket elfelejtették beállítani, így 

az utolsó pillanatban vette észre Vida István főmozdonyvezető a Bécsből érkező gyorsvonaton, hogy a jelzőkészülék átváltott „megállj!”-ra. Ez viszont már késő volt, és a hirtelen vészfékező vonat belecsapódott a grazi személyvonatba.

70 ember életét vesztette a tragédiában, 180-an pedig megsérültek. A magyar vasúti történelem legsúlyosabb katasztrófájaként tartják számon a herceghalmi balesetet.

A következő napok a halottak azonosításával, az eset felmérésével telt. A vasút vezetősége már másnap lemondott, a hozzátartozók által nem azonosított utasokat a MÁV saját költéségén a biatorbágyi temetőben temette el.

A tragédiát követő szakszerű felülvizsgálat a következő hibákat tárta fel:

  1. Már a győri forgalomirányítók részéről hibás döntés volt a kiélezett forgalmi helyzetben a blokktávolságra haladó gyorsvonatrészek közlekedtetése.
  2. Az állomásfelvigyázó tévesen feltételezte, hogy az áthaladó vonatok közötti öt percben a gyengébb teljesítményű gőzmozdonnyal a túlterhelt személyvonat időben elhagyja az állomást a ködös, párás idő miatt nedves síneken.
  3. A gyorsvonat személyzete nem győződött meg a jelzésképről, ezért a vonat késve fékezett, ugyanakkor a fékberendezés sem működött rendesen.

Hazánk más nagyobb tragédiái

Bár a herceghalmi ütközést tartják a legnagyobb vasúti balesetnek, azért volt még néhány tragikus esemény az elmúlt évszázadból, valamint a 2000-es évekből.

1973. január 30-án történt hazánk egyik igen súlyos vasúti-közúti balesete, amelyben 37 vesztették életüket, később úgy híresült el a tragédia, mint a kecskeméti autóbusz-baleset. A Kecskemétről Helvéciára tartó autóbusz, a Korhánközi út sorompó nélküli vasúti átjárójában a Fülöpszállás–Kecskemét között közlekedő személyvonattal összeütközött. A balesetben a mozdony kisiklott. Az autóbuszban 58-an utaztak. 

A tragikus tömegszerencsétlenség következtében a helyszínen 24-en, a kórházba szállítás közben, illetve a kórházakban még 13-an haltak meg.

A pörbölyi tragédia hazánk egyik szintén legmegrázóbb eseménye volt. 1993. február 12-én történt a pörbölyi autóbusz-baleset, amelyben a pörbölyi általános iskolásokat vitte Bátaszékre az iskolabusz. A nyékipusztai vasúti átjárónál azonban korábban kilopták az akkumulátort a fénysorompóból, ezért az nem működött. A busz sofőrje bár lassított, körülnézett, hogy jön-e vonat, azonban nem látott érkező szerelvényt, így ráhajtott a sínekre. A buszba nagy sebességgel belerohant az épp késésben lévő, Kiskunhalas felől érkező személyvonat.

A busz kettészakadt, tizenegy gyerek és a sofőr meghalt.

A busz többi utasa, 18 gyerek megsérült. A tragédia hatására országos adakozás indult, majd később általános iskola is létesült Pörbölyön, hogy ilyen esemény többé ne fordulhasson elő.

A 2003-as siófoki buszbaleset május 8-án reggel történt a város Darnay téri vasúti átjárójában. A budapesti Déli pályaudvarról Nagykanizsa felé tartó gyorsvonat belerohant egy német turistákat szállító autóbuszba, amely a tilos jelzés ellenére hajtott a sínekre. Az áldozatok számáról ellentmondó hírek érkeztek, aznap este  viszont visszavonták a 34. áldozat haláláról szóló kora esti hírt. A vonat ugyan kisiklott, de a szerelvényen a mozdonyvezetőn kívül senki sem sérült meg. A MÁV szerint a fénysorompó működött, ezért a balesetért teljes mértékben a busz sofőrjét terhelte a felelősség. 33 ember vesztette életét, hatan súlyos sérüléseket szenvedtek.

A galgagutai vasúti baleset 2015 egyik legsúlyosabb közlekedési balesete volt Magyarországon. A tragikus esemény augusztus 16-án, nem sokkal fél kilenc után történt, amikor az egyvágányú pályán a Balassagyarmat felé közlekedő motorvonat viszonylag kis sebességnél (a sebességkorlátozás ezen a szakaszon 60 kilométer volt) frontálisan ütközött az Aszód felé haladó, szintén motorvonattal. Az erős fékezésnek köszönhetően azonban mindössze öt súlyos sérült volt, míg 21 másik utas könnyebben sérült csak meg. 

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport