Kivonul Európából a Facebook, ha ezt nem kapja meg

000 1591L3
2022.02.07. 16:05 Módosítva: 2022.02.07. 16:07

Ultimátumszerű követeléssel állt elő a Facebook, az Instagram és a WhatsApp anyacége, a Meta: ha nem tárolhatja az európai uniós felhasználók adatait amerikai szervereken, leállítja az említett szolgáltatásokat, és kivonul az európai piacról. 

A hirdetésből és a felhasználók adatainak kereskedelméből élő Meta állítólag nem viccelt a feltétellel, a Facebook-alapító Mark Zuckerberg az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyeletnek benyújtott éves beszámolójában leszögezte:

ha cége nem tudja az eddig megszokott módon működtetni szolgáltatásait, akkor elképzelhető, hogy kivonul az EU-ból. 

Zuckerbergnek az a problémája, hogy a Meta eddig az úgynevezett Adatvédelmi Pajzs (Privacy Shield) keretrendszert használta jogalapként az EU és az USA közötti adatáramlásra és adatfeldolgozásra. 

Csakhogy az Európai Unió Bírósága 2020 júniusában nekiment a transzatlanti keretrendszernek, biztosítva, hogy az általános adatvédelmi rendelet, ismertebb nevén a GDPR (amely minden uniós oldalon felugrik első látogatáskor) útján az uniós állampolgárok adatai az unióban maradnak. 

Éppen ezért a Meta úgy dönthet, hogy egyes szolgáltatásait beszünteti az EU-ban. A hangsúly a feltételes módon volt, mert az adatkezelési botrányok miatt nevet változtató anyacég felett borúsak a felhők:

25 százalékkal esett részvényeinek az értéke, miután kiderült, hogy stagnál, illetve csökken az új felhasználók száma. 

A Meta vélhetően inkább megállapodni fog kényszerülni az unióval, erre pedig volt már példa. Tavaly év elején az ausztrál Facebook-felhasználók arra ébredtek, hogy elérhetetlenné váltak kedvenc híroldalaik a közösségi oldalukon.

Ennek az volt a kiváltó oka, hogy az ausztrál parlament elé került egy médiakódex-tervezet, amely rákényszerítette volna elsősorban a Google-t és a Facebookot, hogy fizessenek az ausztrál sajtóorgánumokból átvett hírtartalmakért, különben pénzbírsággal sújtják őket.

A közösségi oldal ezt az elképzelést kifogásolva döntött úgy mindent vagy semmi alapon, hogy letiltja a híreket. 

A csatabárdot végül Canberra és a Meta elásta, megállapodtak, hogy a Facebook maga választja meg, milyen sajtóorgánumokkal működik együtt, és milyen feltételekkel. Bár lehet, ez pont az ellentétes hatást váltotta ki, a nagy cégek jártak jól a kisebb médiumok kárára. 

(Mashable / Guardian / Napi.hu)

(Borítókép: Mark Zuckerberg 2018. május 22-én. Fotó: John Thys / AFP)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM