16:00, December 05.
Japán 1
Horvátország 2
al-Dzsanúb Stadion Nyolcaddöntő
20:00, December 05.
Brazília 4
Koreai Köztársaság 1

Évekig tartó bírósági eljárást hozott a húsvéti csokinyuszik versengése

2022-09-29T093609Z 934905918 RC2WQW9AR494 RTRMADP 3 LINDT-SPRUEN
2022.10.07. 09:54 Módosítva: 2022.10.07. 10:06
A svájci szövetségi legfelsőbb bíróság – a helyi Lindt csokoládégyár követelésére – évekig tartó eljárás után arra kötelezte a Lidl kereskedelmi láncot, hogy „semmisítse meg” húsvéti csokinyuszikészletét.

Az idei húsvét már elmúlt, a következő még messze van, a raktári tartalék egyszóval kiürült, így aligha hajtható végre az ítélet. Az viszont kétségtelen, hogy a svájci bíróság a két nyuszi egyikét végérvényesen kiirtotta az országból.

Mindkettőt aranyfóliába csomagolták, az egyik azonban a német Lidl diszkontáruház márkajelzését, a másik pedig a tiszteletre méltó hazai Lindt & Sprüngli csokoládégyár Lindt nevét viseli.

A jogi csatározás után a törvényszék a Lindt mellé állt. Megállapította, hogy a Lidl termékei összetéveszthetők a Lindt csokinyuszikkal – amelyek a svájci jog szerint védettek.

Következésképpen a bíróság úgy döntött, hogy a Lidl nem forgalmazhatja tovább a húsvéti csokinyuszikat Svájcban, ráadásul „meg kell semmisítenie” a még raktáron lévő készletet.

Az ítélet a patinás Lindt győzelmét hirdette ki, a közlemény szerint azonban a vesztes Lidlnek csak a készterméket kell felszámolnia. Maga az alapanyag, a csokoládé újrahasznosítható.

Egyetlen nyuszit sem kell kidobnia – így reagált a Lidl közleményében. „A szóban forgó csokinyuszi szezonális termék, ezért jelenleg nincs olyan készletünk Svájcban, amelyet meg kellene semmisíteni” – tudatta a cégcsoport.

Hogy a per győztese, a Lindt esetleg jogosult-e kártérítésre, arról egy alacsonyabb szintű bíróság fog dönteni, amelyre a legfelsőbb bíróság ruházta át az ügy folytatását – idézte a The New York Times a Lidl ügyvédjét.

„Lényegében úgy tűnik, mintha a svájci szövetségi legfelsőbb bíróság jogi érvelésében eredményorientált megközelítést alkalmazott volna, és megpróbálta volna megvédeni a Lindt húsvéti nyusziját, holott ez a korábbi ítélkezési gyakorlattól jelentősen eltért” – reagált Christoph Gasser, aki szerint megbékélnek a döntéssel, amely „rossz szolgálatot tett a svájci szellemi tulajdonjognak”.

Az ikonikus húsvéti kellék

A Lindt természetesen üdvözölte a döntést arra hivatkozva, hogy ez megvédi a hetven éve, 1952 óta gyártott „arany nyuszit”.

„A szövetségi bíróság döntése nagy jelentőséggel bír […] a svájci piacon […] és valószínűleg precedensként fog szolgálni más eljárásokban is” – áll a Lindt közleményében.

A céget a csokoládéipar 360 kilós gorillájának nevezte a belga Godiva csokigyár korábbi jogtanácsosa. Jonathan Drucker szerint nem meglepő, hogy a Lindt erőteljesen védi termékét.

A Lindt nagyon-nagyon agresszívan próbálja megakadályozni, hogy más versenytársak megsértsék terméküket. Különös figyelmet fordítanak a húsvéti nyuszikra, amelyek védelmét vasszigorral őrzi

– mondta Drucker.

A Lindt a csokinyuszit „az egyik leghíresebb termékének” és „ikonikus húsvéti kelléknek” nevezi. „Ma már évente több mint 160 millió Lindt Gold Bunny ugrál világszerte” – írja a cég a honlapján.

Ha az évente eladott összes Lindt csokinyuszit felsorakoztatnák, akkor azok a cég kilchbergi központjától a kaliforniai San Diegóig nyúlnának – tették hozzá magyarázatképpen.

A nyuszik csatája egyébként öt éve, 2017-ben kezdődött, amikor a Lindt először kérte bíróságtól: hogy akadályozzák meg, hogy a Lidl aranyfóliába (vagy bármilyen más színű fóliába) csomagolt nyuszit forgalmazzon.

A Lidl-nyuszi és a Lindt-nyuszi egyaránt a négy mancsán guggol. A fotók szerint a pofa- és mancsjegyei azonban eltérnek. A Lindt-nyuszi vörös szalagot és csengőt is visel, míg a Lidl-nyuszi sárga vagy zöld szalagot visel, szintén csengővel.

Annak megállapítása során, hogy a Lidl csokinyuszija megsértette-e a Lindt védjegyjogait, a legfelsőbb bíróság abból indult ki, hogy formák a védjegyjog alapján védettek-e. Ilyen eset forog fenn, amikor a márkák meghonosodtak a piacon – áll a bíróság közleményében.

A Lindt által benyújtott közvélemény-kutatások eredményei alapján a bíróság megállapította, hogy a Lindt-nyuszik jól ismertek Svájcban, és ezért a piacon meghonosodtak. Ráadásul a bíróság szerint a két termék a különbségek ellenére is összetéveszthető, ezért ítéletében kötelezte a Lidlt egy nem létező készlet felszámolására.

(Borítókép: Aranyba csomagolt Lindt húsvéti csokoládényuszik. Fotó: Arnd Wiegmann/File Photo/Reuters)



  • Hírek
  • Hírek