A portásból lett állomásfőnök felelőtlensége okozhatta a tragikus görög vonatbalesetet

2023-03-01T142538Z 787747386 RC21LZ92GJ6I RTRMADP 3 GREECE-TRAIN
2023.03.01. 20:14
Emberöléssel és gondatlanságból elkövetett testi sértéssel is vádolják azt az állomásfőnököt, aki a szerdára virradóra történt láriszai vonatbaleset idején volt szolgálatban. A görög média szerint a férfi korábban portás volt, és mindössze néhány hónap alatt képezték át az állomásfőnöki teendők ellátására. A férfi azt állítja, a rendszer nem működött jól, szerinte műszaki hiba történt, ezért nem vállalja a felelősséget a történtekért.

Az Index is beszámolt róla, hogy szerdára virradóra összeütközött két vonat Észak-Görögországban, és a balesetben 36-an életüket vesztették. Mint kiderült, egy Athénból Thesszalonikibe tartó személyvonat és egy Thesszalonikiből Láriszába közlekedő tehervonat ment egymásnak Lárisza előtt.

Az ütközés következtében több kocsi kisiklott, és legalább három lángba borult. Az evakuálás az ütközés súlyossága miatt nagyon nehéz körülmények között zajlott. Vaszilisz Vartakojannisz, a tűzoltóság szóvivője azt mondta, hogy égési sérültek ellátására szakosodott kórházi egységeket riasztottak a térségbe, és több tucat mentőautót vontak be a munkálatokba. Nyolcvanöt sérültet a közeli kórházakba szállítottak. A kisebb sérüléseket szenvedett vagy sértetlen utasokat, mintegy 250 embert autóbusszal szállították a 130 kilométerre északra fekvő Thesszalonikibe.

Egy olvasónk beszámolt szerkesztőségünknek arról, hogy milyen volt a visszhangja a balesetnek a görög sajtóban. Azt írta, a láriszai pályaudvar őrizetbe vett állomásfőnöke korábban az OSE (görögországi vasúttársaság) portása volt, és egy görög tévéműsorban elhangzottak szerint 

néhány hónap alatt képezték át azon feladatok ellátására, amelyeket a balesetig végzett.

Akkor is ő volt szolgálatban, amikor a tragédia történt.

Az állomásfőnök január 24-én írta ki a közösségi oldalára, hogy megkapta a szükséges minősítést, vagyis 

alig több mint egy hónapja dolgozott ebben a munkakörben.

Mint kollégája elmondta, az Oktatási Minisztérium áthelyezett munkatársa volt, aki nemrég vette át az állomásfőnöki tisztséget.

Az állomásfőnököt a büntető törvénykönyv 302. cikke alapján emberöléssel, gondatlanságból elkövetett testi sértéssel (314 Btk.), valamint járművek szállításába való veszélyes beavatkozással (291 Btk.) vádolják, és a hatóságok egyértelműsítették, hogy ő a felelős a balesetért.

Az állomásfőnök nem vállalja a felelősséget

Az állomásfőnök azt állítja, azért fordította el a kulcsot a balesetet megelőzően, hogy a személyvonat ne ugyanarra a vágányra kerüljön, mint a kereskedelmi, de ez végül nem történt meg, vagyis szerinte műszaki hiba történt, nem emberi hanyagság. A TLive című műsor tudósítása szerint viszont a parancsnok nem fordította el a kulcsot a vezérlőpulton, ezért ütköztek össze a vonatok.

Megnyomtam a gombot a vonal megváltoztatásához, de úgy tűnik, a rendszer nem működött. Nem nekem kell vállalni a felelősséget a történtekért, és visszautasítom az engem ért vádakat

– mondta az állomásfőnök a hatóságoknak a tragikus balesetről a tévéműsor riportja szerint.

Nem működnek megfelelően a jelző berendezések

A vasúttársaság mozdonyvezetőinek elnöke súlyos panaszt fogalmazott meg az Athén–Thesszaloniki vonalon közlekedő vonatok működésével kapcsolatban. Kosztasz Geniduniasz azt nyilatkozta az ERT-nek, hogy

semmi sem működik rendesen, minden irányítás kézzel történik, kizárólag manuális üzemmódban dolgozunk az Athén–Thesszaloniki vonalon. A jelző berendezések sem működnek. Ha működnének, a mozdonyvezetők látnák a pirosat, és időben megállnának.

Arra a kérdésre, hogy ez azt jelenti-e, hogy a mozdonyvezetők vakon mozognak, a mozdonyvezetők elnöke azt válaszolta, hogy „rádió útján állomásfőnöktől állomásfőnökig továbbítják az információkat”.

A baleset körülményeiről azt mondta, hogy a vonalon dupla pályaszakasz van, egy felfelé (Thesszaloniki irányába), egy lefelé (Athén irányába) haladva. Kosztasz Geniduniasz azt nem tudja, miért közlekedtek ugyanazon a vágányon a vonatok.

Mi betartjuk az előírásokat. Bárhova mondják is, hogy menjünk. Az útvonal teljes hosszában kettős a pályavonal. Ha műszaki munkákat végeznek, akkor vannak terelések. Minden irányítás manuálisan és tapasztalat alapján történik. De ez nincs így jól. Évek teltek el úgy, hogy a rendszerek nem működnek jól

– zárta gondolatait a vasúttársaság mozdonyvezetőinek elnöke az ERT-nek nyilatkozva.

Lemondott a közlekedési miniszter

A tömegbaleset miatt szerda délután benyújtotta lemondását Kosztasz Karamanlisz görög közlekedési miniszter, aki közleményében azt írta: kötelessége lemondani, mert „ez a legkevesebb, amit megtehet, hogy tisztelegjen az áldozatok emléke előtt”. Hozzátette, hogy vállalja a felelősséget a görög állam „régóta tartó kudarcsorozata” miatt.

A mentésben részt vevő egyik egészségügyi alkalmazott elmondta: a vagonok közül több megsemmisült vagy teljesen roncsolódott, ami különösen megnehezítette a mentést, több kocsi erősen füstölt vagy lángolt – közölte az MTI.

A LÁRISZAI KÓRHÁZ TISZTSÉGVISELŐI SZERINT LEGALÁBB 25 EMBERNEK SÚLYOS SÉRÜLÉSEI VANNAK.

A helyi média úgy tudja, a személyvonaton mintegy 350-en utaztak. A Szkai TV-ben egy utas arról számolt be, hogy a baleset pillanatában felugrottak, mert az ablakok hirtelen felrobbantak. Az emberek sikoltoztak és megijedtek.

Szerencsére ki tudták nyitni az ajtókat, és elég gyorsan el tudtak menekülni. Más vagonokból nem tudtak kiszállni az utasok, az egyik kigyulladt

– mondta a sokkos állapotban lévő fiatalember.

(Borítókép: A láriszai vonatbaleset 2023. március 1-jén. Fotó: Alexandros Avramidis / Reuters)