A maffia és a földrajz is megnehezíti Olaszországban a világ egyik legnagyobb építkezését
További Külföld cikkek
- A holland reptéren csaptak le a török férfira, aki csónakokkal segített az embercsempészeknek
- Kettétépett egy törvényjavaslatot, majd táncba kezdett egy képviselő az új-zélandi parlamentben
- Csaknem 800 millió eurós bírsággal sújtották a Metát
- Melania Trump régi aktképeivel illusztrálva ünnepelte az orosz állami tévé férje újraválasztását
- Terrortámadástól tartanak Párizsban, óriási a készültség
A Messinai-szoroson keresztül a szárazföldet Szicíliával összekötő híd álma a római időkre nyúlik vissza, amikor Metellus konzul az idősebb Plinius írása szerint Krisztus előtt 252-ben hordókat és fát fűzött össze, hogy 100 harci elefántot szállítson Karthágóból Rómába.
Azóta a különböző tervek – köztük egy rövid életű alagút ötlete – jöttek és mentek – mint a víz a híd alatt. Ha megépülne, a Messinai-szoroson átívelő híd 3,2 kilométer hosszú lenne, és a világ leghosszabb függőhídja lenne.
Most a hatalmas mérnöki projekt valóban megvalósulhat, köszönhetően a Giorgia Meloni vezette kormány által a múlt hónapban elfogadott rendeletnek, miután Matteo Salvini közlekedési miniszter felelevenítette a legutóbb Silvio Berlusconi miniszterelnöksége idején előterjesztett tervet.
2006-ban a híd megépítésére kiírt pályázatot az akkori Salini Impregilo olasz cég (ma: WeBuild) által vezetett konzorcium nyerte el. Amikor Berlusconi kormánya abban az évben megbukott, a híd megépítésének tervei a kormányával együtt összeomlottak, miután a következő miniszterelnök, Romano Prodi úgy ítélte meg, hogy a híd megépítése pénzkidobás és környezeti kockázatot is jelent.
Azóta különböző kormányok próbálták újraéleszteni, és a jelenlegi kormánykoalíció Meloni, Salvini és Berlusconi vezetésével felvette a kampányígéretek listájára. Amikor Salvini közlekedési miniszter lett, a hidat prioritássá tette, és örökségét a hídra tette fel – írja a CNN.
Beperelték az olasz kormányt
A WeBuild, amely papíron még mindig rendelkezik a pályázat elnyerésével, szerződésszegés miatt beperelte a kormányt, miután a projektet szüneteltették, de továbbra is ez a cég a legesélyesebb arra, hogy visszakapja a munkát, annak ellenére, hogy „a világ minden tájáról, köztük Kínából is érdeklődtek” – mondta Salvini márciusban Rómában, amikor bemutatta a tervet a Külföldi Sajtó Egyesületnek.
A WeBuild mérnöki igazgatóját, Michele Longót meghívták a parlamentbe, hogy április 18-án beszéljen az újjáélesztett tervről. Akkor az igazgató elmondta, a beruházás bármikor megkezdhető, amint a szerződést visszaállítják és aktualizálják.
Csak a tervezés várhatóan nyolc hónapot vesz igénybe, míg a híd megépítéséhez szükséges idő valamivel több mint hat év lesz.
A projekt költsége csak a hídra 4,5 milliárd euró (nagyjából 1700 milliárd forint), a híd mindkét oldalán 6,75 milliárd euró (2518 milliárd forint) a támogató infrastruktúra, amely magában foglalja a közúti és vasúti összeköttetések korszerűsítését, a terminálok építését, valamint a szárazföldi és tengerfenéki előkészítő munkálatok elvégzését, hogy „csökkentsék a hidrogeológiai kockázatokat” az építkezés során – áll a közlekedési minisztériumnak bemutatott tervben.
Az olasz kincstár szerint 1965 óta már 1,2 milliárd euró (447 milliárd forint) közpénzt költöttek megvalósíthatósági tanulmányokra. Salvini közben előszeretettel hangoztatja, hogy „többe fog kerülni nem megépíteni a hidat, mint megépíteni”.
Az ötlet jó, csak van a maffia
A tervek jól előrehaladottnak tűnhetnek, de a kihívások összetettek. Dél-Olaszország hajlamos a korrupcióra, két nagy szervezett bűnszövetkezet – a calabriai 'Ndrangheta és a szicíliai Cosa Nostra – kiválóan alkalmas az építési projektekbe való beszivárgásra.
A Cosa Nostra főnökének, Matteo Messina Denarónak 30 év szökés után Szicíliában nemrégiben történt letartóztatása győzelmet jelentett.
Denaro ellenezte a híd építését, ahogyan néhány más maffiafőnök is, a Denaro letartóztatásához hozzájáruló informátorok tanúvallomása szerint, részben azért, mert a szervezett bűnszövetkezetek a szegénységből és az elmaradottságból táplálkoznak.
Ennek ellenére a félelmek továbbra is fennállnak. A Nomos Centre agytröszt maffiaellenes tanulmánya, amelyet 20 évvel ezelőtt tettek közzé, és amelyet most frissítettek, arra figyelmeztetett, hogy a projekt egyes részei, például a szállítás és az ellátás, bűnözői ellenőrzés alá kerülhetnek, és fennáll annak a lehetősége, hogy a helyi maffia védelmi pénzt követelhet.
Salvini lekicsinyelte az aggodalmakat.
Nem félek a bűnözők beszivárgásától. Garantálni tudjuk majd, hogy a legjobb olasz, európai és globális vállalatok dolgozzanak ott. Lesznek felügyeleti szervek, amelyeken dolgozunk minden egyes euróért, amelyet a hídba fektetnek be
– mondta nemrég a parlamentben.
A természetről nem is beszélve
Vannak geofizikai problémák is, amelyekkel még nehezebb lehet megküzdeni. A Messinai-szoros egy olyan törésvonal mentén fekszik, ahol 1908-ban egy 7,1-es erősségű földrengés több mint 100 ezer ember halálát okozta, és szökőárat idézett elő, amely a víz calabriai és szicíliai oldalán egyaránt pusztított a part menti területeken.
A mai napig ez a leghalálosabb feljegyzett szeizmikus esemény Európában.
A vizek is problémásak. Az áramlatok olyan erősek, hogy gyakran hínárt is tépnek le a tengerfenékről, és a NASA szerint hatóránként változnak a viszonyok. Emellett megjegyezték, hogy az erős hullámminták az űrből is láthatóak.
A WeBuild eredeti terve szerint – amely jelenleg az egyetlen, amelyik megfontolás tárgyát képezi, mivel az ajánlatokat még nem nyitották meg, és lehet, hogy nem is nyitják meg – a hídpálya úgy épülne meg, hogy ellenálljon az óránkénti 300 kilométeres szélnek – és akár 150 kilométeres szélben is nyitva maradhatna a forgalom előtt.
Minden irányban három járműsáv lenne – kettő a forgalomnak, egy pedig a vészhelyzeteknek, középen pedig vonatsávok.
A jelenlegi tervek szerint óránként 6000 személygépkocsi és teherautó, naponta pedig 200 vonat haladhatna át.
A híd körülbelül 74 méterrel lenne a tengerszint felett, és 600 méteres hajózási csatornát tenne lehetővé, ami lehetővé tenné a teherhajók és a legmagasabb tengerjáró hajók áthaladását is. Úgy tervezték, hogy ellenálljon egy 7,5-ös erősségű földrengésnek is, ami valamivel erősebb, mint az 1908-as pusztító földrengés.
(Borítókép: Matteo Salvini a Messinai-szoroson átívelő híd projektjével a RAI „Cinque minuti” című műsorában 2023. március 22-én. Fotó: Marco Ravagli / Future Publishing / Getty Images)