Nem baj, ha veszteséges, a franciák így is eladnák az üzemanyagot
„December 1-től lesz hatályos az intézkedés, miután a törvénytervezetet (a termelők és a forgalmazók közötti kereskedelmi tárgyalásokról) október elején vitatja meg a nemzetgyűlés” – mondta hétfőn Bruno Le Maire gazdasági miniszter. Hozzátette,
az intézkedés hat hónapig lesz érvényben.
Elisabeth Borne miniszterelnök szombaton jelentette be, hogy a kormány szeptember végi ülésén vitatja meg a törvényjavaslatot, amely alapján lehetővé válik önköltségi áron alul forgalmazni az üzemanyagot.
A veszteséges áron történő árusítás 1963 óta tilos Franciaországban, és az esetleges ideiglenes engedélyezés miatt sokan attól tartanak, hogy a szupermarketek túlságosan éles versenyt fognak folytatni a kisebb, független benzinkutakkal szemben. Ezt az álláspontot hangoztatja több ellenzéki képviselő is.
A Marine Le Pen vezette Nemzeti Tömörülés és a radikális baloldali Engedetlen Franciaország nem támogatja az elképzelést, mert az a nagy forgalmazóknak kedvezne. A Zöldek szerint az olyan nagy olajipari cégeket, mint a Total, kellene inkább megadóztatni, és abból üzemanyagcsekket osztani a rászorulóknak. A jobboldali Köztársaságiak megosztottak a kérdésben, s várhatóan kedden alakítanak ki közös álláspontot.
Elfogadhatják, na de ki fogja alkalmazni?
Amennyiben a törvényjavaslatot elfogadja a parlament, a kérdés az lesz, hány töltőállomás fogja alkalmazni azt, miután nehezen elképzelhető, hogy a független töltőállomások veszteségesen adják el a legfőbb forgalmi forrásukat, ellentétben a nagy szupermarketekkel, amelyek az üzemanyag-árusítást arra használják, hogy magukhoz vonzzák a vásárlókat.
Franciaországban a 10-11 ezer töltőállomás mintegy harmadát a TotalEnergies (3400), felét pedig a szupermarketek üzemeltetik, a függetlenek száma mintegy 2500.