Több európai országban is korlátozzák a gyerekek iskolai mobiltelefon-használatát

2024.08.29. 17:47
Januárban országosan kiterjeszthetik a most 200 francia középiskolában zajló kísérleti „digitális szünetet”. Európa-szerte több országban korlátozásokat vezettek be a diákok iskolai mobiltelefon-használatát érintően.

Franciaország megpróbálja betiltani a mobiltelefonok használatát az iskolákban a 15 év alatti tanulók számára. Egyelőre 200 középiskolában kísérleti jelleggel vezetik be azt a szabályt, hogy az intézménybe lépve a recepción le kell adniuk telefonjaikat. Ha sikeresnek ítélik a kezdeményezést, januártól országszerte kiterjesztik azt. Egy 2018-as rendeletben már megtiltották az általános és középiskolákban tanulóknak a mobiltelefon-használatot az óra alatt, de az eszköz náluk maradhatott – írja a The Guardian.

Az intézkedésről Fejérdy Gergely, a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatója beszélt az InfoRádióban. A szakértő elmondta, hogy a francia középiskolák önkéntesen vesznek részt az egyelőre csak 14–15 éves tanulókra vonatkozó tesztelésben. „Ehhez viszont az kell, hogy az iskolákban legyen olyan hely, ahol a készülékeket biztonságosan tudják őrizni” – említette, hozzátéve: már a hat évvel korábbi rendelet is szigorúan szabályozza, hogy a diákok által letétbe helyezett telefonokhoz milyen esetekben és kinek a felhatalmazásával lehet egyáltalán hozzányúlni. 

Az intézkedés bejelentésekor a francia oktatási miniszter, Nicole Belloubet úgy fogalmazott: ezzel digitális szünetet szeretnének biztosítani a fiataloknak. Az Emmanuel Macron által felállított bizottság korábban aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a gyerekek túlzott kitettsége a képernyőknek káros hatással van egészségükre és fejlődésükre.

Egészségi állapotukra is kihat

Egy márciusban megjelent 140 oldalas tanulmány arra a megállapításra jutott, hogy a digitális eszközök nagyarányú használata kihat a gyerekek alvásminőségére, rontja látásukat, az ülő életmód növeli az elhízás és a túlsúly kockázatát már az általános iskolásoknál is. A negatív következmények az egész társadalmat érintik. A jelentés szerint ezért célszerű lenne, ha a gyerekek 11 éves korukig egyáltalán nem használnának mobiltelefont, 13 éves korig pedig csak internethozzáférés nélkül, 15 éves korig pedig a közösségi média használatát nem javasolják. A tanulmány készítői azt is ajánlják, hogy a három év alatti gyermekek egyáltalán ne legyenek kitéve digitális eszközöknek. 

„Hatéves korig nem szükséges megismertetni a technológiával őket, ugyanis nincs szükségük erre fejlődésükhöz” – mondta Servane Mouton, a bizottságban dolgozó neurológus és neurofiziológus, aki úgy véli, a szülőket újra meg kellene tanítani, hogyan játsszanak gyermekükkel. 

Több európai országban vannak korlátozások

A The Guardian megjegyzi, Európa-szerte folyik vita a gyerekek mobiltelefon-használatáról, ennek kapcsán legtöbbször csak korlátozó intézkedéseket hoznak, nem veszik el tőlük a készüléket. Norvégiában, Svédországban, Finnországban korábban már kitiltották az okostelefonokat az iskolákból – sorolja az Infostart. A szlovák oktatási minisztérium a gyerekek lelki egészségére hivatkozva januártól az általános iskolák 1–3. osztályában a kisdiákoknak az egész iskola területén megtiltaná a mobiltelefon-használatot, a 4–6. osztályosoknál csak oktatási céllal a pedagógus adhatna erre engedélyt. Robert Fico miniszterelnök szerint a gyerekeknek nincs okuk a készülékek iskolai használatára, de ez forradalmat robbant ki a diákok között. 

Németországban nem született erről általános érvényű rendelet, de a legtöbb középiskolában csak akkor használhatják az órán az eszközt, ha oktatási célból a tanár kéri erre őket.

Hollandiában az érvényben lévő irányelv szerint már év eleje óta nem vehetik elő a középiskolások a tanítás ideje alatt a készüléket, szeptembertől ezt az általános iskolákra is kiterjesztik. Olaszországban a legszigorúbbak a kérdésben, már 2007-ben bevezették a közoktatási intézményekben az órákon a telefontilalmat. Angliában február óta van érvényben iránymutatás, mely szerint a tanítási napon nem használhatják a gyerekek mobiljukat, de az intézményvezetőkre bízzák a döntést saját telefonhasználati politikájukról.

Portugália kompromisszumos megoldással kísérletezik: havonta több telefonmentes napot vezet be az iskolákban, míg Spanyolországban egyes autonóm régiókban iskolai tilalmat rendeltek el, de az egész országban ez nincs érvényben.

Nagy port kavart a magyarországi rendelet

Magyarországon augusztus elején jelent meg a rendelet, amely megtiltja a mobiltelefonok használatát az iskolákban. Ugyan bevihetik a készülékeket a gyerekek, de le kell adniuk az intézmény erre kijelölt illetékesének a tanítás kezdete előtt, ezeket elzárt helyen tárolják, majd a nap végén visszaadják nekik. A Nemzeti Pedagógus Kar lapunknak ezt úgy értékelte, hogy a korlátozás már régóta indokolt volt, mivel maguk is tapasztalják, hogy az okostelefonok elvonják a gyereke figyelmét a tanítástól.

Összességében megkérdőjelezhetetlen, hogy a mindennapi életben és a mindennapi tanítási folyamatban használt eszközökről van szó, amelyek nélkül nem indulnak el iskolába a tanulók. Éppen ezért minden korosztályban, az óvodától a középiskola végéig minden pedagógus (és szülő) felelőssége, hogy ezen eszközök felelősségteljes használatára nevelje a gyermekeket/tanulókat, és helyesnek tartjuk, hogy a kormány is foglalkozik ezzel a kérdéssel

– summázta a pedagóguskar. Az eszközök begyűjtésével kapcsolatban több problémát vettek fel, amiről korábban ebben a cikkben írtunk. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint ezeket a kérdéseket helyben kellene szabályozni, vagyis a tanítás alatt a diákok az okoseszközöket kikapcsolt állapotban a táskájukban tarthatják. Amennyiben pedig azt engedély nélkül használják, akkor a pedagógus elveheti, és csak a szülőnek adhatja vissza. „Nem kellett volna ennyire túlcizellálni és túlbonyolítani az egészet” – nyilatkozta az InfoRádiónak Totyik Tamás, a PSZ elnöke.

A budapesti Madách Imre Gimnázium nevelőtestülete a tanév megkezdése előtt közölte, hogy nem veszik el a diákoktól a digitális eszközöket a tanítás előtt. Ezt azzal indokolták, hogy ésszerűtlen lenne, mivel az iskola pedagógiai célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. A Belügyminisztérium emiatt azonnali hatállyal felmentette pozíciójából Mészáros Csabát, a gimnázium igazgatóját. A tárca indoklása szerint egy „jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt”.

A menesztett intézményvezető a gimnáziumban tanárként folytatja munkáját. Az eset miatt szerda este tüntetést szerveztek a gimnázium elé, hogy így álljon ki a menesztett igazgató mellett kollégái, diákok és szülők nagy tömege. Az Index a helyszínről tudósított erről.