Ez az ország visszament az időben, és úgy tűnik, bevált nekik
További Külföld cikkek
- Lövések dördültek el egy svédországi bevásárlóközpontban
- Kemény összecsapást hozott Orbán Viktor strasbourgi beszéde, de ki nyerte a csatát?
- Tampa polgármestere: aki a Milton hurrikán útjába kerül, az „meg fog halni”
- Világrekordot döntött egy 18 éves nepáli hegymászó
- „Anya, hamarosan meghalok” – bántalmazzák a börtönben a terrorizmussal vádolt orosz tinédzsert
Hollandiában hat évvel ezelőtt a Calvijn College az elsők között tiltotta ki a telefonokat az iskolából, amit akkor többen is kritizáltak. A kollégium elnökétől többen megkérdezték, hogy „az 1800-as években élünk-e?” − írja a The Guardian.
Míg a többség támogatta az ötletet, a megkérdezett szülők, tanárok és diákok mintegy ötöde határozottan ellenezte. Voltak szülők, akik aggódtak amiatt, hogy napközben nem tudják elérni a gyerekeiket, míg néhány tanár azzal érvelt, hogy jobb lenne az új technológiákat alkalmazni, mint elzárkózni tőlük.
Ennek ellenére az iskolavezetés úgy gondolta, szükség van erre a lépésre. „A folyosókon és az iskolaudvaron végigsétálva azt lehetett látni, hogy minden gyerek az okostelefonján lóg. Hiányoztak a beszélgetések, a pingpongasztalok mellett senki sem állt” − mondta Jan Bakker, a kollégium vezetője. Hozzátette: „alapvetően elveszett a szociális kultúra”.
Kutatások is készültek a tiltás hatásairól
A Calvijn College azt tapasztalta, hogy miután a diákok nem vitték magukkal az okostelefonjaikat, javult a szociális érintkezés, beszélgetnek egymással, nem kell a telefonozás miatt megszakítani az órákat. A javuló tendencia más holland iskolákat is érdekelni kezdte, majd 2024 januárjában a holland kormány is támogatta az ötletet, így az általános és középiskolákban mindenhol bevezették a tiltást.
A Radboud Egyetem kutatói pillanatképet készítettek a változásról, megkérdeztek több diákot és szülőt, valamint tanárokat is a tiltás előtti és utáni állapotról. A tanulók egyötöde szerint jobban tudtak koncentrálni az órákon, és ezt a tanárok is megerősítették. Kognitív készségek terén egyértelmű javulás következett be.
A tanulók szerint többet beszélgetnek egymással, csökkent a kibertérben való zaklatás, mert több időt töltenek offline. Azonban nem mindegyik diák ért ezzel egyet. Harminchét százalékuk továbbra is azt állítja, hogy hiányzik a telefonja. „Kénytelenek” szocializálódni, akkor is, amikor nem akarnak. Összességében azonban a tilalom inkább pozitívan hatott a holland iskolákban.
Európa több országa, köztük Magyarország is korlátozásokat vezetett be
Négy évvel később már nem csak Hollandia az egyetlen ország, mely a mobiltelefonok kitiltásáról hozott döntést. Franciaországban 200 középiskola teszteli a tilalmat, míg Belgiumban a francia nyelvű általános iskolák is bevezették. Magyarországon pedig egy augusztusi rendelet szerint az iskoláknak nap elején kell begyűjteniük a diákok telefonjait és okoseszközeit.
Olaszország és Görögország enyhébb szabályozást fogadott el, megengedték, hogy a diákok magukkal vigyék telefonjaikat a nap folyamán, de megtiltották azok használatát az osztálytermekben.