Méregdrágán mérik a Comói-tó konzervdobozos levegőjét

GettyImages-2178128431
2024.11.11. 20:23
Az ötlet nem eredeti, de ha beválik, jól fialhat. Egy marketingszakember mások példájából kiindulva azt találta ki, hogy emlékként a lombardiai Comói-tó üde levegőjét dobozolva vigyék haza az igényes és mély zsebű turisták.

A piacon szuvenírként már korábban megjelent New York, London és Milánó levegője. Az is lehet, hogy csak a nagyvárosok szmogját dobozolták. Nápoly sem az egészséges életkörülményekről híres, de annak a városnak a levegője is hazavihető emlékként.

Ez utóbbi nyomán támadt az ötlet, hogy a festői hegyekkel körülölelt Comói-tó szinte alpesi levegője iránt is érdeklődést tanúsíthatnak a látogatók. A levegőt a sörösnél valamivel nagyobb, négy deciliteres dobozokba palackozzák. Az összetétele 78 százalékban nitrogént, 21 százalékban oxigént, továbbá argont, nyomokban pedig más nemesgázokat is tartalmaz.

A doboz száz százalékban eredeti comói levegőt tartalmaz

– a Corriere della Sera tudósítása szerint.

Ez csak körülményesen ellenőrizhető. És mi van akkor, ha a közeli Maggiore-tó levegőjével cserélték fel?

Egyesek szerint a Comói-tó dobozolt levegője egyszerűen csak egy újabb turistacsapda.

A dobozt egyébként azzal népszerűsítik, hogy felbontása után is használható – például tolltartóként vagy növények ültetésére.

A dobozolt levegő néhány hónappal azok után jelent meg a piacon, hogy angol weboldalakon A Comói-tó álmai elnevezésű mosószert kezdték forgalmazni, valamivel több mint egy fontért. A takarítás után a tó illatát fogja érezni otthonában – ígérte a gyártó.

A celebek által felkapott tó

A Milánótól északra fekvő tó tavaly több mint 5,6 millió látogatót vonzott. A lombardiai idegenforgalmi hivatal szerint a turisták száma évről évre növekszik.

Szeptemberben egy tóparti luxusétteremben kapták lencsevégre Orbán Viktort, aki a nyári szabadságok után itt indította a politikai őszt.

A Comói-tavon hajókázott Taylor Swift és Travis Kelce, George Clooney és felesége, Amal pedig annyira megszerették a környéket, hogy villát vettek, és életük egy részét ott töltik. Három éve, 2021 nyarán az ítéletidő az ő otthonukat sem kímélte.

Rajtuk kívül Madonnának, Richard Bransonnak, Sylvester Stallonénak, Gianni Versacének és a focilegenda Ronaldinhónak is van egy „kéglije” a tóparton.

A mesés helyszín sok film természetes díszlete volt: a többi között részben itt forgatták a Bobby Deerfield, a Volt egyszer egy Amerika, a beszédes Itália csókja, a Star Wars II. rész – A klónok támadása, az Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét, A Gucci-ház és a Casino Royale című Bond-filmet.

Az otthon illata

A Comói-tó népszerűségét meglovagolva támadt egy helyi marketingszakembernek az a nem túl eredeti ötlete, hogy posztereket kínáljon a turistáknak. Davide Abagnale nyáron továbbfejlesztette álmát, és olyan szuvenírt dobott a piacra, amit a „turisták könnyedén szállíthatnak a bőröndjükben”.

Ez nem egy termék, hanem egy kézzelfogható emlék, amit az ember a szívében hordoz

magyarázta a CNN-nek.

A kezdeményezés nem nyerte el mindenki tetszését. Alessandro Rapinese, Como polgármestere például jobban örülne, ha a turisták azokkal a selyemsálakkal térnének haza, amelyekről a térség régóta híres.

Abagnale egyébként elismerte, hogy ötlete lopott, mert a dobozolt nápolyi levegő évek óta kapható.

„Autentikus” brit levegőt szintén évek óta csomagolnak a tengerentúlon élő honfitársak számára, hogy bármikor beszippanthassák az otthoni illatokat. Kapható még izlandi levegő is, Kanada pedig 2015 óta szállítja a juharfák palackozott illatát Kínába.

Nagy kérdés, hogy a Comói-tó levegője mennyire lesz versenyképes a piacon.

Egy négydecis doboz ára 9,90 euró, azaz a megroggyant forint napi árfolyamán több mint négyezer.

(Borítókép: A Comói-tó 2024-ben. Fotó: Anadolu / Getty Images)