Egy ország már lelkesen másolja Musk bürokráciacsökkentését
További Külföld cikkek
-
Lecsapott a Harvardra Donald Trump kormánya, figyelmeztették az amerikai egyetemeket
- Egy emlékmű belsejében halt meg a moszkvai Testnevelési Akadémia kancellárja
- Őrizetbe vettek húsz embert Szlovákiában neonáci csoporthoz tartozás gyanújával
- Egy ukrán őrmester megnevezte a hadsereg legégetőbb problémáját
- Irakban 49 Celsius-fokot mértek, többen meghaltak
A vietnámi állam átalakítása a Kommunista Párt tavaly augusztusban hivatalba lépett főtitkárának, To Lamnak az ambiciózus, általa „egyszerűsítési forradalomnak” nevezett programja. Ez Vietnám legátfogóbb szerkezetátalakítási erőfeszítése az 1986-os Doi Moi-reform óta, átfogó terveket tartalmaz a kormány minisztériumainak, a nemzetgyűlés bizottságainak és a pártstruktúrának soha nem látott mértékű racionalizálására és egységesítésére. A reform stratégiai célja egy „karcsú, erős, hatékony és eredményes politikai rendszer” kialakítása, aminek a pártfőtitkár szerint az előfeltétele, hogy Vietnám 2030-ra modern iparral és felső-közepes jövedelemmel rendelkező fejlődő országgá, 2045-re pedig magas jövedelmű fejlett szocialista országgá válhasson.
Lam szerkezetátalakítási törekvése módszereiben hasonlít az Elon Musk vezette amerikai Kormányhatékonysági Minisztérium működésére (DOGE), ám annál mélyebbre nyúlik, és kisebb ellenállásba ütközik. Eddig a központi, tartományi és helyi szintű érdekeltek is haladéktalanul végrehajtották a vezetés utasításait. Az első negyedévben több mint 22 000 közalkalmazottat bocsátottak el, és augusztusig további 80 ezret kell még elküldeni. A párt arra törekszik, hogy kényszerösszevonásokkal felszámoljon 18 minisztériumból ötöt, a 63 tartományi szintű kormány csaknem felét, valamint az alattuk lévő teljes önkormányzati réteget, amely 696 kerületi adminisztrációt foglal magában. Az államiakkal párhuzamos pártügynökségek megszüntetése szintén napirenden van.
A reform hosszú távon legalább 20 százalékkal kívánja csökkenteni az állami szférában dolgozók (jelenleg mintegy 2,8 millió fős) számát. Az elsődleges probléma mégsem a létszámban rejlik, hanem a különálló állami szervek kiterjedtségében, ami széttöredezi az államapparátust, joghatósági átfedéseket okoz, lehetőséget teremt a korrupcióra, és lelassítja az adminisztratív folyamatokat.
A beruházási és ipari projektek jóváhagyása például jellemzően két-három évig tart, a befektetőknek pedig 30-40 ügynökségi aláírást kell összegyűjteniük.
Bár Lam racionalizálási törekvése a befektetések és a vállalkozói szellem számára kedvezőbb környezetet teremthet, a növekedési kockázatok és az esetlegesen felmerülő végrehajtási kihívások óvatosságra intenek. A széles körű elbocsátások ugyanis egyrészt csökkenthetik a bürokrácia profizmusát, lassíthatják a közigazgatás működését az új felelősségi körök kidolgozásáig, és erodálhatják a párt legitimitását; másrészt visszavethetik a magánfogyasztást, és a túlzott centralizáció kockázata alááshatja befektetői bizalmat is.
A pártfőtitkár ugyanakkor nem tétovázhat a végrehajtással. A Vietnámi Kommunista Párt jövő januárban esedékes tisztújításához kapcsolódó frakcióharcok szűkíthetik a cselekvési mozgásterét. Ha Lamnak sikerül tartania az irányt, és a reformot jól hajtják végre, az átformálhatja Vietnám politikai rendszerét és irányítási megközelítését, valóban elősegítve az előzetesen megfogalmazott stratégiai célok elérését.
A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ kutatója.