Mark Zuckerberg szerint a Facebook már elvesztette közösségimédia-jellegét

GettyImages-1975322989
2025.04.27. 13:03
Mark Zuckerberg szerint a közösségi médiának vége. A Meta trösztellenes perében tett tanúvallomásában a Facebook alapítója úgy fogalmazott, hogy az olyan platformok, mint az övé, már nem olyanok, mint régen.

Pontosan mit is csinál egy közösségi hálózat?

Egy weboldal, amely összeköti az embereket egymással az interneten, egy digitális találkozóhely, ahol a barátaink által közzétett tartalmakat fogyaszthatjuk? Fénykorában, a kétezres években minden bizonnyal ez volt. A Facebook volt az a hely, ahol megtudhattad, hogy a barátod egy új ismerőssel randizik, vagy valaki bulit rendezett anélkül, hogy téged meghívott volna. Az elmúlt évtizedben azonban a közösségi média egyre inkább elkezdett hasonlítani a hagyományos médiára.

Itt találjuk a hírességek által készített promóciós videókat, a híreket kommentáló szakértőket, a popkultúra klipjeit, a mesterséges intelligencia által generált képek és videók növekvő áradatát és egyéb olyan tartalmakat, amelyeket arra terveztek, hogy a lehető legtöbb nézőhöz eljuttassák. Az emberek, akiket követünk, és az általuk közzétett üzenetek egyre inkább tűnek látszanak a digitális szénakazalban. A közösségi média egyre inkább elveszíti közösségi jellegét.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a múlt héten három napon keresztül, több mint tíz órán át tartó tanúvallomásában elismerte ezt a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commitee, FTC) által a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított trösztellenes per nyitószakaszában. Zuckerberg szerint a vállalat az utóbbi időben „a szórakoztatás és a világ megismerésének általános gondolatával és a világ történéseinek felfedezésével” foglalkozott. Ezt a személyközi kommunikációtól való elmozdulást maga a vállalat mérte fel.

A védelem nyitóbeszédében a Meta előállt egy grafikonnal, amely azt mutatja, hogy a „barátok által közzétett tartalmak megtekintésével töltött idő százalékos aránya” az elmúlt két évben csökkent, a Facebookon huszonkét százalékról tizenhét százalékra, az Instagramon pedig tizenegy százalékról hét százalékra – írta meg a The New Yorker.

Ma már nem közösségi a közösségi média?

Az FTC azzal érvel, hogy a Meta jogellenes monopóliumot tartott fenn a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” iparágában, részben azáltal, hogy felvásárolta a Facebook versenytársait, például az Instagramot és a WhatsApp üzenetküldő platformot. A bizottság azonban homályosan határozza meg a közösségimédia-ipar fogalmát, és a trösztellenes ügyet már egyszer, 2021-ben elutasították, részben azért, mert a „személyes közösségi hálózati szolgáltatások” piacát túlságosan lazán határozták meg. A Meta ellenérve bizonyos értelemben az, hogy

a közösségi média önmagában ma már nem létezik úgy, mint korábban,

és az, amiről a vállalat platformjai ma ismertek – mindenféle tartalom digitális fogyasztása –, annyira elterjedt, hogy nem lehet azt mondani, hogy egyetlen vállalat vagy platform monopolizálja azt. A rövid videóklipek hasonlóan néznek ki az Instagramon és a TikTokon; az üzenetek lényegében ugyanúgy néznek ki az Instagramon, mint az Apple iMessage-ében.

Az FTC keresete, amely Donald Trump első hivatali ideje alatt indult, az általa több mint egy évtizeddel ezelőtt jóváhagyott üzleti ügyletek újraértékelését vonja maga után – amikor az iparág drámaian másképp nézett ki. Benedict Evans, egy befolyásos technológiai elemző, „gerrymanderingnek”, vagyis manipulációnak nevezte az FTC által a közösségi hálózatok piacára alkalmazott definíciót.

A bizottság definíciója szerint a TikTok egyáltalán nem versenyez a Facebookkal. Ez azt jelenti, hogy rendben lenne, ha a Facebook megvenné a TikTokot?

– kérdezte.

A trösztellenes jogászoknak be kell bizonyítaniuk, hogy az állítólagos monopolisztikus gyakorlatok kárt okoznak a fogyasztóknak. Egy másik trösztellenes ügyben, amely jelenleg a Google ellen folyik, a bíróság megállapította, hogy a vállalat a különböző automatizált hirdetési technológiáinak integrálásával monopóliumot hozott létre az online hirdetési piac egyes részein, jogellenesen előnyben részesítve magát, és „bevételük csökkentésével” károsította kiadói ügyfeleit. A Meta esetében azonban nincs árkülönbség, amelyre hivatkozni lehetne – a Meta platformjainak mindegyike lehetővé teszi a felhasználók számára az ingyenes hozzáférést, így a kár kérdése kevésbé egyértelmű.

Mark Zuckerberg már sejtette, hogy bajba kerülhet

Zuckerberg vallomásának egyik legmeglepőbb pillanata az volt, amikor az FTC bemutatott neki egy emlékeztetőt, amelyet 2018-ban küldött a vállalat vezetőinek, és amelyben azt javasolta, hogy jobb lenne, ha az Instagramot saját döntés alapján önálló céggé alakítanák. Zuckerberg azt írta, hogy az Instagram potenciálisan aláássa a Facebook sikerét, és hogy a független vállalkozások gyakran jobban teljesítenek, mint ha részei lennének egy anyakonglomerátumnak.

Idővel olyan trösztellenes szabályozással szembesülhetünk, amely egyébként is megköveteli, hogy kiválasszuk a többi alkalmazásunkat

− jegyezte meg némi előrelátással.

Hét évvel ezelőtt, a TikTok megjelenése és a tartalmak digitális platformok közötti diverzifikációja előtt egy ilyen szétválás talán gyorsabban történt volna, és változatosabb termékeket eredményezett volna a felhasználók számára. Akárhogy is, a közösségimédia-tér ma vitathatatlanul drámai átalakuláson megy keresztül. A TikTokot végül betilthatják; a generatív MI felválthatja a nyílt, felhasználó által generált internet jelenlegi modelljét.

Április 15-én a Verge hozta nyilvánosságra a hírt, hogy az OpenAI saját közösségi hálózatot fejleszt, hogy felvegye a versenyt az Instagramhoz és az X-hez hasonlókkal. Az FTC talán egy már elavult problémával foglalkozik, miközben újabb, komolyabb problémák jelennek meg a horizonton.

Hízelgés a Fehér Háznak

A közelmúltban az Európai Unió megbírságolta az Apple-t és a Metát versenyellenes gyakorlatok miatt, de a büntetések − ötszázmillió euró, valamint kétszázmillió euró − viszonylag szerények. Ha az amerikai pert megnyerik, az FTC-nek el kell döntenie, hogy kikényszeríti-e a Meta teljes feldarabolását, vagy kevésbé drámai „jogorvoslati lehetőségeket” keres.

Az elmúlt hónapokban Zuckerberg többször is meglátogatta a Fehér Házat, és behízelegte magát az adminisztrációnak a Meta tényellenőrzés elleni lépéseivel. Eddig a Szilícium-völgyhöz való növekvő közelség ellenére Trump továbbra is támogatta a Meta elleni pert. Az adminisztráció folyamatban lévő kereskedelmi háborújában Trump kifejezett fenyegetésekkel akarja kikényszeríteni az alkukat. A ByteDance, a TikTok tulajdonosa kapitulált a vállalat többségének kötelező eladása előtt. Az amerikai elnököt ismerve Zuckerberg valószínűleg szintén kapitulál.

(Borítókép: Mark Zuckerberg 2024. január 31-én Washington DC-ben. Fotó: Alex Wong / Getty Images)