Parancsmegtagadás vezethetett az Egyesült Államok második legsúlyosabb légi katasztrófájához

2025.04.29. 10:20
Egy friss jelentés szerint több, egymást követő emberi és technikai mulasztás vezetett ahhoz a tragikus ütközéshez, amely következtében egy amerikai hadsereghez tartozó Black Hawk helikopter és egy American Airlines utasszállító repülőgép csapódott össze a levegőben Washington fölött január 29-én. A katasztrófában 67 ember vesztette életét.

A két repülőgépen tartózkodó mind a 67 ember meghalt a január 29-én Washingtonban, levegőben történt ütközésben. Korábbi jelentések szerint a helikopter túl magasan repült, amikor összeütközött az utasszállító repülőgéppel az Egyesült Államok 2001 óta történt legsúlyosabb légi katasztrófájában – írja az Independent.

Egyes beszámolók szerint Rebecca M. Lobach kapitány a baleset előtti percekben

nem hajtotta végre másodpilótája és egyben repülésoktatója, Andrew Loyd Eaves főtörzsőrmester utasításait,

aki a jelentés szerint egy éles bal fordulóval próbálta volna elkerülni az ütközést. Állítólag a Black Hawk legénységét először a Ronald Reagan Nemzeti Repülőtér légi forgalmi irányítása riasztotta egy, a közelében tartózkodó regionális utasszállító repülőgépről.

A tragédia akkor történt, amikor a helikopter egy katonai gyakorlat keretében repült a főváros légterében, és túl magasra emelkedett, így keresztezte az American Airlines-járat útvonalát. A vizsgálat szerint a pilóták ugyan észlelték a veszélyt, és engedélyt is kaptak a „vizuális elkülönítés” alkalmazására – ami azt jelenti, hogy látás alapján kerülhették volna el a másik gépet –, azonban ezt a manővert nem hajtották végre megfelelően.

A jelentés szerint a kommunikáció is többször megszakadt a pilóták és a légi forgalmi irányítás között. Egy technikai hiba miatt, amikor a Hawk egyik legénységi tagja lenyomva tartotta a mikrofont, más fontos üzenetek elnémulhattak, így több kritikus utasítás nem jutott el a pilótákhoz.

Más komplikációk is akadtak

A nyomozás további problémákat is feltárt. Kiderült például, hogy a baleset idején ki volt kapcsolva az a követőrendszer, amely a gép mozgását rögzíti a Potomac folyó felett. Ez állítólag az amerikai hadsereg protokollja szerint történt, amely lehetővé teszi a helikopterek számára a „titkos gyakorlatokat” – például magas rangú tisztviselők szállítását – az észlelhetőség minimalizálásával. 

Katie Thomson, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) egyik vezetője szerint a katasztrófa estéjén „több biztonsági óvintézkedés is csődöt mondott”. A hadsereg repülési igazgatója, Matthew Braman dandártábornok hozzátette:

Ha bármelyik elem másképp alakul, az jelentősen megváltoztathatta volna az este végkimenetelét.

A vizsgálatok lezárultáig az FAA nem kívánja kommentálni a tragédia részleteit, de időközben több biztonsági módosítást vezettek be. A hadsereg korlátozta a helikopteres repülések számát Washington felett, valamint szigorította a helyzetjelző rendszerek használatát. Emellett a Potomac folyó mentén lezártak egy útvonalat, amely keresztezte a balesetben érintett kifutópálya légi folyosóját.

A január 29-i baleset az FAA szerint az Egyesült Államok 2001 óta legsúlyosabb légi katasztrófája volt.