Parancsmegtagadás vezethetett az Egyesült Államok második legsúlyosabb légi katasztrófájához
További Külföld cikkek
-
Benjamin Netanjahu a brit, a francia és a kanadai vezetőknek: Az emberiség rossz oldalán álltok
- Kétpárti megegyezés Amerikában: el kell távolítani a bosszúpornó felvételeit
- Már Volodimir Zelenszkij utódja miatt aggódik a Kreml, hiábavaló lehet a békemegállapodás
- Brüsszeli stadion páholyát hallgatták le a Huawei-ügyben, magyar meccs is érintett lehet
- Orbán Viktor szövetségese nagyobb szerepre vágyik, nem csak Amerika és Európa között lenne hídépítő
A két repülőgépen tartózkodó mind a 67 ember meghalt a január 29-én Washingtonban, levegőben történt ütközésben. Korábbi jelentések szerint a helikopter túl magasan repült, amikor összeütközött az utasszállító repülőgéppel az Egyesült Államok 2001 óta történt legsúlyosabb légi katasztrófájában – írja az Independent.
Egyes beszámolók szerint Rebecca M. Lobach kapitány a baleset előtti percekben
nem hajtotta végre másodpilótája és egyben repülésoktatója, Andrew Loyd Eaves főtörzsőrmester utasításait,
aki a jelentés szerint egy éles bal fordulóval próbálta volna elkerülni az ütközést. Állítólag a Black Hawk legénységét először a Ronald Reagan Nemzeti Repülőtér légi forgalmi irányítása riasztotta egy, a közelében tartózkodó regionális utasszállító repülőgépről.
A tragédia akkor történt, amikor a helikopter egy katonai gyakorlat keretében repült a főváros légterében, és túl magasra emelkedett, így keresztezte az American Airlines-járat útvonalát. A vizsgálat szerint a pilóták ugyan észlelték a veszélyt, és engedélyt is kaptak a „vizuális elkülönítés” alkalmazására – ami azt jelenti, hogy látás alapján kerülhették volna el a másik gépet –, azonban ezt a manővert nem hajtották végre megfelelően.
Here's what is known about the Black Hawk and its crew that crashed into the American Airlines passenger jet over the Potomac River in Washington. https://t.co/YMxO5UOp4K
— Defense News (@defense_news) January 30, 2025
A jelentés szerint a kommunikáció is többször megszakadt a pilóták és a légi forgalmi irányítás között. Egy technikai hiba miatt, amikor a Hawk egyik legénységi tagja lenyomva tartotta a mikrofont, más fontos üzenetek elnémulhattak, így több kritikus utasítás nem jutott el a pilótákhoz.
Más komplikációk is akadtak
A nyomozás további problémákat is feltárt. Kiderült például, hogy a baleset idején ki volt kapcsolva az a követőrendszer, amely a gép mozgását rögzíti a Potomac folyó felett. Ez állítólag az amerikai hadsereg protokollja szerint történt, amely lehetővé teszi a helikopterek számára a „titkos gyakorlatokat” – például magas rangú tisztviselők szállítását – az észlelhetőség minimalizálásával.
Katie Thomson, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) egyik vezetője szerint a katasztrófa estéjén „több biztonsági óvintézkedés is csődöt mondott”. A hadsereg repülési igazgatója, Matthew Braman dandártábornok hozzátette:
Ha bármelyik elem másképp alakul, az jelentősen megváltoztathatta volna az este végkimenetelét.
A vizsgálatok lezárultáig az FAA nem kívánja kommentálni a tragédia részleteit, de időközben több biztonsági módosítást vezettek be. A hadsereg korlátozta a helikopteres repülések számát Washington felett, valamint szigorította a helyzetjelző rendszerek használatát. Emellett a Potomac folyó mentén lezártak egy útvonalat, amely keresztezte a balesetben érintett kifutópálya légi folyosóját.
A január 29-i baleset az FAA szerint az Egyesült Államok 2001 óta legsúlyosabb légi katasztrófája volt.