Komoly hibát fedeztek fel Ferenc pápa síremlékén

2025.04.29. 20:39
Tipográfiai szakértők szerint komoly betűközölési hibát vétettek Ferenc pápa sírkövének feliratozásánál – a „Franciscus” név betűi közötti távolságok egyenetlenek, különösen az „R”, „A” és „N” betűk esetében. Miközben már több mint hetvenezer zarándok látogatta meg a néhai pápa sírját, a L’Espresso olasz hetilap észrevette és nyilvánosságra hozta a kőbe vésett tipográfiai melléfogást, ami most szakmai vitákat generál. A közösségi médiában terjedő képek alapján jól látható az elrontottnak vélt betűközölés.

A tipográfiában „kerningnek” nevezik azt a folyamatot, amikor a betűk közötti távolságot manuálisan állítják be, hogy a szöveg a lehető legolvashatóbb legyen. A modern számítógépes szövegszerkesztők és grafikai programok automatikusan kiszámítják, mikor kell egy vékonyabb betű (mint az „f” vagy az „i”) és egy szélesebb karakter (mint az „o” vagy a „g”) között több vagy kevesebb helyet hagyni.

A L’Espresso magyarázata szerint a sírkövön dolgozó szakemberek elvesztették a manuális érzékelést, amit a számítógépek automatikus betűközölése miatt már sokan nem gyakorolnak. A lap szakértői úgy látják, hogy a Franciscus név vésésekor eltúlozták a távolságot az „R”, „A” és „N” betűk között, ami most „minden látogató számára szembetűnő hibát eredményezett”.

Kőbe vésett hiba

A helyzet különösen ironikus, mivel egy sírkőbe vésett hibáról van szó, ami a latin mondás szerint is „aere perennius” – vagyis „ércnél maradandóbb”. A digitális korban, amikor már hozzászoktunk a tökéletes betűközöléshez, különösen feltűnő lehet egy ilyen jellegű tipográfiai hiba.

Vatikáni források egyelőre nem nyilatkoztak arról, hogy tervezik-e kijavítani a hibát, vagy a sírkő a jelenlegi formájában marad. A látogatók többsége természetesen nem a tipográfiai részletekre figyel, hanem a néhai pápa emléke előtt szeretne tisztelegni.

A Vatikán művészeti és kézműves hagyományai általában rendkívül magas színvonalúak, így különösen meglepő, ha egy ilyen jelentőségű emlékművön valóban alapvető hibát vétenek. Szakértők szerint ez jól mutatja, hogy a digitális technológiák térnyerésével a kézműves tudás bizonyos területei kezdenek háttérbe szorulni.

Egy név és egy szál fehér rózsa

A húsvéthétfőn elhunyt Ferenc pápa földi maradványait szombaton helyezték örök nyugalomra, végakaratának megfelelően a római Santa Maria Maggiore-bazilikában. A vasárnap reggel hét órakor megnyitott sírt azóta zarándokok tízezrei keresték fel, akik akár órákon át is képesek sorban állni, hogy néhány másodpercre leróhassák kegyeletüket az egyszerű síremlék előtt, rajta az említett egyetlen szóval – Franciscus –, amit megvilágítottak, akárcsak a felette elhelyezett kis feszületet. A síremléket gyakran csak egy szál fehér rózsa díszíti, ami különös jelentőséggel bír, hiszen Ferenc pápa rendszeresen vitt ilyen virágot a bazilikában őrzött Szűz Mária-ikonhoz, valamint ez Lisieux-i Szent Teréz jelképe is, akihez a pápa különösen kötődött.

A liguriai márványból készült síremlék – abból a régióból, ahonnan a pápa nagyszülei származtak – a templom oldalhajójában található, a Salus Populi Romani- és a Sforza-kápolna között, a Szent Ferenc-oltár közelében. A bejáratnál Rolandas Makrickas, a bazilika főpapja fogadta az első látogatókat, akik között helyi római lakosok, papok és zarándokok voltak, sokan közülük a szombati gyászmiséről érkeztek. Miközben a hívek türelmesen várakoztak a sírnál, a Szent Péter téren Pietro Parolin bíboros celebrált szentmisét, amelyen a vatikáni adatok szerint több mint százötvenezren vettek részt.