- Külföld
- egyesült államok
- donald trump
- ford
- general motors
- stellantis
- kereskedelmi megállapodás
- vámtarifa
Az amerikai autógyártók szerint Trump megállapodása egyáltalán nem segít nekik

További Külföld cikkek
-
Index-értesülés: kitiltották az országból az ukrán ügynököt, aki Magyar Péter ukrán kapcsolatait segíti
- Az amerikai futball legendája arról beszélt, hogy meg kell védenünk a pápát
- Kivégeztek három férfit Kínában, miután kiskorúakat zaklattak szexuálisan
- Alakul a fordulat a román elnökválasztáson, akár a magyaroké is lehet a döntő szó
- Holtan találtak egy svéd diplomatát, akit kémkedés gyanújával vettek őrizetbe
Május 8-án, csütörtökön jelentette be Donald Trump amerikai elnök, hogy az Egyesült Államoknak és az Egyesült Királyságnak sikerült megállapodnia egy kereskedelmi egyezményben. A megállapodás 25 százalékról 10 százalékra csökkenti a brit autók vámját, megszünteti az acél- és alumíniumvámokat, valamint új piacot nyit az amerikai mezőgazdasági exportnak, beleértve a marhahúst és etanolt.
Ez segíti a két ország közötti kereskedelmet, hiszen így, amennyiben egy amerikai importőr az Egyesült Királyságból importálna, akkor nem a magasabb vámtarifakulcsot kell fizetnie.
Ugyanakkor a megállapodással az amerikai autógyártok nem elégedettek. Mint a Fordból, a General Motorsból és a Jeepet gyártó Stellantisból álló Amerikai Autóipari Tanács (AAPC) elnöke, Matt Blunt fogalmazott,
a csütörtökön bejelentett amerikai–brit megállapodás az amerikai autógyártókat hátrányba hozza.
Blunt kifogásolta, hogy az amerikai kormány az Egyesült Királysággal egyezett meg először, nem pedig Kanadával és Mexikóval, mivel az amerikai autógyártók az autógyártás folyamatának egyes részeit utóbbi két országba szervezték ki, egy Amerikában összeszerelt autó alkatrészei pedig többször is átmehetnek az amerikai–kanadai, valamint az amerikai–mexikói határon.
Ugyanakkor e két országgal továbbra se kötött megállapodást Trump adminisztrációja, így jelenleg az Egyesült Államok két szomszédjából érkező autókat és autóalkatrészeket 25 százalékos vámtarifa terheli, ami megnöveli az amerikai autógyártók költségeit.
Csalódottak vagyunk, hogy a kormányzat az Egyesült Királyságot helyezte előtérbe észak-amerikai partnereinkkel szemben. A megállapodás értelmében mostantól olcsóbb lesz egy olyan brit járművet importálni, amely nagyon kevés amerikai alkatrészt tartalmaz, mint egy mexikói vagy kanadai, USMCA-kompatibilis járművet, amely félig amerikai alkatrészekből áll
– fogalmazott Matt Blunt, az AAPC elnöke. Szakértők szerint az amerikai–brit megállapodás elsősorban a brit autógyártóknak kedvezhet, többek között a Bentley-nek, a Jaguarnak vagy a Rolls Royce-nak, miközben a vámtarifák miatt megemelkedő amerikai autógyártás költségeit nem csökkenti.
Trump a múlt héten bejelentett néhány lépést az importált autóalkatrészekre kivetett vámok hatásának csökkentése érdekében, melyeket a GM és a Ford is üdvözölt. Ez azt teszi lehetővé a cégeknek, hogy az importált alkatrészek költségének egy részét leírhatják.
Mint arra az AFP emlékeztet, a Trump-adminisztráció tárgyalásokat kezdeményez Japánnal, Dél-Koreával, valamint az Európai Unióval is a vámtarifák kapcsán, ugyanakkor ezen országokból leginkább kész autók érkeznek az Egyesült Államokba, nem pedig alkatrészek.
Reméljük, hogy az egyesült királyságbeli járműveknek az észak-amerikaiakkal szembeni preferenciális hozzáférése nem teremt precedenst az ázsiai és európai versenytársakkal folytatott jövőbeli tárgyalásokhoz
– fogalmazta meg aggályait Blunt.
(Borítókép: Ford gyár 2024. április 11-én a Michigan állambeli Dearbornban. Fotó: Bill Pugliano / Getty Images)