Donald Trump mégis csökkenti az autóiparra kivetett vámokat?

GettyImages-1158049869
2025.05.10. 06:21
Donald Trump amerikai elnök újabb lépést tett kereskedelmi politikája finomhangolása érdekében: enyhítette az autóiparra nehezedő vámterheket, ezzel átmeneti lélegzetvételhez jutnak az iparág szereplői. A döntést egy Michigan állambeli nagygyűlés előtt jelentette be, miközben továbbra is kitart amellett, hogy hazatelepíti a gyártókapacitásokat.

Egy új módosítás értelmében a külföldön gyártott autókra korábban bevezetett 25 százalékos vám nem adódik össze más, például az acélra, alumíniumra kiszabott, vagy a fentanil-kereskedelem miatt Kanada és Mexikó ellen hozott vámintézkedésekkel. Ráadásul az autógyártók bizonyos esetekben visszaigényelhetik az év eleje óta befizetett illetékeket – írta meg a The Wall Street Journal.

„Ez egy kis segítség” – fogalmazott ironikusan Trump az újságíróknak. „Csak segíteni akartunk nekik, hogy élvezhessék ezt az átmenetet.”

A kormányzat emellett egy kompenzációs rendszert is bevezet, amely lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy a külföldi alkatrészekre kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényeljék.

Az első évben a visszatérítés az autó értékének legfeljebb 3,75 százalékát, a második évben pedig 2,5 százalékát érheti el – ezt követően a könnyítés fokozatosan megszűnik.

A cél: időt nyerni, hogy az iparág hazai beszállítókat találjon.

A beszállítók nem kapnak segítséget

Az intézkedés ugyanakkor kizárólag a teljes járműveket gyártó cégek számára elérhető, tehát az alkatrészgyártó beszállítók kimaradnak a kompenzációból. Azok a külföldi autógyárak, amelyek az Egyesült Államokban rendelkeznek gyártóüzemmel, szintén jogosultak a kedvezményekre.

A Fehér Házban tartott sajtótájékoztatón Scott Bessent pénzügyminiszter úgy fogalmazott:

a döntés az elnök elkötelezettségét tükrözi amellett, hogy a gyártást visszahozza az Egyesült Államokba. Szeretnénk, ha az autógyártók gyorsan és hatékonyan alkalmazkodnának, és ezzel új munkahelyeket teremtenének.

Az iparág képviselői pozitívan fogadták az enyhítéseket. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint „ezek az intézkedések segítenek enyhíteni a vámok autógyártókra, beszállítókra és fogyasztókra gyakorolt hatásán”. Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója szintén méltatta az elnökkel folytatott együttműködést.

Komoly lobbitevékenység a háttérben

A háttérben komoly lobbitevékenység és iparági nyomásgyakorlás zajlott az elmúlt hónapokban, mivel az autógyártók attól tartottak, hogy az új vámok jelentős áremelkedést hozhatnak. A Morgan Stanley elemzése szerint

a 25 százalékos vám akár 6000 dollárral is megnövelheti egy új autó árát.

Trump ugyanakkor nem enged Kínával szemben: az ázsiai országra továbbra is érvényesek a szigorú, akár 145 százalékos vámterhek. Ez is része annak a szélesebb stratégiának, amellyel az elnök nyomást akar gyakorolni a külföldi kereskedelmi partnerekre, miközben az amerikai ipar védelmét helyezi előtérbe.

Mint azt korábban megírtuk, a kormányzat új illetékei hatalmas csapást mérnek a Ford és a General Motors eredményeire, és az egész iparágban létszámleépítésre kényszerítik a cégeket.

Az autógyárak és a beszállító cégek vezetői stratégiát dolgoztak ki arra, miként reagáljanak az új vámokra. Ügyvédeik pedig azt latolgatják, hogy ki fogja viselni a számlát.

Egy beszállítónak írt múlt heti levelében a GM azt mondta, hogy a magasabb költségek miatt romló piaci feltételek nem változtatják meg a beszállító felelősségét a szerződés betartásában. A GM-nek „nincs kötelezettsége” arra, hogy egy beszállítónak a vámok miatt megemelt szerződéses árat fizessen − olvasható a levélben.

(Borítókép: A Ford chicagói összeszerelő üzeme 2019. június 24-én Chicagóban, Illinois államban. Fotó: Scott Olson / Getty Images)

Ismét Automotive Summit! 2025. május 21-én újra találkozik az autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson. Konferencia az autóipar jelenéről és jövőjéről, a legnagyobb vállalati vezetőkkel, döntéshozókkal, szakértőkkel. Ne maradjon le! - automotivesummit.hu