Büntetőfeljelentést tettek a dél-koreai légikatasztrófa áldoztainak családjai

További Külföld cikkek
- Száznegyvenöt embert szúrtak meg fecskendőkkel egy francia utcazenei fesztiválon
- Hamarosan bejelentést tesz Orbán Viktor, ez a magyar kormány reakciója az iráni légicsapásra
- A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította
- Egy indonéz vulkánról mélybe zuhant túrázót keresnek a hatóságok
- Katar közvetlen válaszcsapással fenyegette meg Iránt
Az elhunytak hozzátartozóit képviselő ügyvéd szerdán, a feljelentést indokló közleményben azt írta, hogy „nem egyszerű baleset történt, hanem súlyos, közérdeket érintő katasztrófa, amelyet gondatlan kockázatkezelés okozott, és amely elkerülhető lett volna” – írja az MTI.
Az ügyvéd közölte, hogy a büntetőfeljelentést 15 ember, köztük a területrendezésért, infrastruktúráért és közlekedésért felelős miniszter, valamint „a Korea Airports Corporation és a Jeju Air vezérigazgatói ellen tették azzal az indokkal hogy gondatlanul jártak el, mert megszegték a biztonsági előírásokat”.
Mint azt tavaly megírtuk, 2024. december 29-én földnek csapódott és kigyulladt a Jeju Air légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó utasszállítója a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtér kifutópályáján. A Boeing 737-800-as gépen 175 utas és hatfős személyzet tartózkodott, a legtöbbjük életét vesztette a katasztrófában. Az utasok, két thaiföldi személy kivételével, dél-koreai állampolgárok voltak. A tűzoltóság tájékoztatása szerint a roncsok között két túlélőt találtak, egy férfit és egy nőt. Mint kiderült, a személyzet két tagját húzták ki a gép farokrészéből.
A dél-koreai hatóságok azóta az ország minden érintett repülőterén elrendelték a muanihoz hasonló betonszerkezetek felülvizsgálatát, amerikai nyomozók bevonásával pedig továbbra is próbálják megállapítani a katasztrófa okait. Ezek között már szerepel egy madárral való ütközés az első leszállási kísérletnél, majd egy meghibásodott futómű érzékelése a második leszállási kísérlet idején. Továbbá a kifutópálya végén lévő fal, amely azért nem felelt meg a biztonsági előírásoknak, mert ideiglenesen helyezték el rajta a repülőgépek leszállását segítő navigációs antennát.
A feljelentést benyújtó ügyvédek szerint továbbra is olyan kérdésekre nincs még válasz a balesettel kapcsolatban, mint például „a madárral való ütközés utáni azonnali gázadásról szóló döntés”, és „az irányítótorony esetleg nem megfelelő reagálása”.
Madárral ütköztek?
A baleset után azonnali vizsgálatot indítottak a hatóságok, és akkor azt feltételezték, hogy a Boeing lezuhanása előtt madárrajjal ütközött. Erre utalt az egyik, repülőn utazó utas utolsó üzenete is. A nemzetközi média szerint valóban felmerülhet a madárral való ütközés, de ennek ellenére is számos kérdés tisztázatlan a balesettel kapcsolatban. A gép jól láthatóan futóművek nélkül érkezett a futópályára, ezen esetekben pedig a tűzoltóknak habot kellett volna leteríteniük elé. Állítólag reptéri alkalmazottak már a tragédia előtt arra hívták fel a figyelmet, hogy szokatlanul sok madár lepte el a reptér légterét.
Korábban soha életben nem láttunk ennyi madarat itt. Egyszer csak mindenhonnan berepültek a reptérre
– mondta egy alkalmazott. A The Guardian akkori beszámolójából kiderült, hogy a muani reptéri irányítás pár perccel a tragédia előtt valóban figyelmeztetést adott ki madárveszély miatt.
(Borítókép: Tűzoltók és mentőcsapatok dolgoznak a repülőgép roncsainál a Muan nemzetközi repülőtéren 2024. december 29-én a dél-koreai Muanban. Fotó: Chung Sung-Jun / Getty Images)