Ötvenhárom év után kiderült, nem az készítette a történelem egyik leghíresebb fotóját, aki megkapta érte a Pulitzert

2025.05.17. 08:06
Már februárban érlelődött a botrány, amikor a Sundance Fesztiválon bemutatták a The Stringer (A külsős) című alkotást, amely kétségbe vonta a történelem egyik leghíresebb fotója, a The Terror of War (A háború borzalmai) című kép – amely a Napalm Girl néven híresült el – szerzőjének kilétét. Mi több, a felvétel készítőjének hitt vietnámi fotós, Nick Ut 1973-ban Pulitzer-díjat is kapott az alkotásért. Mint kiderült, a World Press Photo nevű szervezet is vizsgálatot indított, és pénteken előállt az eredménnyel: úgy tűnik, tényleg nem az kapta a díjakat, aki megérdemelte volna.

A kép története a következő: 1972. június 8-án az AP hírügynökség egyik fotósa készített Saigon környékén egy ikonikussá nemesedett fényképet, amelyen a napalmtámadás elől menekülő civilek láthatók, köztük egy kilencéves meztelen kislány, akinek a hátán leégette a bőrt a lángoló vegyi anyag.

A fotó készítője Nick Ut (ahogy akkor hitték), az AP 20 éves stábtagja volt, aki 1973-ban megkapta a World Press Photo első díját és a Pulitzer-díjat is a felvételéért, amely a vietnámi háború borzalmainak szimbóluma lett. 

A kislányt egyébként évekkel később Miamiben gyógyították, lágylézeres kezelésen esett át, és felnőttként találkozott is a fotó állítólagos készítőjével, Nick Uttal.

A nagy találkozás Nick Ut és a fénykép alanya, mondhatni hőse, Pham Thi Kim Phuc között, 49 évvel később:

Csakhogy idén februárban a Sundance Filmfesztiválon bemutatták  Bao Nguyen  vietnámi rendező The Stringer (A külsős) című alkotását. A dokumentumfilm aprólékos részletességgel körbejárta az ikonikus felvétel keletkezésének körülményeit a még élő szemtanúk megszólaltatásával, és arra a következtetésre jutott, hogy a fotót az AP hírügynökség egyik külsőse, bizonyos  Nguyen Thanh Nghe készítette. És hogy miért nem ő kapta meg annak idején a Pulitzer-díjat? Mert az AP állítólag nem akarta, hogy egy külsősé legyen az érdem, aki csak eseti megbízás alapján dolgozott az ügynökségnek.

Nick Ut vehemensen tagad, de Gary Knight, a The Stringer executive producere elmondta, hogy nem kevesebb mint 55 embert interjúvoltak meg a kép keletkezéséről, és ezen interjúk alapján jutottak arra a következtetésre, hogy Nguyen Thanh Nghe a szerző.

A World Press Photo nevű szervezet azt mindenesetre leszögezte, hogy a fotó valódi, hiteles, megérdemelte az összes díjat, csak éppen nagy valószínűséggel nem az a szerzője, akiről fél évszázadon keresztül hitték.