Tömeges adatszivárgás az Egyesült Királyságban – 2,1 millió ügyfél adatait lophatták el hackerek

2025.05.19. 12:21
Hackerek személyes adatok millióihoz férhettek hozzá a brit Jogi Segítségnyújtó Ügynökség rendszerében, beleértve a bűnügyi nyilvántartásokat, lakcímeket és pénzügyi információkat is. A támadók állítása szerint 2,1 millió adatrekordot sikerült ellopniuk, miközben a brit igazságügyi minisztérium politikai csatározásba kezdett az eset kapcsán, az előző kormányt hibáztatva a biztonsági résekért.

Nagyszabású kibertámadás célpontjává vált a brit Jogi Segítségnyújtó Ügynökség (LAA) – közölte hétfőn a brit igazságügyi tárca. A behatolók a 2010 óta jogi segítséget igénylők személyes adataihoz fértek hozzá, beleértve bűnügyi előéleteket és pénzügyi információkat is.

A támadást végrehajtó hackerek azt állítják, hogy összesen 2,1 millió adatrekordot loptak el, bár ezt a számot a minisztérium hivatalosan nem erősítette meg. Az érintett információk között különösen érzékeny adatok is szerepelnek – írja az Independent

A brit kormányzat április 23-án észlelte a betörést az ügynökség online rendszereibe, azonban csak múlt pénteken vált világossá, hogy a támadás az eredetileg véltnél jóval súlyosabb. Az adatok között elérhetőségek, lakcímek, születési dátumok, társadalombiztosítási számok, bűnügyi előéletek, foglalkoztatási információk, valamint pénzügyi adatok, úgymint befizetett összegek és tartozások is szerepelnek.

A hatóság digitális platformját, amelyet ügyvédek és jogi segítők használnak munkájuk dokumentálására és a kormányzati kifizetések igénylésére, biztonsági okokból leállították.

A politikai felelősség kérdése

Az igazságügyi minisztérium egyik, névtelenséget kérő forrása az incidenst az előző kormányzat hibájának tudja be, és úgy nyilatkozott a lapnak, hogy „ezt az adatvédelmi incidenst az igazságszolgáltatási rendszer többéves elhanyagolása és az előző kormány rossz gazdálkodása tette lehetővé. Tudtak a Jogi Segítségnyújtó Ügynökség digitális rendszereinek sebezhetőségéről, de nem tettek semmit” – fogalmazott.

A tárca arra kéri a 2010 óta jogi segítséget igénylőket, legyenek különösen óvatosak az ismeretlen üzenetekkel és telefonhívásokkal kapcsolatban, és változtassák meg azokat a jelszavaikat, amelyek esetleg veszélybe kerülhettek.

A minisztérium a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökséggel és a Nemzeti Kiberbiztonsági Központtal együttműködve vizsgálja az esetet, és tájékoztatta az adatvédelmi hatóságot is a történtekről.

Jane Harbottle, az ügynökség vezérigazgatója nyilvánosan is bocsánatot kért: „Megértem, hogy ez sokkoló és felkavaró lehet az érintettek számára, és rendkívül sajnálom, hogy megtörtént.” Hozzátette, vészhelyzeti tervek biztosítják, hogy a jogi támogatásra szorulók továbbra is hozzáférjenek a szolgáltatásokhoz, annak ellenére, hogy az online rendszert le kellett állítani.