Felszínre hozták a Bayesian luxushajó vitorlarúdját

2025.05.20. 08:33
50 méteres mélységből hozták felszínre a tavaly nyáron elsüllyedt Bayesian luxushajó vitorlarúdját. A küldetéshez egy úszó platformot és egy speciális darut használtak. Ez az első nagyobb alkatrész, amit a felszínre hoztak. Az 56 méteres jacht 2024 augusztusában merült a mélybe egy viharban Szicília északi partjainál, az incidensben hét ember vesztette életét.

Felszínre hozták a Szicília partjainál tavaly nyáron elsüllyedt Bayesian luxushajó vitorlarúdját mintegy 50 méteres mélységből a folyamatban lévő kiemelési munkálatok részeként – jelentette az ANSA olasz hírügynökség.

A közzétett felvételeken látható, amint a vitorlarudat egy úszó platform és egy speciális daru segítségével a felszínre emelik a horgonnyal és a horgonylánccal együtt – számolt be róla az MTI.

A vitorlarúd az adott vitorla alsó élének kifeszítésére és a vitorla szélhez való megfelelő szögbe állítására szolgál. Ez az első nagyobb alkatrész, amelyet felszínre hoztak, hogy támogassák a május 9-én a roncson végzett munka közben elhunyt 39 éves holland búvár halálával kapcsolatos vizsgálatokat.

A beszámolók szerint a roncs kiemelésén dolgozó búvárok 49 méteres mélységig jutottak, hogy átvágják a jacht árbócát. Az ANSA idézte a nyomozókat, akik szerint a búvár a jelek szerint egy robbanás következtében vesztette életét, amelyet az árbóc és a vitorlarúd szétválasztásához használt vágólámpa váltott ki.

Tavaly augusztusban süllyedt el a jacht, az incidensben heten haltak meg

Az 56 méteres jacht 2024 augusztusában merült a mélybe egy viharban a Szicília északi partjainál lévő Porticello kikötője közelében. Az incidensben hét ember vesztette életét, köztük Mike Lynch brit üzletember és lánya. A Bayesian azóta a tengerfenéken fekszik, nagyjából egy kilométerre a parttól. A roncs teljes helyreállítása rendkívül bonyolultnak számít, a becsült költségek több millió euróra rúgnak. A tragédia körülményeit vizsgáló brit hatóság szerint a szerencsétlenséget az okozta, hogy a rendkívül erős szél felborította a luxusjachtot. Az ügyben a tengeri balesetek kivizsgálására szakosodott brit szervezet (Marine Accident Investigation Branch, MAIB) folytat vizsgálatot, mivel a Bayesian nevű jacht Nagy-Britanniában volt bejegyezve.

Az MAIB előzetes jelentése szerint legalább óránként 117 kilométeres szélsebesség kellett a hajó felborulásához, de a jacht enyhébb szélben is „sebezhető” lehetett.

A jachttal együtt víz alá került néhány széf bennük két merevlemezzel, amelyeken szigorúan titkos információk, köztük jelszavak és más érzékeny adatok lehetnek. Az olasz ügyészség emiatt úgy döntött, hogy megerősíti a hajó maradványainak védelmét, mert fosztogatók kutattak ékszerek és más értéktárgyak után.

A jacht egyik készítője szerint a hajót úgy építették, hogy mindenféle időjárási körülménynek ellenálljon, így egyáltalán nem kizárt, hogy többszörös emberölés és hanyagságból előidézett hajótörés bűncselekménye valósult meg. Az olasz ügyészség vizsgálatot indított az 51 éves új-zélandi kapitány és a legénység több tagja ellen (többek között a vihar éjszakáján őrként szolgáló matróz és a főgépész ellen is eljárás indult).