Kim Dzsongun dühöng, szerinte egy incidens „megszégyenítette” Észak-Koreát
További Külföld cikkek
-
Sokkoló szimuláció mutatja be, hogy zuhant le percek alatt az Air India gépe
- „Lol” – nyilvánosságra került Elon Musk drogtesztje
- Finnország betiltotta az elektromos rollerek használatát a 15 év alattiak számára
- Autóval akart lehajtani a római Spanyol lépcsőn egy 80 éves férfi
- Donald Trump ultimátumot adott Iránnak, miközben légicsapást fontolgat
Észak-Korea egyik büszke hajóépítési projektje katasztrofális kudarcba fulladt, amikor az ország legnagyobb hadihajójának vízre bocsátása Kim Dzsongun szeme láttára hiúsult meg.
A KCNA állami hírügynökség beszámolója szerint a baleset az ország keleti részén lévő Chongjin kikötőben történt, amikor a romboló elvesztette egyensúlyát a vízre bocsájtás során. A hadihajó fenékrészének egyes részei összetörtek, bár a pontos károk mértékéről nem adtak részletes tájékoztatást.
„Kim Dzsongun kíméletlen értékelést adott, kijelentve, hogy ez súlyos baleset és bűncselekmény, amelyet abszolút hanyagság, felelőtlenség és tudománytalan empirizmus okozott, ami túl van a lehetséges határokon és nem tolerálható” – idézi a horvát Index a hírügynökséget.

Politikai dimenzió
Kim Dzsongun hangsúlyozta, hogy a baleset „az ország méltóságát és önbecsülését összeomlásba taszította”, hozzátéve, hogy a romboló sürgős helyreállítása „nemcsak gyakorlati kérdés, hanem politikai ügy is, amely közvetlenül kapcsolódik az állam tekintélyéhez” – idézték Kim Dzsongunt, aki ezenkívül sürgette a hajó felújítását a júniusi kulcsfontosságú Munkáspárt-találkozó előttig.
Ez különösen szokatlan lépés Észak-Koreában, ahol a kudarc ritkán kerül nyilvánosságra. A rezsim általában csak a sikereket kommunikálja, így a baleset beismerése Kim Dzsongun rendkívüli dühét jelzi.
Észak-koreai hajóépítési ambíciók
Az 5 ezer tonnás rombolók, amelyeket Észak-Korea idén vízre bocsátott, az ország eddigi legnagyobb hadihajói. A mostani baleset egy hasonló méretű romboló áprilisi sikeres elindítását követte, amelynek Kim Dzsongun szintén tanúja volt az ország nyugati partjának hajógyárában.
Az amerikai 38 North elemzőcég a múlt heti jelentésében már felhívta a figyelmet arra, hogy a hajót oldalról fogják vízre bocsátani a partról, ami korábban nem látott módszer volt Észak-Koreában. „Ennek a vízre bocsátási módszernek a használata szükségessé válhatott, mert a part, ahol a hajót építik, nem rendelkezik megfelelő lejtéssel” – áll a jelentésben.