18

Csak felnőtteknek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet. Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését a gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik.

Nyilvánosságra került a lezuhant Air India-járat pilótájának baleset előtti segélyhívása

2025-06-12T144826Z 1914021099 RC221FAXGMR3 RTRMADP 3 INDIA-CRASH
2025.06.13. 06:59
Megtalálták a csütörtökön lezuhant Air India Londonba tartó AI171-es számú járatának egyik feketedobozát. A vizsgálatokban indiai és brit szakemberek is részt vesznek. Emellett nyilvánosságra került a jármű pilótájának segélyhívása, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy megszűnt a tolóerő, ezért a járat nem tudott felemelkedni a magasba. A légitársaság megerősítette, hogy a fedélzeten lévők közül 241-en meghaltak, csak egyetlen utas élte túl a tragédiát.

241-en vesztették életüket a csütörtöki ahmedabádi légi katasztrófában a fedélzeten tartózkodók közül – közölte az Air India légitársaság az X-en.

Csütörtökön, röviddel a felszállás után, lezuhant az Air India Ahmedabad repülőtérről induló, Londonba tartó AI171-es számú járata. Az indiai légi közlekedési hatóság közölte, a Boeing 787-8 Dreamliner repülőn 242-en utaztak, 53 brit, 169 indiai, egy kanadai és hét portugál állampolgár, valamint két pilóta és tíz légiutas-kísérő. Az utasok között 217 felnőtt, 11 gyermek és 2 csecsemő volt. A gép helyi idő szerint 13:38-kor hagyta el Ahmedabad repterét, a Londontól nem messze található Gatwick Airport, a járat eredeti célállomása jelezte, hogy a gép brit idő szerint 18:25-kor – magyar idő szerint 19:25-kor – landolt volna az Egyesült Királyságban. A szerencsétlenségről szóló összefoglalónkat itt olvashatja.

A tolóerő megszűnéséről beszélt a segélyhívásban a pilóta

Az indiai sajtó szerint megtalálták a repülőgép egyik feketedobozát, a másikat még keresik. A nyomozók igyekeznek gyorsan elemezni az eszköz adatait, a vizsgálatban részt vesznek indiai és brit szakemberek is – írja helyi jelentések alapján a The Guardian.

Nyilvánosságra került, ahogyan a légi jármű pilótája kétségbeesetten kezdeményezett segélyhívást nem sokkal a baleset előtt. Ebben arra hívta fel a figyelmet,

hogy a repülőgép „erejét vesztette”, a tolóerő megszűnt, így a járat nem tudott felemelkedni a magasba. Hasonlóan cselekedett a másodpilóta is

– számolt be róla a Daily Mail.

Az utasszállító a tragédia előtt vészjelzést adott le, majd megszakadt a kapcsolat a kapitányi híddal. Beszámolók szerint a helyiek egy hangos zajra lettek figyelmesek, majd észrevették a felszálló fekete füstöt. Egyesek arra hívták fel a figyelmet, hogy a gép futóműve a zuhanásakor is le volt eresztve. A vészjelzés után a helyi hatóságok azonnal a helyszínre siettek, a rendőrség közlése szerint a gép a repülőtér közvetlen közelében zuhant le. A megjelent felvételeken látható, ahogy a repülő egy lakónegyed felett szállt fel, majd a házak mögül hatalmas füstfelhő emelkedett az égbe.

A gép indulóállomásán, a Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtéren, amely a hetedik legforgalmasabb Indiában, és egy sűrűn lakott városnegyedben található, több órára leállították a forgalmat. Az Air India vészhelyzeti központot hozott létre, hogy a családtagok információkhoz juthassanak szeretteikről. A repülési szakértők, valamint a gépet gyártó Boeing is arra hívta fel a figyelmet, hogy a tragédia pontos okáról csak később, a feketedoboz birtokában lehet biztosat mondani.

Több száz halálos áldozatot követelt a repülőtragédia

Paczolay Máté, a Külgazdasági és Külügyminisztérium szóvivője csütörtökön azonnal reagált a tragédiára, jelezve, hogy az indiai repülőgép-balesetnek nincs magyar állampolgárságú áldozata. India miniszterelnöke, Narendra Modi úgy fogalmazott, hogy a szerencsétlenség „megdöbbentette és elszomorította” az országot. Az Indiai Orvosi Szövetség azt közölte, a becsapódás helyszínén egy ember meghalt, hetet még keresnek, és 50 sérültről is tudni.

Magyar idő szerint csütörtök estig a helyi hatóságok több mint 290 halottról adtak hírt.

Bár a katasztrófa után a mentőegységek úgy látták, hogy feltehetően senki sem élte túl a szerencsétlenséget, G. S. Malik helyi rendőrfőnök később egy túlélőről számolt be. Elmondta: mivel a gép lakott területen zuhant le, több helyi halálos áldozata is van a katasztrófának. Az Air India vezérigazgatója, Campbell Wilson megerősítette, hogy néhány utas túlélte a légi katasztrófát, több személyt kórházba vittek. Egy brit–indiai állampolgárságú férfi, Vishwash Kumar Ramesh a baleset túlélőjeként azonosította magát, és részletesen beszámolt a tragédia körülményeiről.

Jelentések szerint Gudzsarát állam volt miniszterelnöke, Vijay Rupani is a csütörtökön Indiában lezuhant repülőgép utasai között volt. Az Air Indiát birtokló Tata Group fejenként 120 ezer dollár – több mint 41 millió forint – kártérítést ígért a tragédiában elhunytak hozzátartozóinak, valamint jelezték, hogy emellett az orvosi szálláshely újjáépítésének költségeit is fedezik. A cég 25 éve lett újra az indiai légitársaság tulajdonosa, miután az állam privatizálta azt.

A magyar államfő és más európai országok vezetői is együttérzésüket fejezték ki a tragikus balesettel kapcsolatban, valamint III. Károly brit király is részvétét nyilvánította a szerencsétlenség miatt.

Az Index folyamatosan nyomon követte a repülőszerencsétlenség fejleményeit, a tragédiával kapcsolatban több kérdéssel is megkerestük Varga G. Gábor repülésügyi szakértőt, emellett a Boeing 787-8 tragédiája nyomán összegyűjtöttük az elmúlt fél évszázad legnagyobb repülőgép-katasztrófáit, amelyek között műszaki hibák, légi közlekedési ütközések, terrorcselekmények és repülőgép-típushibák is voltak.

(Borítókép: A lezuhant Air India Boeing 787 Dreamliner repülőgépének egy darabja 2025. június 12-én. Fotó: Amit Dave / Reuters)