„Csoda, hogy életben maradtam” – felvételen, ahogy felrobban a repülő, miközben az egyetlen túlélő nyugodtan elsétál

2025.06.17. 05:57
A brit Viswash Kumar Ramesh csodával határos módon élte túl a tragédiát, amelyben 241 ember, köztük testvére is életét vesztette. Az ügyben közben új bizonyíték került elő: szakértők szerint a Boeing 787-es két hajtóműve is leállhatott a felszállás után – ez vezethetett az évszázad egyik legsúlyosabb légi katasztrófájához.

Megrázó felvétel látott napvilágot az indiai repülőgép-szerencsétlenség egyetlen túlélőjéről, aki nyugodt léptekkel, telefonon beszélve hagyja el a lángoló roncsok helyszínét – közvetlenül azelőtt, hogy a gép hatalmas robbanással megsemmisülne mögötte – írja a Daily Mail.

A 40 éves brit állampolgár, Viswash Kumar Ramesh az Air India AI171-es járatának egyetlen túlélője. A gép múlt csütörtökön zuhant le, alig pár másodperccel azután, hogy felszállt Ahmedabadból Gatwick irányába. A fedélzeten tartózkodó 241 ember – utasok, pilóták, személyzet – életét vesztette. A gép sűrűn lakott városrészbe csapódott, további közel harminc ember halálát okozva. Az eddig megtalált holttestek száma elérte a 270-et.

A tragédia pillanatait megörökítő új videón látszik, ahogy a férfi nyugodtan távozik a becsapódás helyszínéről, a háttérben tomboló tűzvész árnyékában. A környékbeliek rémülten kiabálnak, a túlélőhöz egy türkiz turbánt viselő férfi szalad oda: „Felrobbant a repülő!” – kiáltja.

Ramesh éppen testvérével tartózkodott Indiában, és hazafelé, Londonba tartott volna – családja oda várta vissza. Ajay, a testvére, mellette ült a gépen, és nem élte túl a balesetet.

A férfi jelenleg az ahmedabadi Civil Kórházban lábadozik. Elmondása szerint a gép bal oldala a földre zuhant, így a 11A ülésből a törött vészkijáraton keresztül sikerült kimásznia. A helyiek segítettek neki, mentő vitte kórházba.

Az ülésem eltört, a vészkijárat is. Nem ugrottam – csak kisétáltam

– mondta egy tévéinterjúban, még mindig sokkos állapotban. Hozzátette: „Ez maga a csoda, hogy életben maradtam.” Az orvosai szerint csupán kisebb sérüléseket szenvedett – horzsolásokat a bal alkarján, duzzanatot a szemhéján –, életveszélyről szó sincs. Ramesh túlélte, de családja gyászol: édesapja az ágya mellett virraszt, túl megrendült ahhoz, hogy nyilatkozzon. Egy családi barát szerint Ramesh még mindig próbálja feldolgozni a történteket.

Az indiai hatóságok közben megtalálták a lezuhant Dreamliner második feketedobozát is – ez a pilótafülke hangrögzítője, amely másodpercenkénti pontossággal adhat képet a baleset előtti percekről. A nyomozás így közelebb kerülhet annak megértéséhez, mi vezetett a pusztító tűzgolyóhoz.

Egyelőre nem tudni, mi történt pontosan

A tragédia okairól több elmélet is napvilágot látott: a gép egyik motorja madárütközés vagy széllökés miatt mondhatta fel a szolgálatot. A legújabb, nagy felbontású videó azonban új irányt adott a vizsgálatoknak.

A gép alján látható egy apró szürke pont – a Ram Air Turbine (RAT) –, amely csak akkor nyílik ki, ha súlyos vészhelyzet áll fenn: például kettős hajtóműhiba, teljes elektromos vagy hidraulikus rendszerleállás esetén. A RAT lényege, hogy az utolsó energiát biztosítsa az irányításhoz. A hangja is árulkodó: olyan, mint egy felpörgő légcsavaré – és a videón ez is hallható.

Jelentések szerint Gudzsarát állam volt miniszterelnöke, Vijay Rupani is a csütörtökön Indiában lezuhant repülőgép utasai között volt. Az Air Indiát birtokló Tata Group fejenként 120 ezer dollár – több mint 41 millió forint – kártérítést ígért a tragédiában elhunytak hozzátartozóinak, valamint jelezték, hogy emellett az orvosi szálláshely újjáépítésének költségeit is fedezik. A cég 25 éve lett újra az indiai légitársaság tulajdonosa, miután az állam privatizálta azt.

A magyar államfő és más európai országok vezetői is együttérzésüket fejezték ki a tragikus balesettel kapcsolatban, valamint III. Károly brit király is részvétét nyilvánította a szerencsétlenség miatt.

Az Index folyamatosan nyomon követte a repülőszerencsétlenség fejleményeit, a tragédiával kapcsolatban  több kérdéssel is megkerestük Varga G. Gábor repülésügyi szakértőt, emellett a Boeing 787–8 tragédiája nyomán  összegyűjtöttük az elmúlt fél évszázad legnagyobb repülőgép-katasztrófáit, amelyek között műszaki hibák, légi közlekedési ütközések, terrorcselekmények és repülőgép-típushibák is voltak.