„Csoda, hogy életben maradtam” – felvételen, ahogy felrobban a repülő, miközben az egyetlen túlélő nyugodtan elsétál
További Külföld cikkek
-
Egymást ütötték a politikusok az örmény parlamentben, videóra vették a balhét
- Beszippantott egy embert egy repülőgép hajtóműve Bergamo repülőterén
- Megkezdődött a férfi büntetőpere, aki merényletet követett el Robert Fico ellen
- Magyarországon csak egy dologban volt előrelépés a jogállamiság terén tavalyhoz képest
- Heves erdőtűz pusztít Dél-Franciaországban, lezárták a marseille-i repülőteret
Megrázó felvétel látott napvilágot az indiai repülőgép-szerencsétlenség egyetlen túlélőjéről, aki nyugodt léptekkel, telefonon beszélve hagyja el a lángoló roncsok helyszínét – közvetlenül azelőtt, hogy a gép hatalmas robbanással megsemmisülne mögötte – írja a Daily Mail.
A 40 éves brit állampolgár, Viswash Kumar Ramesh az Air India AI171-es járatának egyetlen túlélője. A gép múlt csütörtökön zuhant le, alig pár másodperccel azután, hogy felszállt Ahmedabadból Gatwick irányába. A fedélzeten tartózkodó 241 ember – utasok, pilóták, személyzet – életét vesztette. A gép sűrűn lakott városrészbe csapódott, további közel harminc ember halálát okozva. Az eddig megtalált holttestek száma elérte a 270-et.
A tragédia pillanatait megörökítő új videón látszik, ahogy a férfi nyugodtan távozik a becsapódás helyszínéről, a háttérben tomboló tűzvész árnyékában. A környékbeliek rémülten kiabálnak, a túlélőhöz egy türkiz turbánt viselő férfi szalad oda: „Felrobbant a repülő!” – kiáltja.
Ramesh éppen testvérével tartózkodott Indiában, és hazafelé, Londonba tartott volna – családja oda várta vissza. Ajay, a testvére, mellette ült a gépen, és nem élte túl a balesetet.
A férfi jelenleg az ahmedabadi Civil Kórházban lábadozik. Elmondása szerint a gép bal oldala a földre zuhant, így a 11A ülésből a törött vészkijáraton keresztül sikerült kimásznia. A helyiek segítettek neki, mentő vitte kórházba.
Az ülésem eltört, a vészkijárat is. Nem ugrottam – csak kisétáltam
– mondta egy tévéinterjúban, még mindig sokkos állapotban. Hozzátette: „Ez maga a csoda, hogy életben maradtam.” Az orvosai szerint csupán kisebb sérüléseket szenvedett – horzsolásokat a bal alkarján, duzzanatot a szemhéján –, életveszélyről szó sincs. Ramesh túlélte, de családja gyászol: édesapja az ágya mellett virraszt, túl megrendült ahhoz, hogy nyilatkozzon. Egy családi barát szerint Ramesh még mindig próbálja feldolgozni a történteket.
Az indiai hatóságok közben megtalálták a lezuhant Dreamliner második feketedobozát is – ez a pilótafülke hangrögzítője, amely másodpercenkénti pontossággal adhat képet a baleset előtti percekről. A nyomozás így közelebb kerülhet annak megértéséhez, mi vezetett a pusztító tűzgolyóhoz.
Egyelőre nem tudni, mi történt pontosan
A tragédia okairól több elmélet is napvilágot látott: a gép egyik motorja madárütközés vagy széllökés miatt mondhatta fel a szolgálatot. A legújabb, nagy felbontású videó azonban új irányt adott a vizsgálatoknak.
A gép alján látható egy apró szürke pont – a Ram Air Turbine (RAT) –, amely csak akkor nyílik ki, ha súlyos vészhelyzet áll fenn: például kettős hajtóműhiba, teljes elektromos vagy hidraulikus rendszerleállás esetén. A RAT lényege, hogy az utolsó energiát biztosítsa az irányításhoz. A hangja is árulkodó: olyan, mint egy felpörgő légcsavaré – és a videón ez is hallható.
Jelentések szerint Gudzsarát állam volt miniszterelnöke, Vijay Rupani is a csütörtökön Indiában lezuhant repülőgép utasai között volt. Az Air Indiát birtokló Tata Group fejenként 120 ezer dollár – több mint 41 millió forint – kártérítést ígért a tragédiában elhunytak hozzátartozóinak, valamint jelezték, hogy emellett az orvosi szálláshely újjáépítésének költségeit is fedezik. A cég 25 éve lett újra az indiai légitársaság tulajdonosa, miután az állam privatizálta azt.
A magyar államfő és más európai országok vezetői is együttérzésüket fejezték ki a tragikus balesettel kapcsolatban, valamint III. Károly brit király is részvétét nyilvánította a szerencsétlenség miatt.
Az Index folyamatosan nyomon követte a repülőszerencsétlenség fejleményeit, a tragédiával kapcsolatban több kérdéssel is megkerestük Varga G. Gábor repülésügyi szakértőt, emellett a Boeing 787–8 tragédiája nyomán összegyűjtöttük az elmúlt fél évszázad legnagyobb repülőgép-katasztrófáit, amelyek között műszaki hibák, légi közlekedési ütközések, terrorcselekmények és repülőgép-típushibák is voltak.