Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tisztább autókat akar 2030-ra az Európai Parlament

2018.10.03. 15:33
2030-ra 40 százalékkal le kellene szorítani az új autók széndioxid-kibocsátását, és fel kellene gyorsítani az elektromos és alacsony kibocsátású autók elterjedését, jelentették ki a képviselők szerdán.

Az erről szóló jogszabály-tervezetben a képviselők 2030-ra a 2021-re előirányzott értékhez képest 40 százalékkal csökkentenék az gyártók kínálatában szereplő új személyautó-modellek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét (az Európai Bizottság 2030-tól a 2020. évi eredmény 30 százalékában maximálná a kibocsátást). A Parlament 2025-től már 20 százalékkal alacsonyabb kötelező kibocsátási értéket szabna meg. A kisteherautókra hasonló értékek vonatkoznának.

A széndioxid-kibocsátási célértéket túllépő gyártóknak büntetést kellene fizetniük az európai költségvetésbe. A büntetésekből az autógyártó ágazat változása által érintett munkaerő továbbképzését finanszíroznák, döntöttek a képviselők.

Az autógyártóknak a zéró- és alacsony kibocsátású járművek (azaz az elektromos személyautók és a kilométerenként 50 g szén-dioxidnál kevesebbet kibocsátó járművek) piaci részesedését új autók és kisteherautók esetében 2025-re 20 százalékra, 2030-ra pedig 35 százalékra kellene emelniük.

A Parlament felszólítja az Európai Bizottságot, hogy két éven belül álljon elő a nitrogén-oxid esetében már nemrég bevezetetthez hasonló, a széndioxid-kibocsátást valós környezetben, egy hordozható eszköz segítségével mérő tesztet előíró jogszabály-tervezettel. A szén-dioxid kibocsátást addig az autó fogyasztási adataiból kell megállapítani. A valós kibocsátást mérő teszteknek 2023-ra működniük kell, jelentették ki a képviselők.

A képviselők tisztában vannak vele, hogy a kibocsátásmentes közlekedés felé haladva az átmeneti időszakban változások következnek majd be az autógyártó szektor értékláncában, amelynek negatív társadalmi következményei is lehetnek. Az Uniónak ezért támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban és közösségekben. A képviselők emellett az európai akkumulátorgyártás támogatását is kérik.

Az állásfoglalást 389 szavazattal, 239 ellenszavazat és 41 tartózkodás mellett fogadták el. Az Unió szakminiszterei október 9-én fogalmazzák meg közös álláspontjukat. Az első olvasatban megszületendő megállapodást célzó tárgyalások október 10-én indulnak a Parlamenttel.

Az Európai Parlament által társfinanszírozott rovat.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.