EP: visszafogott plakátháború az utcán
További EP-választás cikkek
Nyolc párt és szervezet (MCF Roma Összefogás, Fidesz-KDNP, MSZP, MDF, LMP-HP, SZDSZ, Munkáspárt és Jobbik) állíthatott listát a közelgő európai parlamenti választásokra. A bő három hét múlva esedékes szavazás előtt körbenéztünk az utcákon, hogy milyen plakátokkal jelentek meg a küzdő felek. Egyelőre azt találtuk, hogy a parlamenti pártok (Fidesz, MSZP, MDF, SZDSZ) főleg óriásplakátokkal üzennek, az országgyűlésen kívüli erők (LMP, Munkáspárt és Jobbik) szerényebb eszközökhöz tudnak csak nyúlni, illetve a romák (MCF Roma Összefogás) még nem is kezdtek bele a kampányukba, legalábbis ennek nem találtuk nyomát a közterületeken. Az alábbiakban főbb vonalakban vázoltuk a most tapasztalható kampányállapotokat, a képekre kattintva a bővebb képes jelentés is megtekinthető.
Habsburg-Lothringen Pál György, a Magyar Demokrata Fórum listájának második helyéről üzeni, hogy új kiegyezést követel. Azt nem tudni, hogy a Deák-féle alku miért nem jó, mint ahogy azt sem, hogy kivel kellene az új kiegyezést megkötni. Habsburg György mögött mindenestre heten feltartják kezüket, jelentsen ez bármit.
Az SZDSZ három árpádsávfóbiás plakátjának egyike, amit a pixelarcú magyargárdista tesz vizuálisan korszerűvé. A kevésbé vájtszemű elemzők szerint is ezekkel az ellenségképet rajzoló plakátokkal a liberális párt a Jobbik szekerét tolja át az európai parlament küszöbén. (A másik két plakát - a kapucnis huligán és a stockfotós kopasz bodybuilder főszereplésével - is megtalálható galériánkban.)
A Fidesz eddig összvissz két nagy plakáttal rukkolt ki, a kissé helyesírási hibás (egy vessző, vagy kettőspont elkelt volna a "mondja" után) alkotás üzenete egyértelmű: az EP-választással megüzenheti a nép, hogy elege van a népnyúzó kormányból. A plakátra helyezett két szelíd fiatal ezért biztat szavazásra. A plakátból mellesleg kitűnik, hogy a Fidesznek több pénze volt statisztákra mint az MDF-nek. A jobb sarokban szerényen megbúvó szlogenre fel lehetne hívni a figyelmet, de minek. A kattintásra nyíló képsorozatban megtalálható a másik fideszes óriásplakát is.
A politikai ellenfelek plakátjainak rongálása a mostani kampányban sem ritka jelenség, jellemzően az SZDSZ plakátjai válnak leginkább az ilyen tevékenységnek áldozatául. Buzizás, drogosozás, pedofilozás, zsidózás és válogatott negatív kommentárok egyaránt megtalálhatók a szabaddemokraták hirdetésein, a fentebb látható még a szellemesebbnek mondható reakciók közül való.
Az MSZP mellett az MDF a másik párt, amelyik jelenleg konkrétan az EP-listájukat vezető arcokkal reklámozza magát. Hogy ez jó taktika-e, majd megmondják a politikai marketing szakértői. Bokros Lajos Andrásnak - csakúgy mint Habsburg Györgynek - is saját szlogenje van, érdekes módon azonban mögötte eggyel többen állnak, igaz, amit mutatnak azt szerintünk a bajuszkirály nem teszi zsebre.
Jobbikos óriásplakáttal még nem találkoztunk, a feltehetően pénzszűkében lévő nemzeti radikálisok szemmagasságban elhelyezett kisposzterekkel igyekeznek megragadni a választópolgárok figyelmét. Morvai Krisztina a párt listavezetője, és a szlogen szerint ő lesz Európa magyar hangja. Ezek szerint a párt stylistjai nagyon is jól tudják, hogy Morvai leginkább kedves mesemondónénire emlékeztető orgánumára érdemes alapozni.
Az MSZP eddig három óriásplakáttal jött ki, az EP-listájukat vezető három nővel igyekeznek megnyerni a választók kegyelmét. Göncz Kinga egykori külügyminiszter a tipográfiailag kihívásokkal küzdő szlogen szerint a magyar érdekeket képviselendő menne az Európai Parlamentbe, noha az EP-ben deklaráltan nem lehet nemzeti érdekeket megjeleníteni. De ezt az utca népe úgyse tudja, a szlogen meg legyen ütős, gondolhatták az MSZP ötletgyárában a mérnökök.
Az MDF elsőként ezzel a plakáttal jelent meg a kampányban. A markáns arcszőrzetekkel sokkoló alkotásról leginkább egy híres Sergio Leone spagettiwestern címe jut eszünkbe. Érdekes, hogy míg Bokrosnak és Habsburgnak van saját plakátja, addig az MDF-lista ötödik helyét elfoglaló Dávid Ibolya pártelnöknek még nincs (vagy legalábbis mi még nem láttuk).
Az SZDSZ második generációs plakátjai két újdonsággal szolgálnak: egyrészt már nem általánosságban jelenítenek meg választási lehetőséget (kulturpolitikon kontra brutálkopasz), hanem konkrét SZDSZ-es arcok buzdítanak ikszelésre, másrészt a helyi önkormányzat SZDSZ-es politikusait szerepeltetik, ami viszont kissé össze is zavarhatja (vagy akár meg is tévesztheti) az embereket, hiszen az EP-listájukon többnyire más nevek szerepelnek, mint a plakátokon. Jó példa erre a fentebbi plakát, amin Csécsei Béla, a VIII. kerület polgármestere ígéri Józsefváros felvirágoztatását. A párt listavezető egyéniségei még nem tűntek fel a plakátokon, izgatottan várjuk őket is.
A város összeplakátolását megakadályozó, azonban nem túl dekoratív farost- és deszkadobozok kihelyezése óta még viszonylag kevés plakát került a járdák közelében a gyalogos szavazópolgárok szeme elé. Sétánk alatt legtöbbször a rendpárti Jobbik hirdetéseivel találkoztunk, a költségtakarékos hirdetési lehetőséget kihasználva helyenként a komplett választási programjukat is kiplakátolják a radikális jobboldal aktivistái.
Lehet Más a Politika. Az új párt meglehetősen eszköztelenül kezdte az EP-kampányt, legalábbis ami a hagyományos hirdetési formákat illeti. Plakátot - se kicsit, se nagyot - még nem láttunk tőlük, sablonnal festett szívhezszóló rajzaik, sokfelé feltűnő matricáik egyelőre egyszerű üzenettel próbálják felkelteni az érdeklődést a friss politikai erő iránt.
A Munkáspárt EP-listáját maga a pártelnök, Thürmer Gyula vezeti, ez rögtön ki is derül a párt Baross utcai székháza közelében talált pár plakátból. A kommunisták a Jobbikhoz hasonlatosan a pártprogramot kifüggesztve remélik a bejutáshoz elegendő szavaztok megszerzését, bár egyelőre úgy tűnik, hogy nem viszik túlzásba a kampányolást: terepszemlénk közben összesen két helyen láttunk munkáspárti hirdetést.