A várakozásokkal ellentétben az EU-csatlakozás után nem nőtt jelentősen az élelmiszerek ára. A bor ugyan négy százalékkal drágább lett, a tejért viszont nyolc százalékkal kevesebbet kell fizetni. Többek között ez hangzott el a GfK Piackutató Intézet 7. GfK-konferenciáján a kereskedelem fejlődéséről Budapesten, csütörtökön.
Feleslegesen aggódtak, akik az EU-csatlakozás után Magyarországon áremelkedésektől tartottak. Átlagosan egy százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 májusi-júliusi átlagára a januárihoz és áprilishoz képest.
Csökkent a tej, joghurt és száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. Emelkedett a bor átlagára, - 4 százalékkal.
Az EU-csatlakozás egyik hatása, hogy a vállalkozások kénytelenek hatékonyabban működni. Ennek egyik módja a láncba szerveződés. A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója elmondta, hogy egyre nagyobb a boltláncok szerepe. Idén az első hat hónapban 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.
|