Az európai uniós csatlakozást követő 3-5 évben érzékelhetően közeledik majd egymáshoz az élelmiszeripari termékek ára az unióban és a csatlakozó országokban. Ez azt jelenti, hogy nálunk áremelkedés lesz, mivel jelenleg átlagosan 41 százalékkal olcsóbbak az élelmiszerek nálunk, mint az EU-ban, ahol viszont árcsökkenésre lehet számítani - mondta Franciszek Hutten-Czapski, a Boston Consulting Group (BCG) varsói irodájának menedzsere egy sajtótájékoztatón Budapesten.
A szakember szerint a nagy nemzetközi márkák, az egyszerűen szállítható és raktározható termékek érintettek leginkább. A BCG számításai szerint a különbségekből adódó lehetőségeket elsősorban a viszonteladók használják majd ki, akik a termelők helyett más forgalmazókól szerezhetik be az érintett termékeket, ha az így akár tíz százalékkal is olcsóbb.
A közép-kelet-európai térségben Magyarországon a legkoncentráltabb a kisekereskedelem, amelynek túlnyomó része néhány nagy lánc kezében van. A BCG számításai szerint az egész régióban erősödik a kereskedelmi láncok koncentrációja, amelyek egyre több saját márkával jelennek meg a piacon, komoly versenyhelyzetbe hozva a nagy nemzetközi márkákat.