Az új irányelvek alapján 2005-től külön vizsgálatsorozat indul például a lökhárítók, a motorháztetők és a szélvédők csonttörő hatásainak a feltérképezésére a gépkocsik 35-40 kilométeres sebessége esetén. Az így nyert adatokat aztán a gépkocsigyártás hasznosíthatja 2010-től, amikor már technikai újdonságokkal is csökkenthető - például az autók karosszériáinak a módosításával, a gyalogosokat érzékelő vészszenzorok, különféle légzsákok - a közúti balesetet szenvedő gyalogosok között a halálos sérülések aránya, amelyet az EU az évtized végéig 20 százalékkal szeretne mérsékelni.
Az újításokra azért lenne nagy szükség, mert a statisztikák szerint jelenleg az EU-ban a közúti balesetek áldozatai közül már minden negyedik nem az autókban, hanem az autók lökhárítójával ütközve leli a halálát: átlag 7000 gyalogos és 2000 kerékpáros hal meg évente az EU országainak útjain. Az osztrák sajtóban ismertetett statisztikák szerint az 1997 és 2000 közötti időszakban 1 millió lakosra számítva évente átlag 16 gyalogos hal meg az EU-ban. A tagországoknak ebben a szomorú sorrendjében Portugália áll az élen 44 áldozattal, majd Görögország 37, Írország 27, Spanyolország 23, Ausztria 20, Dánia 16, Olaszország, Nagy-Britannia és Franciaország 15, Luxemburg és Belgium 14, Németország 13, Finnország 12, Svédország 8, végül Hollandia 7 áldozattal következik.