További EU cikkek
Elzárják a csapokat
A szóban forgó költségvetésifejezet tárgyalja azt, hogy a jelenleg uniós támogatásban részesülő régióktól mennyi pénzt vonnak el a bővítés után az új, elsősorban kelet-európai tagállamok számára. Spanyolország, amely a legtöbb uniós támogatást kapja, éves szinten több millárd eurótól eshet el.
A bővítés után összesen 18 európai régió esik ki a legjobban támogatott területek köréből "statisztikai okból": az unió átlagos GDP-je ugyanis annyival csökken, hogy ezek a területek már nem lesznek érdemesek az uniós gazdasági teljesítménytől való elmaradás alapján kiutalt pénzekre, esetükben mintegy 4 milliárd euróra évente. Michel Barnier régiókért felelős főbiztos ezért szeretné továbbra is különleges elbánásban részesíteni ezeket a területeket, hogy ne csappanjanak meg a forrásaik ilyen drasztikus mértékben.
Zsarolásban van rutin
Ráadásul pont Spanyolország van vitában az unió egyik legnagyobb befizetőjével, Németországgal egy alkotmányos fejezettel, a tanácsbeli szavazatok elosztásával kapcsolatban. A spanyolok új szövetségesükkel, a lengyelekkel összefogva küzdenek azért, hogy az uniós alkotmány megőrizze a nizzai szerződésben megelőlegezett szavazatszámokat, amelyek a legnagyobb tagállamokkal azonos súlyt biztosítanának nekik a testületben. A Financial Times szerint ezt az érdekellentétet a spanyolok kihasználhatják arra, hogy több támogatást próbáljanak kicsikarni maguknak a 2007-2011 közötti költségvetési időszakban.
Gerhard Schröder német kancellár pedig korábban már azzal fenyegetőzött, hogy ha a páros az alkotmánytervezettel kapcsolatban akadékoskodik, akkor még több pénztől eshetnek el. Mint mondta, "nem hagyhatjuk az ilyesmit büntetlenül".
Nem javítja a helyzetet az sem, hogy José Maria Aznar spanyol miniszterelnök a múlt héten hiába próbált egyezetni előbb Schröderrel, majd Jacques Chirac francia elnökkel, látványosan nem közeledtek egymáshoz az alkotmánytervezettel kapcsolatos álláspontok.
Első az alkotmány
Prodi így joggal tart attól, hogy ha a konferencián mindkét kérdést napirendre tűznék, akkor megbénulhat a munka. Az, hogy az alkotmánnyal kapcsolatos vitát még az év vége előtt lezárják, már így is egyre reménytelenebbnek tűnik, mivel hiába zajlik diplomáciai nagyüzem a vitás kérdéseknek a konferencia következő fordulója előtti egyeztetésére az egyes államok között, erre vagy az idő túl kevés, vagy a kompromisszumkészség.
A Prodi-bizottság pedig már csak azért sem szeretné, hogy a két témával kapcsolatos vita összefolyjon, mert a 2007 utánra vonatkozó költségvetési javaslat végső változatának előkészítését szeretnék még a testület mandátumának jövő őszi lejárta előtt befejezni.