Közel százmilliárd forint uniós pénzt bukhat Magyarország

2014.12.09. 14:12 Módosítva: 2014-12-09 22:05:48
Az Európai Bizottság szerint a magyar kormány trükközött az elmúlt évek útépítéseinél, és túl szigorú szabályozással kizárt a versenyből több érdeklődő útépítő vállalatot. Háromszázmillió eurós korrekciót kértek, amit a kormány visszautasított. Azóta állnak a kifizetések. Évekig tartó pereskedés következhet a költségvetés kárára.

Az Európai Bizottság (EB) diszkriminációnak tartja azt a gyakorlatot, hogy magyarországi útépítéseknél az ajánlattételi felhívásban kikötötték egy állandó aszfaltkeverő üzem ötven kilométeren belüli meglétét. Szinte csak a legnagyobb vállalatok feleltek meg a feltételeknek.

Többek között a Közgép, a Strabag, a Swietelsky, az Euraszfalt, a Nemzetközi Vegyépszer adott be sikeres pályázatokat. A probléma szerteágazó: a közlekedési operatív programban és mind a hét területi operatív programban szereplő közútfejlesztések az érintettek.

Diszkrimináció kontra kettős mérce

Útmutató a jó aszfaltozáshoz

Az aszfaltminőség biztosításához az aszfaltot megfelelő hőmérsékleten kell odaszállítani az útépítéshez. Ahhoz, hogy ezt biztosítsák, a magyarok szerződésenként különböző kikötéseket alkalmaztak. Időnként nem fogadták el a mobilaszfalt-keverőket. A pályázónak már az ajánlattételkor bizonyítania kellett, hogy rendelkezik állandó aszfaltkeverő üzemmel 50 kilométeren belül. Máskor zöld utat kaptak a mobil üzemek is. Volt, hogy nem a távolság volt a szempont, hanem az, hogy ugyanabban megyében legyen az aszfaltkeverő, pedig más megyében közelebb lett volna egy ugyanolyan üzem.

Nyáron a Bizottság közölte a magyar kormánnyal, hogy a szabálytalanságok miatt 300 millió euró (90 milliárd forint) pénzügyi korrekciót tart méltányosnak. Erre pénzügyi korrekciós eljárást indítottak. Ha a kormány bármikor úgy dönt, hogy elfogadja a Bizottság ajánlatát, akkor a pénz nem vész el, újra felhasználható más projektekben 2015 végéig.

Ezt az ajánlatot a kormány augusztusban elutasította, és kijelentették, hogy ha kell, az Európai Bíróságig viszik a dolgot. November 13-án megindult a pénzügyi korrekciós eljárás, melynek keretében felfüggesztették a kifizetéseket az operatív programok érintett prioritásaiban.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára az EUrologusnak azt mondta, a Bizottság maga kínálta föl a rugalmas szabályozást. „Az EB meghatározott minőségi szabványokat arról, hogy az aszfaltot hogyan kell előállítani és hogyan kell szállítani. Kétfajta eljárással dolgoztak: hány órán belül kell odaérni az aszfalttal, vagy pedig milyen messze lehet az előállítás helye kilométerben. Mi az utóbbit választottuk” – közölte.

Az államtitkár azzal érvelt, hogy a Bizottság nem konzekvens a saját szabályainak betartatásával. „A magyar hatóságok 2007-től 2013-ig alkalmazták ezt a gyakorlatot – mondta. – [Ebben az időszakban] hat alkalommal tartott rutinszerű vizsgálatot az EB.

Konkrét projektvizsgálatokat is végeztek, és egyszer sem emeltek kifogást ellene.

A Bizottság is hajlandó az Európai Bíróság előtt megvédeni az igazát. Azt mondják, azért nem kifogásolták korábban az eljárást, mert csak most szúrták ki az auditorok a kétes módszert. Szerintük a magyar értelmezés hátrányosan érintette azokat a pályázókat, akik mobil aszfaltkeverőkkel oldották volna meg az uniós pályázatoknál alkalmazott minőségi kritériumot. A bizottsági érvelés szerint a magyar kormány túlszabályozta a kérdést, ahelyett, hogy a meghatározott keretek között a piaci szereplőkre bízta volna a probléma megoldását.

„Semmi nem zárja ki, hogy a pályázók konzorciumban induljanak olyan telepekkel, amelyek lokációban vannak” – magyarázta Csepreghy Nándor. Visszautasította azt is, hogy a kiválasztási folyamat diszkriminatív lenne a külföldi vállalatokkal szemben. „Az osztrák, a francia és a német építéseknél 20 százalék alatti a külföldi részarány. Magyarországon még így is 50 százalék felett viszik el a külföldiek a kiírásokat” – mondta.

Méltányosság vagy kiszúrás?

Formális döntés a 2007–13-as időszakban egyetlen ehhez hasonló sem volt. Ha megszületik a Bizottság korrekciós döntése, akkor a bírságot a magyar államkasszának vissza kell fizetnie Brüsszelnek, és a pénzzel csökkentik  a rendelkezésre álló források mennyiségét. Tehát nemcsak közel 100 milliárd forintos kiadása keletkezik a költségvetésnek, de a pénzt még csak nem is lehet újra elkölteni más projektre. 

Az uniós pályázatoknál alkalmazott diszkrimináció miatt egyébként az érintett pályázatok értékének maximum egynegyedét lehet kiróni bírságként. A Bizottság valamivel kevesebb, körülbelül 20 százalékos bírságot állapított meg, ami nagyjából 300 millió euró, azaz 90 milliárd forint ebben az esetben.

A büntetési tétel meghatározásánál figyelembe vették azt is, ha a diszkriminatív intézkedés ellenére volt verseny, tehát több érvényes ajánlat is érkezett. Erre figyelemmel több esetben a maximálisnál kisebb büntetési tételt állapítottak meg. Létezik olyan álláspont is, hogy

a Bizottság akár magasabb bírságot is megállapíthatott volna, ha nem alkalmazza a fenti méltányossági szabályokat.

Csepreghy nem tartja méltányosnak az összeget. „Ha a bizottsági költségvetés nem áll stabil lábakon, és pluszbevételt kell generálni, megfontoljuk, hogy kifizetjük a korrekciót, azonban ezt az összeget indokolatlanul magasnak tartjuk – mondta az EUrologusnak. Ezenkívül

a Bizottság érvelése többszörösen is bukdácsol, ezért nem vagyunk hajlandóak kompromisszumot kötni

– tette hozzá.

Ha Magyarország 2015 januárjában mégis elfogadja a Bizottság ajánlatát, akkor nem születik formális döntés a támogatás elvonásáról. A projektek ugyan elveszítik ezt a támogatást,  és a magyar adófizetők pénzéből kell kifizetnie a kormánynak a számlákat. De a keret nem vész el, és a pénzt más projektekre még lehívhatja a kormány.

Ha a kormány nem fogadja el az ajánlatot, akkor a Bizottság jövő év elején hoz egy döntést, amiben megállapítja a bírságot, ezzel csökken az elkölthető keret, a pénzt ténylegesen vissza kell utalnia a magyar kormánynak, és nem is hívhatja le újra. 

A döntést azonnal végre kell hajtani.

Pereskedhetünk

„Nem kizárt, hogy Magyarország a bírósági vizsgálati szintig is el fog menni – mondta Csepreghy. –  Nem gondoljuk, hogy a Bizottságnál lenne az igazság.”

A bírósági eljárás évekig is eltarthat, a végén pedig a következő döntések születhetnek:

  1. a Bizottságnak igaza van,
  2. a Bizottságnak nincs igaza, megsemmisítik a döntést,
  3. a diszkrimináció fennállt, de a Bizottság helytelenül állapította meg a bírság mértékét, ezért új döntést kell hoznia.

Az első és a harmadik esetben Magyarország mindenképpen rosszul jár, mert vagy teljesen, vagy részben elbukik közel 100 milliárd forint uniós támogatást. A második eset az EUrologusnak nyilatkozó források szerint elég valószínűtlen. A Bizottság az ilyen döntések előtt elég részletes jogi elemzést végez, az esetek túlnyomó többségében megnyeri a hasonló pereket az Európai Bíróságon.

Mi lesz a vége?

Úgy tűnik tehát, hogy a magyar kormány megint keménykedik, ahelyett, hogy elfogadná a javasolt megoldást, és azon dolgozna, hogy a hibát helyrehozva újra lekösse a pénzt. Ez már csak azért is érthetetlen, mert a politikai felelősség nem kizárólag az Orbán-kormányt terheli, hiszen a gyakorlatot 2007 óta követték Magyarországon.

Lehetséges az is, hogy a kormány keménykedését a kényszer szülte. Valóban élhetnének a felajánlott lehetőséggel, visszaforgathatnák a korrekciót más projektekbe. Ha azonban így döntenek, alig több mint egy év maradt rá, hogy kitalálják, megtárgyalják, átcsoportosítsák, meghirdessék, és úgy előrehaladjanak a lebonyolítással, hogy a számlákat 2015 végéig be is tudják nyújtani a Bizottságnak. Lehet, hogy ezt a tempót nem tartják reálisnak a kormánynál, és ezért erre a pénzre így is, úgy is keresztet vethetünk.  

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?