Gyújtógyertya- és fékkartellre csapott le Brüsszel

2018.02.22. 06:13
546 millió eurós büntetést söpörtek be német, japán és chilei cégektől az uniós kasszába.

Az európai üzletben farkastörvények uralkodnak, és a nagy cégek, gyakran a kormányokkal karöltve ott próbálják meg kijátszani a piaci szabályokat, ahol nem szégyellik. És van egy ember, aki minden hónapban egyszer kiáll a nyilvánosság elé, és megbünteti őket. Ő az európai piac vasökle, a volt dán miniszterelnök-helyettes, a versenyjogok betartatásáért felelős uniós biztos, Margrethe Vestager.

Mindig ugyanaz a menetrend: amikor az Európai Bizottság lezár egy hónapokig vagy évekig tartó nyomozást, Vestager tart egy sajtótájékoztatót, és bejelenti, hogy x, y és z cég törvénytelen kartellt hozott létre. Például megegyeztek benne, hogy nem versenyeztetik egymás termékeit, vagy hogy ugyanazon az áron dobják őket a piacra, és drágábban árulják őket, mint amennyit valójában érnek.

Aztán az x cég általában beköpi a társait az Európai Bizottságnál. Ezért ő megússza a büntetést. Y és z pedig mindent bevall, együttműködnek, és cserébe nekik is elengednek valamennyit a bírságból.

 

Tengeri szállítás, gyújtógyertya, hidraulikus fék

A szerdai bejelentés az ügyeskedő autókereskedelemre sújtott le háromszorosan.

  1. Öt tengeri szállítmányozó cég, a chilei CSAV, a japán "K" Line, a MOL és az NYK, valamint a norvég/svéd WWL-EUKOR leosztották egymás között a tengeri útvonalakat és megegyeztek az árakban az autók szállítására. „A Bizottság nyomozása felfedte, hogy a cégek üzletvezetői egymás irodáiban, bárokban, éttermekben és társadalmi eseményeken szőtték a versenyellenes terveiket, és rendszeresen tartották egymással a kapcsolatot telefonon.” 395 millió eurójukba fájt a próbálkozás. A japán MOL terítette a kártyákat, és ő nem fizetett szankciót.
  2. A német Bosch a japán Densoval és az NGK-val gyújtógyertyák eladására alakított kartellt. A Denso vallott, és 76 millió euróra büntették a két másik céget.
  3. A korábban amerikai, most német tulajdonban lévő ZF TRW, valamint a Bosch és a Continental fékrendszerek eladására szövetkezett. A TRW-Bosch-Continental hármas a BMW-nek és a Daimlernek adott el hidraulikus fékeket a normál árnál drágábban, a Continental és a Bosch a Volkswagent verte át elektromos fékrendszerekkel. Az első esetben a TRW valotta be a bűneit, a másodikban a Continental. A többiek összesen 75 milliós büntetést fizetnek.

A bírságon túl a károsultak indíthatnak kártérítési eljárást, és nyugodtan hivatkozzanak az EU kártérítési kereseteket szabályozó irányelvére, javasolta az Európai Bizottság.

Nem mindig üt ekkorát 

A szerdai ügyekben fényt derítettek a turpisságokra, de tegyük hozzá, hogy Margrethe Vestager sem üt mindig olyan nagyot.

Például a paksi atomerőmű bővítéséről évekig nyomoztak és tárgyaltak a magyar kormánnyal. Ki is derítették, hogy olyan állami támogatásból részesül a projekt, ami alapesetben tökéletesen tiltott az európai piacon. Az ügy azonban nem büntetéssel, hanem kompromisszummal végződött. Néhány feltételt szabott az Európai Bizottság, amelyek közül a legfontosabb az volt, hogy európai uniós cégeket is engedjenek majd oda a kivitelezéshez. Amikor erre ígéretet kaptak a magyar kormánytól, zöld utat adtak az építkezésnek.

A kedvenc versenyjogi ügyünk egyébként az volt, amikor egy ármánykodó borítékkartellre borította az asztalt az Európai Bizottság 2014-ben.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?