Lionel Messinek adott igazat az EU törvényszéke

2018.04.27. 10:02 Módosítva: 2018-04-27 17:48:16
Több évnyi pereskedés után a focista levédetheti a saját magáról elnevezett ruhamárkát.

Az argentin labdarúgó, Lionel Messi évek óta perben áll egy spanyol céggel, amelyik „Massi” márkanév alatt árul ruhákat és sportszereket. Ez a vállalat már húsz éve bejegyezte védjegyként Európában a „Massi” márkát, és amikor a futballista betört ugyanarra a piacra a saját vezetéknevét viselő termékeivel, megtámadták a bíróságon.

Azzal érveltek, hogy a két nevet nagyon könnyű összekeverni, és ez megtévesztené a vásárlókat, akik egy „Massi” biciklis csukáért mennek a boltba, de végül a tudtukon kívül mégis egy másik pár cipőt visznek haza.

Az ügy a spanyol védjegyhivatalnál indult, és végigment az Európai Unió védjegyhivatalán (EUIPO). Mindegyik szervezet a focista ellen döntött: a Barcelona csatára nem védjegyeztethette a nevét azokra a termékekre, amelyeket a másik cég is árult. A híres sportoló nem adta fel, és az EU Bíróságáig vitte az ügyet, ahol első fokon januárban tartották a meghallgatást. Az EUrologus ott volt a luxemburgi ülésen, ahol társadalomismereti vitába bonyolódtak Messi és a Massi ügyvédei: arról volt szó, hogy mennyire ismert vajon Lionel Messi. Van annyira híres, mint mondjuk Picasso? Mert ha igen, akkor még egy focihoz alig konyító magyar anyuka sem fogja soha összekeverni a nevét egy fantázianévvel.

 

Annyira azért híres, hogy ne lehessen eltéveszteni a nevét

Csütörtökön tették közzé a döntést, amiből kiderült, hogy a bírói testület szerint igenis van annyira híres Lionel Messi, hogy a nevét ne lehessen összekeverni akármi mással. Ezért regisztráltathatja védjegyként a vezetéknevét tartalmazó logóját. A bírók az indoklásukban szinte teljesen átvették a focista ügyvédjeinek az érvelését.

Az európai védjegyhivatal tévesen állapította meg, hogy az a közismertség, amellyel Lionel Messi rendelkezik, a vásárlóközönségnek csak egy, a labdarúgás és általában a sport iránt érdeklődő részét érinti – írták. „E labdarúgó ugyanis egy olyan ismert közéleti személyiség, akiről rendszeresen beszélnek a televízióban és a rádióban.” Kevéssé tűnik valószínűnek, hogy a sportcikkek és a sportruházat átlagfogyasztója a „messi” kifejezés alapján az esetek nagy többségében nem a híres labdarúgó nevére asszociál közvetlenül – tették hozzá. Noha kétségkívül lehetséges, hogy néhány fogyasztó még soha nem hallott Lionel Messiről, vagy nem emlékszik erre, ez nem azon tipikus átlagfogyasztó esete, aki sportcikkeket vagy sportruházatot vásárol.

„A védjegyek közötti hasonlóság foka nem kellően magas ahhoz, hogy úgy lehessen tekinteni, hogy a releváns vásárlóközönség azt hiheti, hogy a szóban forgó áruk ugyanazon vállalkozástól, vagy adott esetben gazdaságilag egymással kapcsolatban álló vállalkozásoktól származnak” – zárta le a magyarázatot a törvényszék, és hatályon kívül helyezte az európai védjegyhivatal korábbi határozatát.

A Massi márka tulajdonosa két hónapon belül fellebezhet a döntés ellen. Ha megteszi, és a keresetét elfogadják, a lehető legmagasabb szintre kerül a jogvita.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !