Nehéz helyzetbe kerülhetnek a magyar fuvarozók

D ATI20151022040
2019.04.04. 16:37
Az Európai Parlament szigorítaná a fuvarozók munkakörülményeire vonatkozó szabályokat, annak érdekében, hogy jobban védjék a munkavállalók érdekeit. A magyar kormánypárti és ellenzéki képviselők szerint azonban arról van szó, hogy a németek és a franciák le akarják törni a kelet-európai konkurrenciát.

Az Európai Parlament első olvasatban megszavazta a közúti árufuvarozásra vonatkozó úgynevezett mobilitási csomagot, amelynek három eleme van: a sofőrök kiküldetésére, a sofőrök pihenőidejére és a „kabotázsra” (azaz amikor a külföldi fuvar után a fuvarozó a visszaúton a külföldi országban helyi fuvarokat teljesít) vonatkozó szabályok.

Arról döntöttek most a képviselők, hogy milyen álláspontot képviseljenek a tagállamok szakminisztereivel folytatott egyeztetés során.

Az a ritka helyzet állt elő, hogy sem a magyar kormánynak, sem a magyar ellenzéknek nem tetszik az, amit a parlament többsége támogatott.

A hivatalos álláspont szerint az Európai Parlament a kabotázs keretében elvégzett fuvarokra három napos időkorlátot akar felállítani és kötelezővé szeretnék tenni a határátlépés rögzítését a jármű tachográfjában. Azt is támogatták a képviselők, hogy a rendszerszerű kabotázs elkerüléséhez a kamionoknak 60 órát saját országukban kellene tölteni, mielőtt újabb kabotázsra indulhatnak.

A képviselők erre az üzletágra is kiterjesztenék a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozást, ami a gyakorlatban annyit jelentene, hogy a munkavállalók jövedelmét annak az államnak a fizetéseihez kell igazítani, ahol éppen munkát végez.

Leegyszerűsítve, ha a magyar kamionsofőr francia fuvart teljesít, akkor annyi bér illeti, mint a francia kollégáját.

Többek között ez az, ami a közép-kelet-európai államok tiltakozását kiváltotta, hiszen az alacsonyabb fizetés miatt voltak a fuvarozó cégek versenyképesek a nyugati piacon. Így azonban ezt az előnyt elveszítik. Sőt, a helyzetüket tovább nehezítik más előírások, például az, hogy a sofőröknek legalább négyhetente otthonukban kell eltölteniük a heti pihenőt, hétvégén pedig a kamionon kívül kell pihenni, tehát szállodai költségekkel is számolni kell.

„Veszített a józan ész!” – így kommentált a döntést a szavazás után Deli Andor fideszes EP-képviselő. Hozzátette: „ Szomorú nap ez a közlekedési szektor egésze számára. De szomorú nap az Európai Unió számára is, mivel a nyugati politikai hatalmak képviselői ismét megmutatták arroganciájukat.” Deli Andor szerint a közép-európai fuvarozók mozgatják az európai gazdaságot, ezt veszélyezteti, vagy lehetetleníti el az áterőltetett parlamenti döntés. Deli Andor megjegyezte, mindez olyan nyugati EP-képviselők támogatásával történt, „akik Magyarországra mutogatnak jogállamiság kérdésében”.

Ujhelyi István, az Európai Parlament közlekedési bizottságának MSZP-s alelnöke az Eurológus kérdése azt mondta, két éven keresztül igyekezett mindent megtenni ennek a döntésnek a blokkolására, az elsősorban francia és német protekcionalista szemlélet érvényre juttatása ellen, de végül a kelet-európai tagállamok vereséget szenvedtek. Ujhelyi szerint ez egy iskolapéldája annak, ahogy egyes tagállamok saját érdekeik mentén diktálnak, és aztán lenyomnak másokat.

A mobilitási csomaggal kapcsolatos tárgyalások csak az európai parlamenti választások után kezdődnek meg a társjogalakotók (Parlament, Tanács) között.

Borítókép: Magyarországról kilépő kamionok Záhonyban. MTI Fotó: Balázs Attila

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!