Előd
10 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Vulkáni hamu miatt megbénult a brit légi közlekedés

2010.04.15. 09:14 Módosítva: 2010.04.15. 13:13
Szinte teljesen összeomlott csütörtökön délelőtt Nagy-Britannia légi közlekedése egy izlandi tűzhányó kitörése miatt. Több budapesti járatot is törölni kellett.

Az ország fölé sodródott vulkáni hamu - amely súlyos károkat okozhat a repülőgépek hajtóműveiben - már az éjszaka folyamán is fennakadásokat okozott, majd délelőtt teljesen leállt a polgári légi forgalom Skócia légterében. A három legnagyobb skóciai város, Edinburgh, Glasgow és Aberdeen repülőtereit lezárták, csakúgy, mint a regionális légikikötőket. Így csütörtökön csak hajóval voltak megközelíthetők a nyugat- és észak-skóciai szigetvilág lakott települései.

Ugyancsak leállt a forgalom Manchester, Liverpool, Newcastle, Birmingham és Belfast repülőterein.

A Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi repülőtér közül Heathrow-n csütörtök délelőttig 150, Gatwicken 108 járatot töröltek, köztük egy-egy budapestit.

A legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cég, a BAA délelőtt bejelentette: a helyzet folyamatos romlása és az emiatt elrendelt légtérkorlátozás miatt déltől - közép-európai idő szerint 13 órától - várhatóan teljesen leáll a Heathrow és a szintén Londont kiszolgáló Stansted légikikötő forgalma. A cég csütörtökön egész napra törölte összes belföldi járatát.

Heathrow-ról a British Airways légitársaság közlekedtet napi három járatot Budapestre, közülük kettőt délután, illetve este.

A súlyos fennakadást nem elsősorban a látási viszonyok romlása okozza. A vulkáni hamufelhő csütörtökön délelőtt elérte London légterét is, de ennek nem sok látható jele volt; a fővárosban sütött nap. A fő veszélyt az jelenti, hogy az igen finom összetételű, 6-17 ezer méteres magasságban északról délre vonuló hamufelhő eltömi a repülőgépek hajtóműveit.

Ennek emlékezetes példája volt a British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének csaknem három évtizeddel ezelőtti híres incidense, amely légi közlekedési szakkiadványokban azóta is rendszeresen felbukkan.

A Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, miáltal mind a négy hajtóműve leállt.

A személyzet már a vízre szállásra készítette fel a gépet és az utasokat, de amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. Így is vakleszállást kellett végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.

Budapesti járatokat is töröltek

Délelőtt már kilenc, Budapestről induló járat törlését jelentették be a légitársaságok a ferihegyi repülőtéren az izlandi vulkánkitörés miatt, de a helyzet percről percre változik, így délután további törlésekre lehet számítani - mondta Szilágyi Károly, a Budapest Airport szóvivője .

Azt javasolják az utasoknak, hogy a repülőtérre való indulás előtt tájékozódjanak a repülőtér honlapján, vagy vegyék fel a kapcsolatot légitársaságukkal, és tájékozódjanak arról, hogy milyen más időpontokban és módon juthatnak el a kívánt célállomásra.

Szerdán tört ki

Nyolcszáz embert telepítettek ki szerdán reggel Izland déli részén még mielőtt, az Eyjafjallajökull jégmezőn kitört a vulkán. A környező folyók vízszintje három méterrel megemelkedett, így a gyéren lakott környéket víz árasztotta el. A kráterből több mint 6 ezer méter magasságig füst gomolygott. Baldúr Sigurdsson rendőrségi szóvivő szerint számos földmozgást észleltek a térségben. Mint mondta, az evakuáltakat a Vöröskereszt központjaiba irányították. 1823 óta a múlt hónapban tört ki az első vulkán az Eyjafjallajökull jégmezőn: akkor is ugyanez a vulkán kezdett működni, és akkor 600 embernek kellett rövid időre kiköltöznie lakóhelyéről.