Murdoch és Malone felvásárolják a GM-t
További Külföld cikkek
-
Donald Trump intézkedéseket tesz a kormányon belüli keresztényellenesség felszámolására
- Rendkívüli állapotot hirdettek a magyarok egyik kedvenc üdülőhelyén
- Sokaknak fájni fog, ha Trump és Musk bedarálja ezt a kormányszervet
- Megbetegedett Ferenc pápa
- Összesen 85 iskola kapott bombafenyegetést Horvátországban
![]() |
Rupert Murdoch |
A felvásárlás lehetősége újra rávilágít arra, hogy a "régi gazdaság" ipari vállalatainak részvényárfolyamnövekedése elmaradt az olyan növekedés-orientált cégektől, mint a Liberty Media. A GM világ legnagyobb értékesítője közel egy évszázada alapították, a Liberty 1991 óta van a tőzsdén.
Bár a párosítás különösnek tűnik, az elemzők szerint nem lehetetlen, a kommunikációs ágazatban végbemenő konszolidációt és Murdoch és Malone ambícióit tekintve. Mindkét üzletember régóta vágyakozik egy Egyesült Államokat lefedő műholdas hálózatra. Murdoch médiabirodalmából közül egészen biztosan hiányzik egy globális műhold-rendszer.
![]() |
A műholdrendszer értéke 35 milliárd dollár körül mozog |
Ha az üzlet bejön, akkor nem annyira legutóbbi idők AOL-Time Warner fúzióhoz hasonló megaegyesüléseket idézi, mint inkább a nyolcvanas évek kivásárlási lázára jellemző gyakorlatot. A nyolcvanas években az volt a stratégia, hogy egy cég kivásárolta a konkurrens céget, majd feldarabolta azt és megtartotta legértékesebb részeit.
"A GM egy régi iparvállalat, és mint ilyen, nem túlzottan vonzó." - mondja Jim Hossack, az AutoPacific alelnöke - "Minden önálló autógyártó vállalatnak nehéz dolog, hogy nyereséges legyen."
A legtöbb autógyártó találkozik ezzel a dilemmával, ez okozza a területen zajló konszolidációt, például azt, hogy a BMW felvásárolt a Rovert, a Ford a Volvót, ezért olvadt össze a Chrysler és a Daimler.
| |
|
A korábbi hasonló ügyletek tapasztalatai alapján a Hughes tulajdonában lévő DirecTV műhold-rendszer magában 35 milliárd dollár körüli összeget érhet. A GM összes részvényeinek értéke a csütörtöki záráskor 54 milliárd dollár volt, a News Corp. 60 milliárd dolláros, és a Liberty Media 72 milliárd dolláros értékével szemben.
Egy ilyen méretű üzletnél rengeteg akadályt kell átugrani, mielőtt megvalósulhat. A legfőbb komplikációs faktort a GM személyes elkötelezettségei jelentik, amelyekért a News Corp. és a Liberty Media valószínűleg nem kíván anyagi felelősséget vállalni, de nem kevés az sem, hogy a Liberty Media száz százalékos AT&T tulajdon.
Bár az AT&T nem irányíthatja a Liberty elnökét John Malone-t - hiszen a cég menedzsmentjét nem az AT&T nevezte ki - az anyavállalatra vonatkozó piaci korlátok a Libertyre is vonatkoznak. Az ügyletre legfőképpen az az amerikai igazságügyi minisztériumi rendelet vonatkozik, amely megtiltja a kábeltévé szolgáltató AT&T-nek, hogy földi vagy műholdas tévéfrekvenciákat vásároljon.
Hasonló piacszabályozási konfliktust okozhat, ha a már feldarabolt GM autógyártó részlegét megpróbálják eladni egy másik amerikai autógyárnak.
A DirecTV tulajdonosaként a News Corp. nem csak az Egyesült Államok legnagyobb műholdas műsorszóró vállalatává válna, de egyidejűleg monopol helyzetbe kerülne Dél-Amerikában
Az ügylettel kapcsolatos híresztelések hatására csütörtökön meredeken emelkedtek a GM és a külön forgalmazott Hughes részvényeinek árai.