Murdoch és Malone felvásárolják a GM-t

2000.03.27. 15:52
Két médiacézár - név szerint Rupert Murdoch a News Corp. tulajdonosa, és John Malone a Liberty Media Corp. elnöke - ellenséges felvásárlási akciót készülnek indítani a General Motors értékes műholdas cége a Hughes Network Systems ellen.

Rupert Murdoch
A gazdasági információk megmutatják milyen zűrzavaros lett a mai vállalati egyesülések logikája. Az elemzők szerint Murdoch és Malone drágábban kapná meg a Hughes-t ha magában venné, mintha megvásárolná az egész General Motorst és utána eladná piacvezető gépkocsigyártó ágazatát. A News Corp csütörtökön tagadta a tárgyalásokat, a Liberty Media nem kívánt nyilatkozni.

A felvásárlás lehetősége újra rávilágít arra, hogy a "régi gazdaság" ipari vállalatainak részvényárfolyamnövekedése elmaradt az olyan növekedés-orientált cégektől, mint a Liberty Media. A GM világ legnagyobb értékesítője közel egy évszázada alapították, a Liberty 1991 óta van a tőzsdén.

Bár a párosítás különösnek tűnik, az elemzők szerint nem lehetetlen, a kommunikációs ágazatban végbemenő konszolidációt és Murdoch és Malone ambícióit tekintve. Mindkét üzletember régóta vágyakozik egy Egyesült Államokat lefedő műholdas hálózatra. Murdoch médiabirodalmából közül egészen biztosan hiányzik egy globális műhold-rendszer.

A műholdrendszer értéke 35 milliárd dollár körül mozog
A neve elhallgatását kérő forrás szerint egyelőre a News és a Liberty között folynak tárgyalások - a GM-et egyelőre nem környékezték meg, mivel egy ellenséges felvásárlásra készülődnek. A felvásárlást egész addig nem indítják meg, amíg nem tudják meghatározni a GM-re háruló társadalombiztosítási terheket.

Ha az üzlet bejön, akkor nem annyira legutóbbi idők AOL-Time Warner fúzióhoz hasonló megaegyesüléseket idézi, mint inkább a nyolcvanas évek kivásárlási lázára jellemző gyakorlatot. A nyolcvanas években az volt a stratégia, hogy egy cég kivásárolta a konkurrens céget, majd feldarabolta azt és megtartotta legértékesebb részeit.

"A GM egy régi iparvállalat, és mint ilyen, nem túlzottan vonzó." - mondja Jim Hossack, az AutoPacific alelnöke - "Minden önálló autógyártó vállalatnak nehéz dolog, hogy nyereséges legyen."

A legtöbb autógyártó találkozik ezzel a dilemmával, ez okozza a területen zajló konszolidációt, például azt, hogy a BMW felvásárolt a Rovert, a Ford a Volvót, ezért olvadt össze a Chrysler és a Daimler.

A DirecTV

A DirecTV a Hughes Electronics vállalkozásai közé tartozik a Spaceway, amely nagysebességű internetkapcsolatot biztosít az előfizetőinek. A DirecTV műholdas szolgáltatása gyorsan növekszik 1994-es indulása óta. Ma 8.2 millió fogyasztót és el, és a digitális műholdas piac hetven százalékát tudhtaja magáénak.

Elsőszámú versenytársa a Dish Networköt üzemeltető Echostar Communications. Az Echostar az utolsó műholdas engedélyt 1997-ben vásárolta a News Corptól és az MCI-tól.

A korábbi hasonló ügyletek tapasztalatai alapján a Hughes tulajdonában lévő DirecTV műhold-rendszer magában 35 milliárd dollár körüli összeget érhet. A GM összes részvényeinek értéke a csütörtöki záráskor 54 milliárd dollár volt, a News Corp. 60 milliárd dolláros, és a Liberty Media 72 milliárd dolláros értékével szemben.

Egy ilyen méretű üzletnél rengeteg akadályt kell átugrani, mielőtt megvalósulhat. A legfőbb komplikációs faktort a GM személyes elkötelezettségei jelentik, amelyekért a News Corp. és a Liberty Media valószínűleg nem kíván anyagi felelősséget vállalni, de nem kevés az sem, hogy a Liberty Media száz százalékos AT&T tulajdon.

Bár az AT&T nem irányíthatja a Liberty elnökét John Malone-t - hiszen a cég menedzsmentjét nem az AT&T nevezte ki - az anyavállalatra vonatkozó piaci korlátok a Libertyre is vonatkoznak. Az ügyletre legfőképpen az az amerikai igazságügyi minisztériumi rendelet vonatkozik, amely megtiltja a kábeltévé szolgáltató AT&T-nek, hogy földi vagy műholdas tévéfrekvenciákat vásároljon.

Hasonló piacszabályozási konfliktust okozhat, ha a már feldarabolt GM autógyártó részlegét megpróbálják eladni egy másik amerikai autógyárnak.

A DirecTV tulajdonosaként a News Corp. nem csak az Egyesült Államok legnagyobb műholdas műsorszóró vállalatává válna, de egyidejűleg monopol helyzetbe kerülne Dél-Amerikában

Az ügylettel kapcsolatos híresztelések hatására csütörtökön meredeken emelkedtek a GM és a külön forgalmazott Hughes részvényeinek árai.