Magánfuvarozókról van szó, akik közül néhányan három hete rostokolnak az isztrinszkij vámhivatalban, a moszkvai körgyűrű és a volokalamszki országút kereszteződésénél. Mosdási lehetőség nincs, a mellékhelyiségek leírását jobb mellőzni, a szállás a sofőrfülke, s lassan lejár a 30 napos orosz tartózkodási engedély, s a fuvarozóknak még fizetniük is kell a vámudvarért.
Linzenbold János, az egyik érintett sofőr, aki a Tyelspeed BT. fuvarozójaként hozott árut az orosz Omsztár cégnek, az MTI tudósítójának szerdán arra panaszkodott, hogy az orosz vámnak három napon belül vámkezelnie kellett volna a rakományt, de ennek ellenére nem ad tájékoztatást a késedelem okairól, s teljesen ellentmondásosan nyilatkoznak az orosz vámosok a kamionok további sorsáról. Emellett az áru címzettje, az orosz cég sem tud mit mondani a magyar fuvarozóknak.
A magyar konzulátus sem ért el eredményeket
A sofőrök ellen egyes források szerint az a vád is felmerült, hogy korábbi fuvarjaik okmányaira hamis vámbélyegzők kerültek, vagyis álvámosok engedélyezték a kirakodást. Ha valóban büntetőeljárásról lenne szó, abból már konzuli ügy kerekedne. A moszkvai magyar konzulátus az ellentmondásos információk ellenére már napok óta igyekszik lépéseket tenni a magyar állampolgárok érdekei védelmében, de egyelőre nem sikerült teljesen tisztáznia a helyzetet.
Legutóbb - szerdán délután - olyan tájékoztatást kaptak a moszkvai magyar képviselők, hogy a késés "technikai okokkal" magyarázható - magyarán szólva a tumultus és a raktárak telítettsége miatt tartják hetekig a kamionokban az árut -, s "nincs büntetőeljárás, a magyar kamionokat egy-két napon belül, de legkésőbb a hétvégén levámolják".
Januártól új orosz vámrendelkezések léptek életbe, amelyek lehetővé teszik, hogy a vámoltatás akár tíz munkanapig is elhúzódjon, s addig semmiféle felszólamlásnak nincs helye. A vámon teljes a zűrzavar áldatlan állapotok uralkodnak, s egyre nagyobbak a sorok.