Ne vezessen, tekerjen!

2007.07.17. 12:53
Vasárnaptól speciális állomásokon jelképes összegért lehet kerékpárt bérelni Párizsban, mivel a városvezetés népszerűsíteni akarja a környezetbarát közlekedési formákat. A tervek szerint 2020-ra majdnem felére csökkenne az autóforgalom a belvárosban.

Vasárnap a városvezetés legújabb környezetvédelmi kezdeményezésének jegyében hirtelen megszaporodtak a kerékpárosok Párizs utcáin, írja a The New York Times. Mostantól ugyanis több mint 750 önkiszolgáló állomáson csaknem 11 ezer sötétszürke, jelképes összegért bérelhető kerékpár áll az érdeklődők rendelkezésére, a turisták kedvéért pedig még nyolcnyelvű tájékoztató is segíti az eligazodást. A kerékpárokat a múlt heti hírek szerint Magyarországon szerelték össze, és innen szállították őket Párizsba a vasárnapi kezdésre.

A bicaj (vélo) és a szabadság (liberté) szavakból képzett Vélib program egyike azoknak az új európai intézkedéseknek, amelyek segítségével csökkentenék az autók számát a városközpontokban, és arra ösztönöznék az embereket, hogy környezetbarát közlekedési formákat válasszanak.

"Forradalmisítjuk a városi kultúrát" - mondta el Pierre Aidenbaum, Párizs harmadik kerületének polgármestere, akihez 15 vasárnap megnyitott állomás trtozik. "Sokáig az autók jelképezték a mozgás szabadságát és a rugalmasságot. Meg akarjuk mutatni az embereknek, hogy ma már sok szempontból a kerékpárok jobban betöltik ezt a szerepet."

7000 forintért éves bérlet

A kerékpárosok országa
Franciaországban nagy hagyományai vannak a kerékpárosoknak, elég csak a legrangosabb nemzetközi kerékpárversenyre, a francia Tour de France-ra gondolni. Az első Tourt még 1903-ban rendezték, és néhány év kivételével azóta is minden júliusban körbejárják a francia hatszöget a világ legjobb versenyzői.

Az újság úgy tudja, hogy a kerékpárokat az interneten vagy az állomásokon hitelkártyával vagy letét ellenében lehet kibérelni, aztán a használat után nem kell visszatérni a kiindulópontra, hanem bármelyik másik állomáson ott lehet hagyni őket.

A napijegy 1 euró, a hetibérlet 5 euró (kb.1200 forint), de még az éves bérlet is csak 29 euróba (kb. 7000 forint) kerül, és semmilyen további díj fizetésére nincs szükség, feltéve, hogy a városi kerékpártúrák nem haladják meg a fél órát. Harminc perc után ugyanis plusz pénzt kell fizetni, ezzel is jelzik, hogy a program elsődleges célja a hagyományos városi közlekedési módok felváltása.

A kerékpárok és a kiszolgáló állomások költségeit a J. C. Decaux reklámcég állja, cserébe 1600 városi hirdetőtáblára kizárólagos használati jogot kapott a városvezetéstől. A bérleti díjakból befolyó összeg a tervek szerint teljes egészében a városhoz kerül, a párizsi hivatalnokok szerint ez akár évi több millió euró plusz bevételt is jelenthet majd.

Felére csökkentenék az autóforgalmat

A Vélib program bevezetését a szocialista polgármester Bertrand Delanoë kezdeményezte, a környezetvédelmet előtérbe helyező politikus ugyanis 40 százalékkal akarja csökkenteni a városi autóforgalmat 2020-ra. Delanoë már eddig is sokat tett a kerékpáros kultúra népszerűsítésért, hat éves hivatali ideje alatt 200 kilométer kerékpárutat adtak át Párizsban.

A polgármesteri hivatalnál azt is elmondták, hogy miközben 2001-hez képest másfélszer több kerékpár jár az utakon, a biciklis balesetek száma nem nőtt jelentős mértékben. A hivatalnokok egyébként nemcsak a kerékpárutakban látják a kérdés nyitját, szerintük az autósok is egyre inkább megszokják a biciklisták jelenlétét, és ezért jobban odafigyelnek rájuk.

Az első benyomások pozitívak, még a kiszolgáló állomások felállítása előtt 13 ezren rendeltek online elővételben éves bérletet, a vasárnapi nyitónapon pedig néhány állomás annyira népszerű volt, hogy kis időre teljesen kifogyott a kerékpárokból.