További Külföld cikkek
- Újabb négy izraeli foglyot engedett szabadon a Hamász
- Váratlant húzott Amerika, kulcsfontosságú programok felfüggesztéséről született döntés
- Az amerikai szenátus megszavazta Donald Trump védelmi miniszter jelöltjét
- Fergeteges bakiparádéba torkollt Donald Trump beiktatása
- Aggasztó jelek látszódnak Donald Trumpon a szakértők szerint
Mindez Magyarország számára azért döntő jelentőségű, mert minden nyugati politikus az EU saját eljárási rendjének megváltoztatásától teszi függővé a közösség bővítését.
A megegyezés hátterében Joschka Fischer?
Állítólag Fischer azt az utasítást adta a tárgyalódelegációnak, hogy ,,ne legyenek túl kemények", s így ,,eredményre fognak jutni" |
A Le Monde a megegyezés hátterében Joschka Fischert sejti, aki a zöldeket képviseli a német kormányban, s nem mellesleg a külügyminiszteri posztot is betölti. Állítólag Fischer azt az utasítást adta a tárgyalódelegációnak, hogy ,,ne legyenek túl kemények", s így ,,eredményre fognak jutni".
Előkészületek a nizzai, összeurópai csúcsra
A május 30-ai előzetes egyezséget még jóvá kell hagynia a német és a francia külügyminisztereknek, ám ez nem okozhat gondot. Persze - tegyük hozzá - az Európai Unió jelenlegi működési nehézségeit figyelembe véve, amíg egy ilyen egyezmény valóban hatályba lép, akár évek is eltelhetnek, s egyáltalán nem biztos a megállapodás sikere a többi ország esetleges eltérő álláspontja miatt.
Diplomáciai források ezért hangsúlyozzák: a mostani egyezségnek elsősorban szimbolikus jelentősége van. A németek és a franciák a többi EU-tagállamot akarják befolyásolni, s ezt a szándékot várhatóan a két ország június 9-ei csúcstalálkozóján is megerősítik majd.
Az igazi áttörést a franciák az idei év végén Nizzában megrendezendő összeurópai csúcstalálkozón várják, amikor már részletesen kidolgozott megállapodás-tervezetet hagyhatnának jóvá az EU tagországai.
Hivatalos nyelvnek javasolják a németet
Franciaország komoly engedményeket tett Németországnak az Európai Unió belső eljárási rendjének átalakításakor. Az Európa Parlamentben (EP) és a többi uniós döntéshozó szervben a jövőben a lakossági arányokat figyelembe véve megreformálják a döntéshozatali és a választási rendszert. Ellentételezésként viszont többféle szavazási típust vezetnének be (minősített többségi és egyszerű többségi voksolást, esetleg kétfordulós szavazást).
Ennek eredményeként nagyobb súlyt kap a 82 milliós lélekszámú Németország, s így például képviselőinek száma felülmúlja majd a franciákét, a britekét és az olaszokét az EP-ben.
Az egyezmény szerint az Unió harmadik hivatalos nyelve lenne a jövőben a német, de a kül- és a biztonságpolitikában az angol, illetve a francia használata kizárólagos marad. (Mindez annak is köszönhető, hogy a francia egyre inkább teret veszít az angollal szemben, s a németek azzal fenyegetőznek: ha a franciák nem támogatják az ő nyelvüket, akkor nekik elég az angol is.)
Franciaország számára az egyezmény talán legfontosabb pontja az, hogy Párizs megtarthatja vétójogát az agrárkérdésekben, a közös mezőgazdasági politikában, és megőrizhetné ,,autonómiáját" a védelmi ügyekben is.
Lesz-e európai alkotmány?
Rendkívül lényeges előrelépést jelentene az EU jelenlegi széttagolt döntési procedúrájában, hoigy a külpolitikai kérdésekben megszűnne az egyes tagállamok vétójoga. Erőstenék ugyanakkor a közös pénzügyi és biztonságpolitikát is. A francia-német javaslat szerint a jelenlegi húszról lecsökkenne az uniós biztosok száma. Minden tagállam (jelenleg 15 ország alkotja az Európai Uniót) egy biztost jelölhetne, de a döntést az EU brüsszeli bizottságának elnöke hozná meg.
A francia-német egyezmény egyetlen fontos kérdést hagy nyitva: az esetleges európai alkotmány ügyét. A franciák egy nem kötelező erejű, inkább nyilatkozatszerű chartát javasolnak, míg a németek egy jogilag is érvényes alapegyezményt javasolnának az EU tagállamainak.