Akár őrizetbe is vehetik
Az utasokat a célország, az útitársak és a jegyvásárlás dátuma alapján három veszélyességi csoportba osztanák - írja a Post. A légitársaságok a jegyvásárlás után küldenék meg az utas személyes adatait és utazása részleteit. Az utazókat nem értesítenék besorolásukról, így számos meglepetés érheti őket a reptéren.
A "zöld" jelzést kapó utasok a terv szerint könnyen átjuthatnának az ellenőrzőpontokon. A "sárga" színnel kódolt utasokat külön biztonsági vizsgálat alá vetik. A legveszélyesebb, "piros" kóddal illetett utasoktól megtagadják a felszállás lehetőségét és rendőri kihallgatásra viszik őket. Ezeket az utasokat akár őrizetbe is vehetik.
Tévedésektől tartanak
Az elképzelések szerint az utasok legfeljebb nyolc százaléka kapna sárga, két százaléka piros kódot. A terv kritikusai szerint a "tolakodó" elképzelés számos hibalehetőséget tartalmaz, így sokakat tévedésből tartóztathatnak le.
A Közlekedésbiztonsági Tanács (TSA) terve még az összes légitársaságot sem győzte meg. A Delta az év elején kihátrált a tesztprogramból. A TSA nem volt hajlandó elárulni, mely társaságok vesznek részt az induló programban - írja a Post.
Pontosabbnak tartják
A jelenlegi rendszer a terroristák feltételezett utazási szokásai alapján próbál szűrni. A csak egyirányú jegyet vásárlók, vagy akik készpénzzel fizettek a jegyért beszállókártyájukra "SSS" vagy "***" kódot kapnak. A TSA szerint a rendszer könnyen kijátszható és meghaladott.
A programban részt vevő légitársaságok a fent említett adatok mellett ezentúl az utasok pontos címét és otthoni telefonszámát is leküldik majd. A biztonsági ellenőrzés során előbb nyilvános és üzleti adatbázisok alapján próbálják megállapítani személyazonossága hitelét, majd teljes nemzetbiztonsági ellenőrzést futtatnak végig.
A TSA szerint az új rendszerben kevesebb embert bélyegeznek majd meg, pontosabban. A légitársaságok egy része szerint a kódok bevezetése jelentősen gyorsíthatja a biztonsági ellenőrzéseket - írja a Post.