Olaszország arculcsapása a washingtoni jelentés
További Külföld cikkek
- 25 év börtönbüntetést kapott Sam Bankman-Fried, az FTX alapítója
- Repülőgépes botrány Lettországban: lemondott a külügyminiszter
- Lezuhant a hídról egy busz, legalább 45 ember meghalt
- Repedések a jégen: a nagyhatalmak már az Antarktiszért küzdenek
- Újabb részletek derültek ki a halálos Flixbus-balesetről
Az amerikaiak vitatott jelentése a Slashdot.it egyik bejegyzése szerint dokumentum formátumban letölthető, méghozzá a Corriere Della Sera szájtján, egész pontosan itt.
A vasárnapi olasz lapok kivétel nélkül címoldalon számolnak be arról, hogy a Pentagon - habár az olaszokkal közös vizsgálóbizottságot állítottak fel - egyoldalúan nyilvánosságra hozta azt a több mint 40 oldalas megállapítását, hogy a halálos incidensben nem lehet felelősségre vonni amerikai katonákat, s minden felelősség az olasz felet terheli.
Szó sincs hazugságról
Nicola Calipari olasz rendőrtiszt életét március 4-én a bagdadi repülőtér felé vezető úton oltották ki amerikai katonák gépfegyversorozatai. A titkosszolgálati tiszt - és az autót vezető olasz csendőrtiszt - Giuliana Sgrenát, az Il Manifesto című olasz lap egy hónapos iraki fogságból aznap kiszabadult újságíróját vitte a bagdadi repülőtérre, amikor a bagdadi amerikai nagykövet útját biztosító egyik ideiglenes poszt szétlőtte az olaszok Toyotáját.Az amerikai-olasz bensőséges szövetségi viszonyt alaposan megterhelő botrányról beszélnek már a vasárnapi olasz lapok, amelyek ugyan nem használják a "hazugság" kifejezést az egyoldalú amerikai jelentés kapcsán, de azt kiemelik, hogy az olasz fél hétfőn saját jelentést tesz közzé, amely sokkal részletesebb lesz a Pentagon-féle dossziénál, amelynek harmada nem is nyilvános, "katonai titkokra" való hivatkozással.
Minden rendben volt
Az amerikai fél arra a következtetésre jutott, hogy a katonákat nem terheli felelősség, mivel a szokásos szabályok szerint jártak el. Az olaszok nem tájékoztatták őket útjukról, s a nagy sebességgel közeledő gépjárműre azután nyitottak tüzet, hogy az a fényjelzések és a figyelmeztető lövések ellenére sem állt meg.A Corrire della Sera című milánói lap szerint a "tragikus incidens" kapcsán megfogalmazott amerikai vádak Olaszország "újabb arculcsapását" jelentik, s beárnyékolják a nemzeti hősként ünnepelt, a kiszabadított túszért életét adó Nicola Calipari rendőrtiszt emlékét. Az olasz katonai titkosszolgálat szakértőit ugyanakkor számos amerikai állítás dühbe hozta, mivel minden igazságtartalmat nélkülöznek. A Sismi, az olasz katonai hírszerzés szerint igenis tájékoztatták az amerikaiakat a túszszabadításról, ugyanakkor az amerikai tv-csatornák által "megszellőztetett" műholdfelvételek számos kétséget hagynak maguk után. Az amerikai jelentés "biztonsági okokból" számos titkos rész tartalmaz, hogy védje az olaszokra gyilkos tüzet zúdító tengerészgyalogosokat is, akik egyébként "zöldfülüek" voltak, először adtak szolgálatot egy ilyen ellenőrzőpontnál. Amely ráadásul "a háborús körülmények miatt" teljesen rejtve volt az útón haladok számára, fittyet hányva minden szokásos előírásnak.
Mint a filmekben
A Corriere della Sera szerint az olasz jelentés sem tartalmazza majd a "hazugság" kifejezést, csak azokra az elemekre tér ki pontról pontra, amelyek kapcsán az amerikai állításokat semmi sem igazolja. Az olasz fél szerint érthetetlen, hogy az amerikai járőrnek mi ütött a fejébe, amikor lőni kezdte Calipariék Toyotáját.Az olasz katonai hírszerzők szerint felettébb megkérdőjelezhető az az amerikai állítás is, hogy nem lehetet megállapítani a katonák tüzelési pozícióját, vagyis azt, hogy ki lőtt és honnét. A gyilkos amerikai sortűz helyszínét alig néhány órával később felkereső olasz katonai csendőrök azonban még egy kilőtt hüvelyt sem találtak a már felszámolt ellenőrző posztnál, a gondos amerikai parancsnokság még a féknyomokat is eltüntette, az üvegszilánkokat is felsepertette.
Kérdéseket vet fel az is, hogy a motort csak három golyó érte, miközben egy öngyilkos merényletnél éppen a gépkocsi továbbhaladásának megakadályozása az alapvető cél, s erre az amerikai katonákat is kiképzik. A reakciók gyanúsan - filmbéli jelenetekre emlékeztetően - gyorsak voltak: három másodperc a gépkocsi észlelése és a sortűz között, amely négy másodpercig tartott, míg az olasz szakemberek szerint, egy profi katonának is legalább 12 másodpercre is szüksége van ilyen esetekben, persze, ha veszi a fáradtságot a figyelmeztető jelzésekre.