Egymilliárdos kárt okozott eddig a New York-i metrósztrájk
További Külföld cikkek
- Lemondott a lengyel kulturális miniszter, Bartlomiej Sienkiewicz, hogy induljon az EP-választáson
- Meghalt Frank Field, volt munkáspárti miniszter
- David Pressman a kormány békejavaslatát bírálta
- Izrael ismét arra készül, hogy megtámadja Rafah városát
- Magyar Péter hangfelvétele miatt blokkolhatják újra a Magyarországnak járó uniós pénzeket
Illegálisnak minősítette a New York-i közlekedési dolgozók immár második napja tartó általános sztrájkját a New York-i legfelsőbb bíróság. A helyi törvények szerint ugyanis a New York város alkalmazásában állók nem folytamodhatnak tömeges munkabeszüntetéshez. Theodore Jones bíró napi egymillió dolláros kártérítés megfizetésére kötelezte a sztrájkot szervező Közlekedési Dolgozók Szakszervezetét (TWU).
Egyelőre nem döntöttek a sztrájkban résztvevő másik szakszervezet, az Egyesült Közlekedési Szövetség (ATU) megbüntetéséről, ahogy a szakszervezeti vezetők személyes felelősségre vonásáról sem. A szakszervezeti vezetőket akár napi ezer dollár megfizetésére is ítélhetik.
Katasztrófában profik
A közlekedési dolgozók általános sztrájkja a várakozásokkal ellentétben nem bénította meg azonnal a várost. Szakértők szerint a 2001. szeptember 11-i terrortámadások és a 2003-as nagy áramszünet tapasztalatai kellő gyakorlattal ruházták fel a városlakókat az ilyen válsághelyzetek nyugodt kezelésére.
A délelőtti csúcsforgalom idején elmaradt a káosz, a kedd este hazafelé igyekvők azonban már tumultózus jelenetekről számoltak be. "Olyan volt, mint egy Metallica-koncert első sora" - jellemezte a várakozást egy Brooklynba tartó utazó az AP-nek. A férfi a Pennsylvania Stationnél várakozott, ahol az utcán tízes sorban két háztömb hosszan kígyózott a tömeg.Nem szeretik a sztrájkolókat
A város lakói amúgy nem szimpatizálnak a közlekedésiekkel. Brooklyniak egy nagyobb csoportja lelkesen csatlakozott Michael Bloomberg polgármesterhez, aki demonstratívan gyalog ment munkába Brooklynból Manhattanbe. "A város működik, a nehéz körülmények ellenére jól működik" - mondta Bloomberg. A sztrájk ennek ellenére hatalmas károkat okoz a városnak.
Számítások szerint a sztrájk első napja közvetlenül 400 millió dolláros kárt okozott a városnak, és minden további sztrájkkal töltött nap 300 millió dollárral növeli a számlát. Bloomberg szerint ehhez társul még többek között a manhattani éttermek kieső forgalmából és a munkától távolmaradók hiányából adódó kár is. A második napja tartó sztrájk így megközelítőleg akár egymilliárd dolláros (211 milliárd forintos) veszteséget okozhatott a városnak.
Látszatokok, valódi düh
Még jobban dühíti a New York-iakat, hogy a sztrájk, mint kiderült, elkerülhető volt. A TWU helyi vezetője, Roger Toussaint ugyanis elhallgatta a dolgozók elől a városvezetés utolsó béremelési javaslatát, ami a jövő évi 3 százalékos béremelés után 2007-re 4, 2008-ra pedig 3,5 százalékos béremelést ígért a korábbi évenkénti 3 százalékos helyett.
Toussaint szerint ugyanis nem a béremelés volt a lényeg. A városvezetés ugyanis 2-ről 6 százalékra akarta emelni a dolgozói önrészt a nyugdíjalapban. A szakszervezeti vezető szerint ez elfogadhatatlan. "Ha a nyugdíjajánlatot lesöpörnék az asztalról, nem lenne sztrájk" - mondta az AP-nek.
A közlekedési dolgozókat a bérkövetelés és a nyugdíjkérdés mellett más is izgatja. "Szarként bánnak velünk, elegünk van abból, hogy a város szemetének néznek" - nyilatkozta az AP-nek Angel Ortiz közlekedési dolgozó. És ez lehet, ami igazán egységbe kovácsolta a dolgozókat. Legalábbis, a hírek szerint mindössze hét közlekedési dolgozó kísérelte meg a munkába állást a sztrájkőrség kijátszásával. Pedig a közlekedési dolgozók minden egyes sztrájkkal töltött napon kétnapi munkabérüket vesztik el, és végső soron ők fogják állni szakszervezeti tagdíjaikkal a szakszervezetekre kiszabott bírságokat is.