Lemondott a Clinton-stratégia atyja

2008.04.07. 07:30
10 hozzászólás

Távozik a posztjáról Mark Penn, Hillary Clinton kampányának vezető stratégája, jelentette be vasárnap közleményében Maggie Williams kampánymenedzser. Az egykori first lady elnökjelölti kampánystratégiájának atyja az indoklás szerint belátta, hogy le kell mondania, miután a hétvégén bebizonyosodott, hogy PR tanácsadóként tárgyalt a kolumbiai kormányzat képviselőivel egy Hillary által határozottan ellenzett szabadkereskedelmi megállapodásról. Távozása akár gyökeres változást is jelenthet az eddigi konfrontatívabb Clinton-stratégiához képest. (AP, CNN)

Pennt már a kampány kezdete óta több munkatársa is bírálta, amiért főstratégaként nem hagyott fel a Burson-Marsteller nemzetközi PR ügynökség vezetésével. A lemondásához vezető botrány pénteken robbant ki, amikor a Wall Street Journal megírta, hogy Penn a hét elején arról tárgyalt Kolumbia amerikai nagykövetével és más kolumbiai tisztviselőkkel, hogy segít elfogadtatni egy függőben lévő szabadkereskedelmi egyezményt az amerikai kongresszusban. Hillary ugyanakkor már több rendezvényen is világossá tette, hogy nem ért egyet az egyezménnyel. Penn még pénteken nyilvánosan is hibás döntésnek nevezte a találkozót, és megígérte, hogy többet nem fordul elő hasonló eset.

Szombaton azonban Penn visszakozása ellenére hét szakszervezet és több belső munkatárs is a főstratéga fejét követelte Clintontól, aki az ABC News-nak nyilatkozó névtelen források szerint maga is rendkívül csalódott és dühös lett a történtek miatt. Ugyanis okozott már kínos pillanatokat a kampánystábnak a többek között a rengeteg botrányba keveredő Blackwater háborús biztonsági cégnek is dolgozó Burson-Marsteller, és a források szerint Hillary meg volt győződve róla, hogy Penn a korábbi problémákból tanulva távol tartja magát minden, a jelöltségére veszélyt jelentő klienstől. Penn 1996-ban stratégiai tanácsadóként részt vett Bill Clinton újraválasztásában, majd Hillary 2000-es és 2006-os szenátori kampányának az egyik stratégiai vezetője volt és az egykori first lady egészen vasárnapig az állandó külső és belső kritikák ellenére kitartott mellette, de a szakember a kolumbiai eset után már nem kerülhette el a félreállítását.

Pennt korábban a tapasztalatra koncentráló Clinton-stratégia miatt is rengeteg kritika érte, és a stábból többen kifogásolták, hogy szinte egy újraválasztásáért induló elnöknek és a biztos demokrata jelöltnek állítják be Hillaryt, miközben az első komoly női jelölt lehetőségének hangsúlyozása háttérbe szorult a kampány során. Az elemzők által egyébként meglehetősen konfrontatívnak tartott stratéga legutolsó ötletei közé tartozott, hogy a legjobb főparancsnoknak nevezzék Hillaryt az elnökségért versengő három jelölt közül. A kampánystábból a Washington Postnak nyilatkozó névtelen források szerint távozásával kevésbé harcos és inkább az egykori first lady erényeit kiemelő stratégia várható a továbbiakban.

Nem először távozik egyébként Clinton kampánystábjának valamelyik kulcsszereplője: február elején a kampánymenedzser Patti Solis Doyle-t cserélték le, majd nem sokkal később a helyettes kampánymenedzser Mike Henry távozott. Penn feladatkörét egyelőre Howard Wolfson kommunikációs igazgató és Geoff Garin tanácsadó veszik át, ugyanakkor az exfőstratéga sem tűnik el teljesen a kampányból, a Penn, Schoen and Bertland tanácsadó vállalata a kampánymenedzser közleménye szerint továbbra is felméréseket készít és tanácsokat ad majd Clinton stábjának.