“Még nem nyertünk meg semmit”

2008.11.04. 09:45

[Interjú Joan Axelrod-dal, az Obama kampány Arlington-i (Massachusetts) irodájának vezetőjével. Joan bátyja, David Axelrod Barack Obama főtanácsadója és a kampány egyik fő stratégája. Joan civilben fogyatékos gyerekek gondozásával foglalkozik. Ezt az írást Felcsuti Balázs jegyzi. Balázs 10 éve él a Massachusetts-i Bostonban, ahol egy biotechnológiai cég munkatársa. Balázs önkéntesként segíti Obama kampányát Massachusettsben és New Hampshire-ben.]

Miért csatlakozott Barack Obama kampányához?

Nagyon megfogott Barack személyisége. Davidtől már évek óta hallok róla, és nemrég személyesen is megismertem. A fiam is Obamánál volt kongresszusi gyakornok, most pedig a médiakapcsolatok területén dolgozik a kampányban. Obama olyan ember, aki, bár saját maga rendkívül erős vízióval rendelkezik mégis nyitott arra, hogy mások – még ellenfelei - véleményét is figyelembe vegye álláspontja kialakításánál. Nem véletlenül példaképe Abraham Lincoln, aki elnökké választása után több politikai ellenfelét is meghívta kabinetjébe. Ezenkívül kiegyensúlyozott személyisége nyugalmat áraszt a legnagyobb krízis közepette is. Ezt a közvélemény is megtapasztalhatta a mostani pénzügyi válság kapcsán.

Mikor merült fel először Obama indulásának lehetősége?

Sokak hiedelmével ellentétben Obama nem akart óvodás kora óta elnök lenni.

A 2004-es demokrata konvención elmondott beszéde - amit egyébként az utolsó betűig saját maga írt - után irányult rá a figyelem. Lehet, hogy dédelgetett elnöki álmokat, de ebben a ciklusban biztos nem akart még indulni. John Kerry veresége után azonban egyre többen bíztatták, hogy próbálja meg, bár ő maga is úgy ítélte meg, hogy csekély az esélye Hillary Clintonnal szemben.

Mikor gondolták először, hogy legyőzhetik Hillaryt?

Csak Szuperkedd után [február 5-e, mikor 23 államban tartottak előválasztást]. Addig a kampány is csak sokkal szerényebb méretekben, alig néhány kulcs államban működött. A stratégia - miszerint erős terepmunkával, az internetre támaszkodva, főleg a kaukusszal választó államokra koncentrálva kell ellensúlyozni Clinton ismertségét és népszerűségét - már akkor is megvolt, de az adományok, önkéntesek és a kampányirodák csak február 5-e után szaporodtak meg. Szuperkedd után őrült kampányszervezés indult, sokunk hirtelen egy új államban találta magát, ahol majdhogynem a semmiből kellett pár hét alatt működő szervezeteket kialakítani.

Legtöbbünk sosem látott belülről politikai kampányt. Engedjen bepillantást nyernünk a kulisszák mögé!

A kampány három pillére a konzisztens üzenetek, az alulról szerveződő, önkéntesekre építő terepmunka és az internet adta lehetőségek kihasználása humán és pénzügyi erőforrás toborzására. A terepmunka megszervezésére a modelt egyrészt Obama közösségi szervező (community organizer) tapasztalata adta, másrészt Deval Patrick [Massachusetts-i kormányzó és Obama barátja] kampánya, ahol az önkéntesek lelkesedése szinte mozgalommá emelte a kampányt. Az internetes adománygyűjtés Howard Dean [volt Vermonti kormányzó, indult a 2004-es demokrata előválasztáson] nagy ötlete volt, Obama csapata annyiban fejlesztette tovább, hogy önkéntesek toborzására és a bázis mozgósítására is felhasználta. Az Arlington-i szervezet az én lakásomból indult, ahol először ketten voltunk, aztán hárman, ma pedig már itt ülünk ebben az irodában, ahonnan már több tízezer élő [azaz nem előre rögzített] telefonhívást bonyolítottunk le és önkéntesek százait küldtük korteskedni a szoros versenyt ígérő New Hampshire-be.

Ki alakítja ki és hogyan kontrollálják a kampány üzeneteit?

Az üzeneteket egy szűk csapat segítségével maga Obama alakítja ki. Természetesen alaposan tesztelik a hatékonyságukat, de alapjában véve ezek Obama hitvallásán alapszanak. Kezdettől fogva világos volt, hogy neki ez a mondanivalója. Ha ez elég a győzelemhez, akkor jó, de megváltoztatni nem volt hajlandó a verseny állásától függően. Demokrata körökből sokan szerették volna, ha a kampány aggresszívabbá válik, mikor McCain a republikánus konvenció után rövid időre átvette a vezetést. De ő következetesen kitartott az addigi stratégia mellett.

Azért a pénzügyi válság segített?

Véleményem szerint a válság segített kidomborítani a kettejük közti különbséget. De ha nincs válság, az üzenetek akkor sem változtak volna. Obama mélyen meg van győződve arról, hogy az amerikaiak változást akarnak, és a többség azt a fajta változást, amit ő képvisel. Egyébként az üzenetekhez mindenkinek szigorúan tartania kell magát legfőképp a médiában, de még az önkéntesek is gyakran kapnak előre megírt “puskát”.

Hogy készítik fel a jelöltet a TV vitákra, és hogy bírja Obama a non-stop stresszt?

A viták előtt több napig felkészítő táborban vett részt, ahol pontosan begyakorolták, hogy mit hogyan mondjon, mire kell vigyázni, és hogy próbáljon meg lyukat ütni az ellenfél érvrendszerébe. Valaki eljátszotta McCain szerepét és órákon át “edzettek”. A stresszt napi sportolással és alapjában véve nyugodt természetével győzi le. Barackot elég nehéz kihozni a sodrából.

Pár nappal vagyunk a választás előtt. Mennyire bíznak a közvéleménykutatások jelezte előnyben?

Semennyire. Még nem nyertünk meg semmit. Vannak persze saját előrejelzéseink is, de mindannyian emlékszünk még a New Hampshire-i előválasztásra, mikor a közvéleménykutatók jelentős Obama előnyt mértek, aztán mégis Hillary nyert. Azt sem lehet tudni, hogy érvényesül-e a az ún. Bradley-hatás, amely jellemzője, hogy a közvéleménykutatások túlbecsülik az afroamerikai jelölt támogatottságát. Az utolsó napig megfeszített erővel kampányolunk, aztán meglátjuk mi lesz.