Romney kétszer többet költ Obamánál

2012.11.03. 10:56
10 hozzászólás

Hiába panaszkodtak már eddig is sokan a rengeteg politikai hirdetésre, a csatatérállamok lakói még pár napig nem nyugodhatnak, mivel a két elnökjelölt és a hozzájuk köthető szervezetek összesen 93 millió dollárért vásároltak hirdetéseket tizenegy fontos államban az utolsó kilenc napra.

Miközben az elmúlt napokban érkezett felmérések Obamának kedveznek, a hirdetések terén egyértelmű lesz a republikánusok fölénye az utolsó napokban: Romney-ék 63,6 millió dollárért, míg Obama és szövetségesei 30,2 millió dollárért vásároltak időt a csatornákon.

Érdekesség, hogy ha a hozzájuk kötődő szervezeteken kívül (amelyek drágábban vásárolhatnak), pusztán a két kampánycsapat költéseit nézzük, akkor Obamáék 26 milliót, míg Romney-ék 22 millió dollárt fordítottak hirdetésekre az utolsó héten, vagyis a republikánus Super PAC-ek indultak be.

A tényleges csatatérállamokon kívül Romney-ék egészen elképesztő, 6,6 millió dollárt öltek Pennsylvaniába, amelyet megpróbálnak játékba hozni november 6-ra. Ehhez a hétvégén Romney és alelnökjelöltje, Paul Ryan is nagygyűlést tart az államban, ahova a demokraták jó érzékkel Bill Clinton exelnököt küldték be kampányolni. Clinton ment egyébként Minnesotába is, amelyet szintén próbáltak megbillenteni Romney-ék.

A RealClearPolitics összesítése szerint Obama a biztosnak mondható 4,6 százalékkal vezet Pennsylvaniában, de nem érkezett még olyan felmérés, amely már a republikánus hirdetés-offenzíva hatását is mutathatná. Szemléletes, hogy a CNN szerint Harrisburg körzetében a nézők péntek este 18 Romney-hirdetést, és csak 4 Obama-hirdetést láthattak.

Az ilyenkor előálló kényszerhelyzetet jól jelzi, hogy Obama kampánycsapatának tagjai biztosnak mondták győzelmüket Pennsylvaniában, de mégis kénytelenek voltak 2,75 millió dollárt hirdetésekre fordítani a korábban egyértelmű demokrata államban, hogy ne érje őket valamilyen meglepetés. Ez egyben azt is jelenti, hogy ezt a pénzt nem tudták nekik sokkal fontosabb államokban elkölteni.

És akkor nézzük táblázatba foglalva, hogy melyik kampánycsapat melyik államra helyez nagyobb hangsúlyt. Jól látszik, hogy a republikánusok több államban akár több mint kétszer annyit költöttek kampányhirdetésekre, mint a demokraták. A kulcsfontosságú Ohio mellett a nagyon szoros Virginiában is egészen elképesztő pénzeket toltak Romney-ék a kampányba. Obamáék részéről pedig az szembetűnő, hogy Michiganben és Észak-Karolinában tényleg csak a tisztesség kedvéért vásároltak néhány hirdetést.

Államok Obama és támogatói Romney és támogatói
Colorado 2,4 millió dollár 3,6 millió
Észak-Karolina 984 ezer 1,9 millió
Florida 5,5 millió 6,2 millió
Iowa 1,7 millió 4,8 millió
Michigan 329 ezer 3,2 millió
New Hampshire 2,1 millió 3,2 millió
Nevada 1,7 millió 3,1 millió
Pennsylvania 2,7 millió 6,6 millió
Ohio 6,3 millió 12,7 millió
Virginia 3,7 millió 9,8 millió
Wisconsin 2,3 millió 7,3 millió