Ezektől sokalltak be az amerikaiak
További Fehér ház cikkek
- Donald Trump kompromisszumos megoldást javasolt az abortusz tilalmával kapcsolatban
- Mike Pence volt alelnöke sem Donald Trumpot, sem Joe Bident nem támogatja az idei elnökválasztáson
- Donald Trump előnyét mérik az Egyesült Államokban az első közvélemény-kutatások
- Megismétlődhet a 2020-as elnökválasztás, Donald Trump és Joe Biden újra ringbe száll
- Joe Biden megtartotta elnöksége egyik legfontosabb beszédét
A végéhez közeledik az Egyesült Államokban az elnökválasztási kampány, amelyben mindkét oldalon kulcsszerepet játszottak a különböző hirdetések rádióban, újságokban, az interneten és természetesen a televíziós csatornákon. Ez utóbbiak jelentik talán a legfontosabb hirdetési felületet, mert ezekkel tudják a legtöbb szavazót elérni a jelöltek, ezért nem véletlenül elképesztő hirdetéscunami indult meg a választást végül majd eldöntő csatatérállamokban.
Az Economist számításai szerint 2012-ben 50 százalékkal több választási kampányfilmett kellett végignézniük az amerikai szavazóknak 2008-hoz képest. Április és október közepe között a demokratáknak 520 ezer reklámra futotta, a republikánusoknak pedig 469 ezerre. A hatalmas felhozatalból válogattunk össze tizet, hogy nagyjából ízelítőt kaphassunk abból, milyen hirdetéseket kellett hónapokon át nézniük a billegő államok lakóinak.
1. A Very Quick Look at President Obama's First Term
Az első helyen van Obama kampányának egyik igazi mesterműve. A videó két perc alatt foglalja össze az elnök négy évének teljesítményét látványos és kellően mulatságos formában. Az egyetlen hátrány, hogy a végére talán kicsit zavaróvá válik a narrátor hangja, de annak ideális, aki csak futtában akarja megtudni miért is kellene az elnökre szavaznia.
2. Clear Choice
A demokratáknak vannak tradicionálisabb választási reklámjaik is. Ebben nemcsak Obama szólítja többször is meg a választókat, hanem ismerős figurákat is felvonultattak, akik támogatásukról biztosították az elnököt. Kétségtelenül az egyik ilyen nagyágyú volt Bill Clinton korábbi demokrata elnök, akinek már a demokraták konvencióján mondott beszéde is hatalmas sikert aratott. Míg négy évvel ezelőtt Obama jelszava a „változás” volt, most a „választás” az. Közte és a republikánusok között kell dönteni.
3. Republicans are desperate to kill health care reform – help stop them.
A nyugodtabb hangvételű videók után ez egy agresszívabb, támadóbb hirdetés. A demokraták Obama egészségügyi reformjának védelmében próbálják mozgósítani a szavazóikat. Az „Obamacare” valóban az elnök egyik legnagyobb eredménye volt ebben a ciklusban, és nagy sikerként könyvelhette el, mikor az alkotmánybíróság se törölte el azt. A republikánusok a maguk részéről leginkább egy rájuk kényszerített adónak tartják, ami hosszabb távon vállalhatatlan költségeket okoz majd.
4. Steel
Tovább támad, de más megközelítést használ ez a videó. Míg az előző készítésének idején még nem volt biztos ki lesz a republikánus jelölt, eddigre már eldőlt, hogy Romney küzd meg Obamával. A videó csak Romney-ra koncentrál és a Bain Capital cégnél eltöltött ideje miatt támadja. A demokraták szerint Romney lelketlen üzletember, aki kizsákmányolta a munkásokat, és ezt folytatná országos szinten is, ha elnökké választanák.
5. Missouri: Stand with Mitt
Romney kampánystábjának alapvető érdeke, hogy ne tudják besározni üzleti múltját a demokraták. Ebben a videóban Romney azt mutatja be, hogy mennyire kijön a „kisemberekkel” és, hogy érti, hogyan kell munkahelyeket teremteni, vállalkozásokat indítani. Romney-ról sokan azt mondták, hogy hiába szakszerű és ért a gazdasághoz, sokkal kevésbé barátságosabb és közvetlenebb Barack Obamánál.
6. The promise of America
A republikánusok másik nagy hívószava a kampányban az volt, hogy Obama változást ígért, de csak annyiban változtak a dolgok, hogy minden rosszabb lett, Ronmney viszont azt ígéri, hogy visszaállítja Amerika nagyságát. A kissé patetikus aláfestő zenére a szavazóknak ismerős és vonzó jelszavak köszönnek vissza, mint siker, nagyság, beteljesült álmok.
7. No, I can't
A megszegett ígéretekről szól ez a csalódott fiatalokat felvonultató reklám is. Obama a republikánusok szerint megkapta a saját lehetőségét, de nem élt vele. A videó ezúttal a szavazók kiábrándultságára koncentrál. Romney megérti, hogy kiábrándultak, de ő azt sugallja, hogy segíteni tud nekik. A ki nem mondott üzenet, hogy Obama becsapott egy generációt és tönkretette a lehetőségeiket.
8. Dear Daughter
Kiváló republikánus munka ez a videó is, ami egyszerre két fontos választási témát is lefed. Egyrészt felidézi az amerikai államadósság mértékét, ami megnövekedett Obama négy éve alatt. Másrészt összekapcsolja ezt a nők romló életkörülményeivel, és így közvetlenül megszólít egy fontos választói csoportot is. Az első elnökjelölti vita előtt Obama nagy fölénnyel vezetett a női szavazók körében, de Romney-nak azóta ezen a téren is sikerült ledolgoznia hátrányából. Romney azzal is manőverezett, hogy a kampány második felében például kevesebb szó esett az abortuszról, mint az előválaszások alatt.
9. American Crossroads: „Cool"
A komoly videók mellé befért egy könnyedebb hangvételű is. Ezt nem Romney kampánystábja, hanem az őt támogató American Crossroads szervezet készítette. A mondanivaló elég egyértelmű: Barack Obama celebnek elmegy, de elnöknek nem. Ha a szavazók komoly vezetőt akarnak, akkor ideje Romney-ra szavazni, míg Obamának maradhat az éneklés.
10. Big Bird – Obama for America TV Ad
A demokraták se mulasztanak el egyetlen alkalmat sem, hogy kifigurázzák a másik oldalt. Romney az első elnökjelölti vitában mondta, hogy nem riad vissza a kemény lépésektől sem a deficit csökkentéséhez. A megtakarításba beletartozna az is, hogy megszünteti a Public Broadcasting Systemnek járó állami támogatást, pedig ő is szereti a szolgáltató egyik ikonikus figuráját, az óriási sárga madarat, Big Birdöt. A rajongók kegyelmet kértek a madárnak, a demokraták viszont Romney-ra mutogattak, hogy ahelyett, hogy a bankokat és a tőzsdét szabályozná, inkább a mesefigurák ellen támad.
+1 Tired of Bronco Bamma and Mitt Romney
Hiába unják azonban a politikai hirdetéseket az amerikaiak, a választások végéig nincs megállás. A két elnökjelölt és támogatóik összesen 93 millió dollárért vásároltak hirdetéseket tizenegy fontos államban az utolsó kilenc napra. A felnőttek közül se bírja mindenki, ha folyamatosan a politikáról kell hallania, de a gyerekek is kiakadhatnak. A négyéves Abigél is attól sokallt be, hogy már a csapból is „Bronco Bamma és Mitt Romney” folyik.
Rovataink a Facebookon