Ezektől sokalltak be az amerikaiak

2012.11.05. 17:46
7 hozzászólás

A végéhez közeledik az Egyesült Államokban az elnökválasztási kampány, amelyben mindkét oldalon kulcsszerepet játszottak a különböző hirdetések rádióban, újságokban, az interneten és természetesen a televíziós csatornákon. Ez utóbbiak jelentik talán a legfontosabb hirdetési felületet, mert ezekkel tudják a legtöbb szavazót elérni a jelöltek, ezért nem véletlenül elképesztő hirdetéscunami indult meg a választást végül majd eldöntő csatatérállamokban.

Az Economist számításai szerint 2012-ben 50 százalékkal több választási kampányfilmett kellett végignézniük az amerikai szavazóknak 2008-hoz képest. Április és október közepe között a demokratáknak 520 ezer reklámra futotta, a republikánusoknak pedig 469 ezerre. A hatalmas felhozatalból válogattunk össze tizet, hogy nagyjából ízelítőt kaphassunk abból, milyen hirdetéseket kellett hónapokon át nézniük a billegő államok lakóinak.

1. A Very Quick Look at President Obama's First Term

Az első helyen van Obama kampányának egyik igazi mesterműve. A videó két perc alatt foglalja össze az elnök négy évének teljesítményét látványos és kellően mulatságos formában. Az egyetlen hátrány, hogy a végére talán kicsit zavaróvá válik a narrátor hangja, de annak ideális, aki csak futtában akarja megtudni miért is kellene az elnökre szavaznia.

2. Clear Choice

A demokratáknak vannak tradicionálisabb választási reklámjaik is. Ebben nemcsak Obama szólítja többször is meg a választókat, hanem ismerős figurákat is felvonultattak, akik támogatásukról biztosították az elnököt. Kétségtelenül az egyik ilyen nagyágyú volt Bill Clinton korábbi demokrata elnök, akinek már a demokraták konvencióján mondott beszéde is hatalmas sikert aratott. Míg négy évvel ezelőtt Obama jelszava a „változás” volt, most a „választás” az. Közte és a republikánusok között kell dönteni.

3. Republicans are desperate to kill health care reform – help stop them.

A nyugodtabb hangvételű videók után ez egy agresszívabb, támadóbb hirdetés. A demokraták Obama egészségügyi reformjának védelmében próbálják mozgósítani a szavazóikat. Az „Obamacare” valóban az elnök egyik legnagyobb eredménye volt ebben a ciklusban, és nagy sikerként könyvelhette el, mikor az alkotmánybíróság se törölte el azt. A republikánusok a maguk részéről leginkább egy rájuk kényszerített adónak tartják, ami hosszabb távon vállalhatatlan költségeket okoz majd.

4. Steel

Tovább támad, de más megközelítést használ ez a videó. Míg az előző készítésének idején még nem volt biztos ki lesz a republikánus jelölt, eddigre már eldőlt, hogy Romney küzd meg Obamával. A videó csak Romney-ra koncentrál és a Bain Capital cégnél eltöltött ideje miatt támadja. A demokraták szerint Romney lelketlen üzletember, aki kizsákmányolta a munkásokat, és ezt folytatná országos szinten is, ha elnökké választanák.

5. Missouri: Stand with Mitt

Romney kampánystábjának alapvető érdeke, hogy ne tudják besározni üzleti múltját a demokraták. Ebben a videóban Romney azt mutatja be, hogy mennyire kijön a „kisemberekkel” és, hogy érti, hogyan kell munkahelyeket teremteni, vállalkozásokat indítani. Romney-ról sokan azt mondták, hogy hiába szakszerű és ért a gazdasághoz, sokkal kevésbé barátságosabb és közvetlenebb Barack Obamánál.

6. The promise of America

A republikánusok másik nagy hívószava a kampányban az volt, hogy Obama változást ígért, de csak annyiban változtak a dolgok, hogy minden rosszabb lett, Ronmney viszont azt ígéri, hogy visszaállítja Amerika nagyságát. A kissé patetikus aláfestő zenére a szavazóknak ismerős és vonzó jelszavak köszönnek vissza, mint siker, nagyság, beteljesült álmok.

7. No, I can't

A megszegett ígéretekről szól ez a csalódott fiatalokat felvonultató reklám is. Obama a republikánusok szerint megkapta a saját lehetőségét, de nem élt vele. A videó ezúttal a szavazók kiábrándultságára koncentrál. Romney megérti, hogy kiábrándultak, de ő azt sugallja, hogy segíteni tud nekik. A ki nem mondott üzenet, hogy Obama becsapott egy generációt és tönkretette a lehetőségeiket.

8. Dear Daughter

Kiváló republikánus munka ez a videó is, ami egyszerre két fontos választási témát is lefed. Egyrészt felidézi az amerikai államadósság mértékét, ami megnövekedett Obama négy éve alatt. Másrészt összekapcsolja ezt a nők romló életkörülményeivel, és így közvetlenül megszólít egy fontos választói csoportot is. Az első elnökjelölti vita előtt Obama nagy fölénnyel vezetett a női szavazók körében, de Romney-nak azóta ezen a téren is sikerült ledolgoznia hátrányából. Romney azzal is manőverezett, hogy a kampány második felében például kevesebb szó esett az abortuszról, mint az előválaszások alatt.

9. American Crossroads: „Cool"

A komoly videók mellé befért egy könnyedebb hangvételű is. Ezt nem Romney kampánystábja, hanem az őt támogató American Crossroads szervezet készítette. A mondanivaló elég egyértelmű: Barack Obama celebnek elmegy, de elnöknek nem. Ha a szavazók komoly vezetőt akarnak, akkor ideje Romney-ra szavazni, míg Obamának maradhat az éneklés.

10. Big Bird – Obama for America TV Ad

A demokraták se mulasztanak el egyetlen alkalmat sem, hogy kifigurázzák a másik oldalt. Romney az első elnökjelölti vitában mondta, hogy nem riad vissza a kemény lépésektől sem a deficit csökkentéséhez. A megtakarításba beletartozna az is, hogy megszünteti a Public Broadcasting Systemnek járó állami támogatást, pedig ő is szereti a szolgáltató egyik ikonikus figuráját, az óriási sárga madarat, Big Birdöt. A rajongók kegyelmet kértek a madárnak, a demokraták viszont Romney-ra mutogattak, hogy ahelyett, hogy a bankokat és a tőzsdét szabályozná, inkább a mesefigurák ellen támad.

+1 Tired of Bronco Bamma and Mitt Romney

Hiába unják azonban a politikai hirdetéseket az amerikaiak, a választások végéig nincs megállás. A két elnökjelölt és támogatóik összesen 93 millió dollárért vásároltak hirdetéseket tizenegy fontos államban az utolsó kilenc napra. A felnőttek közül se bírja mindenki, ha folyamatosan a politikáról kell hallania, de a gyerekek is kiakadhatnak. A négyéves Abigél is attól sokallt be, hogy már a csapból is „Bronco Bamma és Mitt Romney” folyik.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?