Árpád
-2 °C
4 °C

Osztrák halálalagút: 480 eltűnt személy, 188 halott

2000.11.12. 19:17
Elszakadt az a drótkötél, amely az alpesi kisvonatot tartotta a Zell am See melletti alagútban, és valószínűleg azért gyulladt ki a szerelvény, mert a fék annyira átforrósodott, hogy a vagonok tüzet fogtak - mondta el érdeklődésünkre a helyszínről visszatérő magyar síelő. Összesen 480 eltűnt személy után kutatnak. A kapruni drótkötél-vasúton kiütött tűzben valószínűleg 188 ember lelte halálát: 52 osztrák mellett 42 német, 10 japán, 8 amerikai, két szlovén és egy horvát síelő halt meg. További 33 áldozatról még nem tudták kideríteni, milyen nemzetiségű, az azonban már majdnem biztos, hogy az áldozatok között nincs magyar.
A halálalagút alsó bejárata
foto: Reuters
A különleges mentőalakulatok vasárnap nem tudtak érdemi munkát végezni az alagútban terjengő mérges gázok miatt. A szakemberek szerint még legalább két nap kell az alagút szellőztetésére, a holttesteket csak ezután lehet lehozni - tudta meg a helyszínen az Index tudósítója.

A mentőcsapatok azt vizsgálják, miként lehetne kihozni a maradványokat, hogy a testeket Salzburgba vigyék azonosítani, az igazságügyi szakértői intézetbe. A vagonok ajtajai nyitva voltak, de a hatóságok szerint esély sem volt a megmenekülésre. Ennek ellenére sokan megpróbáltak kijutni szerelvényből, az egyik áldozatot a vonattól 200 méterre találták meg.

A tragédia okaival kapcsolatban az osztrák hivatalnokok élesen elzárkóznak mindenféle nyilatkozattól, és a megjelent teóriákat szigorúan feltételezéseknek értékelik. A hivatalos vizsgálat hetekig elhúzódhat, befejezéséig nem tudni, pontosan mi okozta a katasztrófát.

A szemtanú beszámolója

Két percen múlott, hogy Erika, férje és öt barátjuk nem szállt föl a halált hozó szerelvényre: közvetlenül egy társuk előttük zárult be a váróteremből a vonatkocsihoz vezető elektromos kapu. A következő szerelvénybe nem szálltak föl, mert mindannyian nem fértek volna be, így előre engedtek néhány embert.

Erika elmondta: szemtanúja volt, hogy a vasutat tartó körülbelül ötcenti vastag drótkötél elszakadt - közvetlenül előttük. Akkor már tudták - tette hozzá Erika -, hogy nagy baj lehet. Azonnal lökdösődni kezdtek az emberek, pánik tört ki, mert attól féltek, elindul a vonat, és ők is szerencsétlenül járnak.

A szerelvény nem indult, azonnal kinyitották az ajtókat, ki tudtak menekülni. Négy-öt percen belül legalább ötszáz tűzoltó, helikopterek és mentők érkeztek a helyszínre.

Miután kissé megnyugodtak, megkérdezték a tűzoltókat, mi történt - folytatta Erika -, s egyikük azt mondta, valószínűleg azért gyulladt ki a szerelvény, mert a fék annyira átforrósodott, hogy a vagonok tüzet fogtak.

Erika, mivel öthónapos terhes, nem síelt, csak sétált, de mint mondta, a két nap alatt, míg ott voltak, csak egy magyar családdal találkoztak. Ők viszont biztosan nem voltak az alagútban, mert látták őket, amikor a sífelvonóra vártak.

480 eltűnt személy után kutatnak

A kapruni mentőegységek jelentése szerint a vendéglistán összesen 480 személy szerepelt, így a 188 halálos áldozat mellett további majd négyszáz eltűnt után kutatnak.

A részleges azonosításkor a hatóságok összevetették a Vöröskereszt eltűnt személyek listáját a panziók és a hotelek vendégkönyveivel, valamint a gazdátlan parkoló autókról gyűjtöttek információkat.

A Kitzsteinhorn felé tartó drótkötél-vontatású vonat körülbelül 600 méter mélyen van az alagútban. A mentőegységek az alagút mindkét vége felől megpróbálnak bejutni, de még nem tudták elérni a kiégett kabint. A mentősök szerint "csoda lenne, ha volnának túlélői a katasztrófának", könnyen lehet, hogy mind a 170 utas megfulladt. A túlélők saját erejükből szabadultak ki az égő vonatból, s egy biztonsági lépcsőn jutottak ki az alagútból.

A kötélvontatású vonat ezer méter magasról vitte az utasokat 2200 méter magasra, a gleccsersípálya aljába.

A katasztrófát többen élték túl, mint eddig hitték: nem kilenc, hanem 12 bajor menekült meg. Mindannyian az utolsó kocsiban utaztak, s most Zell am See kórházában ápolják őket, akárcsak azt a hét embert, akik a vasút felső állomásán tartózkodtak és vélhetően füstmérgezést szenvedtek.

A túlélőket a Zell am See-i illetve az insbrucki klinikákon ápolják.

A mentésben 15 helikopter is részt vesz. A rendőrség lezárta a környéket, és felszólította az autósokat: ne használják a helyszín felé vezető utakat, hogy ne akadályozzák a tűzoltó- és mentőautók mozgását.

Salzburgban a napokban épp orvoskonferenciát tartanak, a résztvevő baleseti sebészeket és specialistákat azonnal a helyszínre szállították.

A szakértők tanácstalanok

Túlélők nem végleges listája
A-H, I-P, R-Z
A szakértők egyelőre tanácstalanok a katasztrófa okait illetően. Az 1974 óta működő, drótkötél-vontatású vasút az első "hegyi földalatti" volt, s a kilencvenes években üzembe állított új szerelvényei a legkorszerűbb műszaki színvonalat képviselték - közölte az MTI.

Az osztrák televízió híradójában egy szakértő, aki részt vett korábban a vasút rendszeres ellenőrzésében, elmondta: motor nincs a szerelvényekben. A vontatókötelet - egy öt centiméter vastagságú acélsodronyt - rendszeresen ellenőrzik, szinte kizárt, hogy elszakadhasson. Ám egy esetleges kötélszakadás esetére vészfékező berendezéssel látták el a szerelvényeket, amely kizárólag nehezen éghető anyagból készült. Ennek fényében rejtély, hogy hogyan és mitől gyulladhatott ki a szerelvény.

A tűz kitörésekor a szerelvény automatikusan megállt

Nem tudni, mi a helyzet a lefelé tartó szerelvénnyel, amely ugyancsak leállt az alagútban. Vélhetően üres volt, hiszen reggel általában felfelé tartanak a sportolók a hegyre. Ezen a szerelvényen is volt vonatvezető, hozzá azonban egyelőre nem sikerült eljutni a sűrű füst miatt.

A túlélők beszámolói alapján arra lehet következtetni, hogy a felfelé tartó szerelvény vezetőfülkéjében ütött ki egyelőre ismeretlen okból a tűz. Ez automatikusan kikapcsolta az áramot, és leállította az üzemet az egész pályán. A lángokat csak táplálta az alagútban a huzat, s a tűz viharos sebességgel terjedt. A megmenekült síelők elmondták: ők úgy jutottak ki, hogy kirúgták a vonat egyik ablakát. A tűz teljesen felemésztette az egész vonatot, a mentők elmondták, hogy csak a vonat fémváza maradt felismerhető.

Annyi már bizonyos, hogy a baleset első három halálos áldozata - akikről a jelentések szóltak - a vasút fenti végállomásán szenvedett füstmérgezést.

Salzburgban gyászt rendeltek el

Salzburg tartományi elöljárója máris gyászt rendelt el az egész tartományban, a középületekre kitűzték a fekete lobogót. Az elöljáró sajtótájékoztatóján közölte: feltehetően minden utas életét vesztette.

A helyszínre indult Ernst Strasser belügyminiszter, valamint Michael Schmid, a lemondott, de még hivatalban lévő közlekedési és innovációs miniszter. Mély megrendülését fejezte ki Thomas Klestil államfő, és egy hivatalos rendezvényen Wolfgang Schüssel kancellár.

Németország segítséget ajánlott fel Ausztriának, s egyebek között készültségbe helyezett több szállítóhelikoptert. Ilyennekkel Ausztria még nem rendelkezik, bár a galtüri lavinakatasztrófa nyomán idén rendeltek 9 amerikai szállítóhelikoptert.

Az aggódó hozzátartozók számára három forróvonalat létesítettek a Vöröskeresztnél, a völgyi állomásnál Kaprun községben és a müncheni repülőtéren.

A helyszínen tartózkodó osztrák kancellár újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy a vonat későbbi újraindítása előtt hosszú és alapos vizsgálatot folytatnak le.

Szerencsétlenségek drótkötélpályákon és alagutakban
1976. március 9-én az olaszországi Cavalese közelében történt Európa eddigi legsúlyosabb drótkötélpálya-szerencsétlensége: 42 ember vesztette életét, mert elszakadt a kötél, és egy zsúfolásig telt kabin 60 méteres mélységbe zuhant.

1983. február 13-án az olaszországi Aosta-völgyben az erős szél következtében kiakadt a drótkötélpálya három kabinja, s a mélybe zuhant. 11 ember meghalt.

1998. február 3-án az olaszországi Cavalese melletti kabinos sílift kötelét elszakította egy gyakorlatozó amerikai katonai repülőgép, egy kabin lezuhant. A áldozatok száma 20 volt.

1999. március 24-én a franciaországi Chamonix-t az olaszországi Courmayeurrel összekötő Mont Blanc-alagútban kigyulladt egy belga teherautó. Az ennek nyomán kitört tűzvész 42 ember életét oltotta ki.

1999. május 29-én egy teherautó okozta sorozatos összeütközések nyomán tűz ütött ki a Salzburgból délkeletre lévő Tauern-alagútban.12 ember vesztette életét.

1999. július 1-jén lezuhant egy kabin a francia Alpokban, a Pic de Bure hegyen lévő nemzetközi obszervatóriumba vezető magánkötélpályán. A szerencsétlenségben az obszervatórium 20 munkatársa vesztette életét.

(MTI)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?