Csak hétvégén kulturálódik a magyar

2011.03.08. 15:46
A fiatalok tájékozottabbak, de az idősebbek költenek többet kultúrára, derül ki egy friss felmérésből, amit egy most indított kulturális portál, a Kultography.hu készített.

Lakóhelyük kulturális kínálatával kapcsolatban a  25-29  éves korosztály a legtájékozottabb, de az ilyen korú megkérdezetteknek is csak 21,6  százaléka jellemezte magát jól tájékozottnak. Ugyanez az arány a 30-37  éveseknél 15,8 százalék, a 38-45 éveseknél pedig már csak 9,1 százalék. A kortárs programokat illetően a fiatalok (15-37) egyharmada (34,4 százalék) mondható naprakésznek, viszont a 38 évesnél idősebbek nagy része (67 százalék) szinte semmit nem tud a modern művészeteket bemutató lehetőségekről.

A klasszikus programok tekintetében az arány ennél kiegyensúlyozottabb,  korcsoporttól  függetlenül  a  válaszolók  42  százaléka  van  tisztában  az  ilyen események kínálatával.

A népszerűségi lista élén a könyvolvasás áll. A hazai kultúrafogyasztási szokások tekintetében még mindig meglehetősen konzervatívak vagyunk: a legtöbben könyvet olvasni szeretünk – ezt a megkérdezettek 83,1 százaléka említette – ezt követi a mozi (58,5 százalék), a koncert (50,8), a színházi előadás (50), illetve az esti tévénézés 47,5 százalékos
aránnyal.

A kérdőíves vizsgálatok alapján elmondható, hogy korosztálytól függetlenül a magyarok átlagosan havi egyszer szerveznek maguknak  művelődéssel kapcsolatos programot, az erre való hajlandóság pedig  az idősebbek körében sem kisebb. A kulturálódásra szánt havi összeg az  5-10.000 forintos sávban mozog, de a 25 évesnél fiatalabbak már csak  havi 2-3000 forintot tudnak belépőjegyekre, könyvvásárlásra fordítani.

A kutatásban részt vevők válaszaiból az is megállapítható, hogy a lakosság túlnyomó többsége (83 százalék) csak hétvégére tervez  művelődéssel kapcsolatos tevékenységet, más időpontokban –  például hétköznap este vagy szabadsága alatt – egyáltalán nem.