Csak hétvégén kulturálódik a magyar
Lakóhelyük kulturális kínálatával kapcsolatban a 25-29 éves korosztály a legtájékozottabb, de az ilyen korú megkérdezetteknek is csak 21,6 százaléka jellemezte magát jól tájékozottnak. Ugyanez az arány a 30-37 éveseknél 15,8 százalék, a 38-45 éveseknél pedig már csak 9,1 százalék. A kortárs programokat illetően a fiatalok (15-37) egyharmada (34,4 százalék) mondható naprakésznek, viszont a 38 évesnél idősebbek nagy része (67 százalék) szinte semmit nem tud a modern művészeteket bemutató lehetőségekről.
A klasszikus programok tekintetében az arány ennél kiegyensúlyozottabb, korcsoporttól függetlenül a válaszolók 42 százaléka van tisztában az ilyen események kínálatával.
A népszerűségi lista élén a könyvolvasás áll. A hazai kultúrafogyasztási szokások tekintetében még mindig meglehetősen konzervatívak vagyunk: a legtöbben könyvet olvasni szeretünk – ezt a megkérdezettek 83,1 százaléka említette – ezt követi a mozi (58,5 százalék), a koncert (50,8), a színházi előadás (50), illetve az esti tévénézés 47,5 százalékos
aránnyal.
A kérdőíves vizsgálatok alapján elmondható, hogy korosztálytól függetlenül a magyarok átlagosan havi egyszer szerveznek maguknak művelődéssel kapcsolatos programot, az erre való hajlandóság pedig az idősebbek körében sem kisebb. A kulturálódásra szánt havi összeg az 5-10.000 forintos sávban mozog, de a 25 évesnél fiatalabbak már csak havi 2-3000 forintot tudnak belépőjegyekre, könyvvásárlásra fordítani.
A kutatásban részt vevők válaszaiból az is megállapítható, hogy a lakosság túlnyomó többsége (83 százalék) csak hétvégére tervez művelődéssel kapcsolatos tevékenységet, más időpontokban – például hétköznap este vagy szabadsága alatt – egyáltalán nem.